• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Gemma

Sen tycker jag personligen inte att ordet bantning ska blandas ihop med att man bryter skadliga livsstilsmönster.

Att inte dricka vin eller sluta med godis är inte att banta, (är min åsikt).

Och är man farligt överviktig (vilket många är idag) och ändrar livsstil, behöver det heller inte betyda att man bantar.

• Gemma

Stålis: iiih, inte tokbanta, då kanske du svimmar vid altaret!

Mitt pikanta lilla problem var att jag blev superpåverkad av tre klunkar vin ;)

• Gemma

Blivande stålis: Hur odrägliga på en skala tror du vi blir om eller när vi flyttar tillbaka till sverige? Knuffas i tunnelbanan, gå före i bankomatkön och jag, jag inser till min förfäran att jag både hostar och snörvlar rätt ohämmat. Men spottningen har jag ännu inte anammat.

• Lapinette

Gemma - har svårt att se dig som råbarkad pansarvagn. Tror nog att du snabbt faller tillbaka till svenska maner och snällt ställer dig sist i kön.

Apropå dieter. Har aldrig provat och kommer nog aldrig att prova. Var alltid den som satt och slevade i mig av skolmaten medan väninnorna hade fruktdiet eller något annat skoj för sig. Sen var jag den som såg ut som en sticka. Har istället tränat massor varav maten aldrig fastnade på kroppen. Numera har jag "vuxit" till mig och tyvärr lite väl mycket sen bröllopet (enligt min åsikt). Men kan omöjligt tacka nej till livets goda dvs mat och vin!

• Blivande Fru Stålhandske

Att lägga om sin livsstil och matvanor är fantastiskt viktigt om man mår dåligt fysiskt eller psykiskt. Att banta mår ingen bra av i längden, inte under tiden heller egentligen.
    Däremot får jag ofta uppfattningen av att de trådar, här och på familjeliv, där de har ett tema som går ut på att bli hälsosamma, att lägga om livsstilen, de går ofta överstyr med saker och ting. De sätter fokusen på viktminskningen i kilo, inte ökningen i muskelmassa, de äter för lite och lyckas inte hålla uppe ämnesomsättningen, osv.
    Det tycker jag är tråkigt, och det var väl mer sådana trådar jag syftade på.

Påverkad av tre klunkar vin, Gemma? Då måste resten av bröllopet ha gått vilt till, du begränsade dig väl inte till dessa klunkar? :)
    Själv blir jag påverkad superlätt eftersom jag dricker alkohol så sällan. Har sett massor av kinesiska viner, hur smakar dem Gemma? Vet du det?

Kom nyss hem från schamponering och hårföning, blivande klippte sig.
    Vi börjar bli lite förkylda, och hela vägen hem satt vi båda och slemharklade oss i bilen, utan att tänka på hur avskyvärt äckligt det var. Insåg det inte nu förrän du gjorde mig uppmärksam på äckleriet.
    Så ja, odräglighetsförvandligen har börjat.

• Izunia

inredning är vi inte alltid överens om..jag som har pluggat inredningsarkitektur och älskar ett fint hem...och A som tycker vissa saker är fina som jag bara kan rulla med ögonen..:) Men han brukar gilla det jag väljer...sa latsas jag att han hjälpt välja ut det. Men jag brukar ju inte alltid vara sa diplomatisk som när han hittar nat som han tycker är fint och jag svarar: "Men fy f*n!" :D

• Gemma

Stålis: Har du hittat en bra frisör? Jag har såna problem. De vill att man säger exakt hur man vill ha det, annars slutar det med att de klipper en som en kärring. Och sen klipper de jättefort så att man får fixa till det igen när man kommer hem. Inte alls som Hårgänget i Stockholm där de lägger ner sin själ. Och ändå betalar jag över 400 spänn hos Tony & Guy här. Verkar skitsvårt med frisörer.

Stålis: Verkar som om det är kutym på många håll att köpa en på tok för liten brudklänning och sen plåga sig själv med bantning hela vägen fram till bröllopet. Förstår inte hur man vågar... Dels är det ju inte alls säkert att man når de önskade proportionerna med en crash diet, dels lär man bli rätt yr framme vid altaret.

För min del kändes det inte som om jag begränsade mig på själva bröllopet men jag tror att jag omedvetet undvek att bli full eller proppmätt, därför orkade jag hålla igång till fem. Hade ju varit trist att däcka av palt- och rödvinskoma direkt efter brudvalsen...

Lapinette: Hur gör du om du märker att du inte får plats i kläderna? Eller har det aldrig hänt? För mig räcker det som sagt att skippa vinet under en period och det går utan större problem när jag tänker på... mmm... söta klänningarna.

Izunia: Låter som om och du och din man har en rå men hjärtlig ton sinsemellan, stämmer med min bild av australiensare! Om jag hade sagt fy f*n till min man om hans smak, då hade han nog blivit jätteledsen.

Nu ska jag till skolan!

Kram, G

Gemma, går det bra i skolan nu med den nya nivån? Känns det mer hanterligt?
    Jag kanske får flyga ner dig som tolk åt mig, för mina kinesiskalektioner ser ut att dröja, jobbet tar alldeles för mycket tid i anspråk just nu.

Idag hade jag ingen tolk när jag besökte en av våra fabriker, jag skulle gå igenom några måttsystem med en kvinna/tjej (Man vet ju inte här! När de ser ut att vara 18, så är de i själva verket 30, ser de ut att vara 25, så är de 40).
    Nu föll det sig så olyckligt att ingen på den fabriken kan engelska, och jag kan som bekant, väldigt begränsat med kinesiska. Men med lite teckenspråk och ritningar på papper, så löste det sig, som det brukar göra!
    Det känns dock alltid lite konstigt att vara inför en sådan situation, man blir så handlingsförlamad när man är så van vid att så många pratar engelska.

Som jag skrev för ett tag sedan, jag har klippt mig en gång här, sade till honom att ta 2 cm av längden, han tog ca 7 cm. Jag hade lite etapper i håret sedan innan, han bestämde att klippa upp det kraftigt.
    Klippningen är snygg, och relativt klassisk och ofarlig, men det var ju som sagt inte vad jag ville ha från början, och det var det som irriterade mig.
    Nu dröjer det nog tills jag klipper mig igen, jag vågar helt enkelt inte...

Ikväll blir det födelsedagsfirande för blivandes kusins fru, har handlat en cardigan hon har fingrat flertalet gånger på och ställt iordning ett fotoalbum med bilder som vi har tagit av deras lilla familj. Tycker att det är så svårt att köpa presenter till folk som har allt, och som säger att de inte vill ha någonting.

Lapinette: I skolan åt jag också som en häst, men av någon anledning hände inget. Nu spräcker jag vågen bara jag tittar på en burk tonfisk, känns det som.
    Brukar man inte lägga på sig när man blir äldre? Nu är jag endast 22, så det kanske bara är ett önsketänkande om en giltig ursäkt. Nej, får ta mig i kragen istället, mer morgonpromenader och mindre kolhydrater.

• Lapinette

Stålis - visst är det så! När man var yngre kunde man åka iväg på 3 veckors semester och häva i sig god mat, dricka massor och på sin höjd gå upp 1 gr. Nu räcker det med en veckas semester, god mat och vin och vågen har tynger rejält. Det märks att man blir äldre men lilla vän du är ju bara 22 . Här sitter "tant Lapinette" och jag kan säga att efter 30 så kände jag en ganska så stor förändring ... det där lilla extra, mjuka runt magen går inte bort oavsett hur mycket jag än tränar. Har en väninna som är några år yngre...hon har precis gjort samma upptäckt och hon är också träningsnarkoman. Bara att acceptera läget och göra det bästa av det för man kan ju inte sluta leva (dvs inte äta gott, dricka gott...må bra).

Gemma - har faktiskt samma storlek nu som när jag var 19 år tack vare att klädstorlekarna bara blir större och större. Ska jag klämma mig i kläder som är från -89 så får jag hålla andan men vem vill ha kläder från den tiden?

Izunia - så du kanske kan titta på vår lägenhet och komma med inredningstips? Min man vill så gärna anlita en inredings designer för att få tips om vad vi skulle kunna göra i lägenheten. Förresten, ni kanske vet vart man ska vända sig för att anlita någon som kommer hem och tittar?

Svar på tråden Summan av allt