• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Gemma

Stålis: Jag kan posta en bild på underverket när det landat i shanghai (med vidhängade make! Inte make på fotot alltså, utan i verkligheten). Tror att det är pomelo som jag äter, den ser i alla fall ut så som du beskriver. Mycket skal, lite frukt. Mannen kallar det lurendrejeri, men "mycket skal, lite frukt" har väl aldrig stoppat ostron-odlarna? Alltså de som skördar pärlor?

xi lanhua betyder broccoli. Hua betyder blomma. Xi betyder väst, vad lan betyder har jag ingen aning om.

Min fröken var här och underivsade mig i 1,5 timme, supertrevligt. Sen bjöd hon mig på middag, i morgon kväll. Jag fick gärna ta med än väninna så det ska jag göra, en av mina svenska väninnor som pratar suuuuperbra kinesiska.

• Lapinette

Hallå där på andra sidan jordklotet!
    I Stockholm har det varit en regnig morgon men vad gör det när man ändå tillbringar söndagförmiddagar i sängen. Härligt med lite regn på taket. Nu har det slutat så det blir nog en eftermiddagspromenad men i övrigt en slö dag hemma med tvätt, dator och så ska jag försöka gå ned i källarförrådet och gå igenom mina saker inför flytt. En hög som ska slängas, en hög som ska säljas och en hög som ska få följa med till Gästrike.

Har annars åter igen drömt mig bort men denna gång inte inredningsdrömmar utan semesterdrömmar (igen). Är hopplös! Kan inte låta bli att drömma, planera ...och tillslut förverkliga åtminstone hälften av drömmarna.

• Gemma

Lapinette: Har förstått att det blivit lite småkallt i Stockholm . Min kinesiskafröken ska dit om två veckor och frågade mig vad hon skulle ta för kläder. Och med tanke på att kineserna pälsar på sig så fort temperaturen kryper under tjugo grader rådde jag henne att packa vinterkläder... var det rätt?

Semester... tänkte börja bryta min "isolering" i Shanghai med att bege mig till landsbygden runtomkring, förhållandevs snart. En av chixen som var här på middag lyckades också utan problem övertala mig att följa med på en ridresa till Mongoliet!

• Lapinette

Låter som en otrolig utflykt - rida i Mongoliet. Själv så slår jag snart rekord i "fötterna på marken". Har inte flygit sen i juli. Rekord för mig som har varit uppe i luften varannan vecka de senaste åren.

Om två veckor kommer vi dock att åka ned och hälsa på familjen i norra Frankrike så då blir det att åka upp i luften igen och ev. åker vi till Dublin helgen efter då O ska dit på en anställningsintervju.

Det säger att hösten nu är här så igår gick temperaturen ned mot 15 grader. Hela september månad var underbar med sol över 20 grader. Nu kommer höst och igår kväll satt jag för första gången på mig min nyinköpta kofta. Lite härligt samtidigt med tända ljus, varma och bylsiga kläder...fast det tycker man ju bara den första månaden...sen vill man att det ska bli vår igen.

• Lapinette

Så svar på din fråga - visst, vinterkläder för kineser och höstkläder för oss svenskar.

• Gemma

Lapinette: Vilken del av familjen bor i norra frankrike, och var? Din man är väl sydfransos - italienare, eller? Min man har rötterna i Normandie.

• zea

Åhhh,va ni är snälla..tack så hemskt mycket!!Nästa vecka ska vi få 2 cd skivor så fler bilder kommer(party/mingelbilder..

Gemma:Vilket härligt tjejgäng du verkar ha fått i Kina!!Du är nog en av dom få personer som lyckas komma i kontakt med nya människor på ett naturligt sett.Det är väl din kombination av att vara social och"open-minded.Vilket är fantastiska egenskaper tycker jag.

Lapinette:När flyttar ni in?

Stor kram,

zea

• Lapinette

Gemma - min man är från Volmeranges les mines, en liten gruvby som ligger ca 20 minuter från Luxembourg. Där bor hela hans familj förutom en del som flyttat över gränsen till Luxembourg samt bror + fru som bor i Strasbourg. Så han har ingen anknytning till Syd Frankrike förutom jobb (han har bott där i två omgångar). Studerade gjorde han i Paris.

zea - datumet som står på kontraktet är 15 november. Har dock min hyresrätt tills den sista december ...men hoppas på att bli av med den tidigare.

• Lapinette

Och yes, min man har italiensk blod både från mammas och sin pappas sida varpå jag nu har ett italiensk efternamn. Det var många italienare som åkte upp och jobbade i gruvorna efter kriget.

• Gemma

zea, jag är superglad över mina tjejer! I början kändes det som om jag skaffade mig substitut för tjejerna hemma, men nu är jag med dem för att de är så himla sköna, coola individer som kan lära mig en miljon saker och ge mig en miljon perspektiv. Får, av dina bilder, känslan av att du har riktigt roliga tjejkompisar i Sverige?

Lapinette: Ska ni till den lilla byn? Jag har varit i mannens släkts hemtrakter en gång, väldigt vackert och en smula deppigt, sorgligt eftersatt och fattigt jämfört med Loiredalen där föräldrarna bor sedan sextiotalet.

Igår kväll var han f.ö. hos inflyttningsfest hos sin Best man, den enda i kompisgänget som inte flyttat till Paris, eller utomlands. Det hela var en lycklig slump: Mannen är på affärsresa och insåg att samtliga vänner skulle ses just denna lördag kväll! Vad mycket kul han kommer få vara med om... fast kronan på verket måste såklart ha varit pradabutiken igår ;) Eller hur?

Svar på tråden Summan av allt