• rocketqueen

Tipstråden för makeupaholics!

Nu är det väl dags att starta en ny tråd där vi kan tipsa varandra om de bääästa produkterna (och varna för bottennapp)!

Jag börjar med att rekommendera Max Factors "Masterpiece"-mascara, ca 120 kr. Definierar, ger volym. Klumpar inte, borsten som är så hypad är faktiskt riktigt bra och lätt att måla med. Man kan bygga rätt mycket utan att det blir spindelben och den håller sig snygg hela dagen.

...och så en parfym, klassikern "L'Eau par Kenzo", frisk och fräsch utan att vara tråkig.

Tidigare: www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1366308-5.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1691460.html
    (ok, mest Mia.Maria, pickolina och jag, men vi tipsar om bra grejer! :D:D)

• Svar på tråden Tipstråden för makeupaholics!
  • onsdag i oktober

Hej tjejer. Har smygläst länge nu. Verkligen kul med tips och idéer.

Ni har gjort mig sugen på att testa ID. Jag är helt frälst i YSLs radiant touch och kan inte leva utan den. I vilken ordning använder ni den i samband med ID-smink. Nu tar jag den över min flytande foundation och innan puder.

• Lianna

Hej Rocketqueen! Har du fått dina prover från Everydayminerals än? Jag har medium och medium beige från ID. Egentligen är det nog inte klockrena färger för mig då jag är ganska ljus med lite rosa underton. Men jag köpte ett Get started kit från Sephora med lite allt möjligt och hade inte direkt tid eller lust att leka "låtsaskund" hos någon skönhetssalong här för att testa färger. Så jag gick på min kompis rekommendationer, vi har ungefär samma färger och hon kör med detta. Kanske lite för mörka men å andra sidan använder jag BUS nu och då funkar det bra. Tror inte att det ser konstigt ut. hoppas jag....;)
    Använder nu medium då jag tycker att medium beige verkar varmare i färgen och kanske funkar bra på sommaren.

Du som är lite haj på detta, vad tycker du att skillnaden är mellan medium och medium beige? Det är ganska svårt att se tycker jag då de verkar ganska lika men när jag har tittat på hemsidor med färgprover och de är rangordnade från ljus till mörk så kommer medium före medium beige och därför tolkar jag det som om medium är lite ljusare.

Gratisproverna jag beställde via din blogg tog jag i ljusare färger så vi får se hur det funkar!

Långt inlägg om inget intressant....:)
    Ha en bra helg tjejer!!!

• Cessla (f.d. Lurline)

Köpte igår en foundationborste från MAC och det kändes verkligen som att resultatet blev bättre med en borste. Tyvärr gick det aningens mer foundation dock.

Men jag undrar, sitter foundationen bättre om man använder puder över? Måste man använda puder? Tycker inte att jag har något behov av puder när jag är nysminkad med efter ett tag blir ju näsan lite glansig. (Extremt glansig om jag har fel foundation ) Är det bättre att borsta på lite puder först då, när glansigheten framträder så att säga?

• pickolina

Cessla
    Är ingen expert dårå men min erfarenhet är i alla fall att man minskar uppkomsten av blänk på näsan tex om man anv ett bra puder. Även om det inte ser ut att behövas när man är nysminkad så gör det alltså skillnad.. Sedan kan man ju självklart bättre på om man tycker att man behöver det under dagen. Men jag själv anv alltid puder över, för att förebygga blänket...

• Cessla (f.d. Lurline)

pickolina

Men ser man inte väldigt dammig ut då, om man sätter på pudret redan när man är nysminkad? Vill helst undvika att få en allt för sminkad yta. Tycker att många man ser med puder, så förstärker pudret linjer och eventuella stora porer, vilket jag inte alls tycker är snyggt. Hur undviker man det? Gäller det bara att välja ett puder med bra kvalitet?

• Cessla (f.d. Lurline)

Och tack för ditt svar!

• vixen not a tramp

rocketqueen
    Härligt att du är tillbaka!

• Pnu

Ingen här som använder eller har provat Tromborgs mineralsmink? Jag blev nyfiken och provade foundationen idag, köpte även på mig ögonskugga, lip cure och lip balm. Kanske en ny favorit :)

• rocketqueen

Modestie, Blend & Fix kostar ca 130 kr, har jag för mig.

onsdag i oktober: Välkommen! Jag skulle ta först concealern, sedan foundation (fast inte på concealern) och sist puder.

Lianna
    Hej hej! Medium är för hy med rosa (kall) underton, medan medium beige är för hy med gul (varm) underton. Medium beige är också lite ljusare. Hoppas du fått klarhet! Ha en kalashelg du också.

Cessla, man blir inte alls "dammig" om man tar puder efter foundation, det är "meningen" att man ska ha både och. Gäller att hitta ett bra puder! Det motverkar även blankheten och fixerar makeupen så att det håller sig snyggt längre. Bra puder tycker jag är Mineral Veil från ID och Diors löspuder. Många gillar också Blot powder från MAC för att motverka blankhet - min favorit är dock Mineral Veil eftersom det ger så jämn yta och får porerna att se mindre ut.

Mia.Maria
    Niiice to be back!! :D:D

• bruden 07

Hej! Har också funderat på att prova foundation från i.d. Ni som beställer via nätet, var gör ni det? Vilken sida? Är det mycket billigare via nätet?

Svar på tråden Tipstråden för makeupaholics!