• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • utvandraren

Och jag tycker du är SUPER häftig som flyttat så långt från mamma.... Det hade inte denna mammagrisen velat!

• Blivande Fru Stålhandske

Superhäftig, verkligen?
    Nu kan jag sova gott inatt. ;)

• Lapinette

Visst ar det konstigt att man har en viss bild trots att man aldrig har traffats. Jag trodde definivt inte att du var blond Stalis och ta inte illa upp ...sa ljuv och vacker. Inte for att jag har funderat pa hur ni alla ser ut har men pa nagot satt sa far man anda en viss bild av folk nar man skriver som vi gor.

Och Stalis, anonym ar man inte har inne aven om man tror det. Jag har ju blivit upptackt ett par ganger av folk. Nu senast av min vaninnas syssling.

Angande skoj att planera sitt nya hem. Jag har varit pa ett trillsk humor ikvall

• Lapinette

...och har kom min man och skulle visa mig sitt tangentbord. Ibland ar han som en pappa till mig...vilket gor mig galen. Vi har varit hemma en kvall tillsammans och rostlaget har hojts en massa ganger (far jag skylla pa kommande mens?).

I alla fall, han tycker att det ar jobbigt att ta en massa mobelbeslut medan jag alskar det! Vi har dock kommit fram till en sak ikvall. Att vi nog ska lugna oss och kopa mobler tills vi har kommit in i lagenheten. Svart att ta ett beslut om matbordets stil och storlek nar man endast har varit dar pa en visning for 3 veckor sedan. Ska be om att fa komma in och titta och mata.

Sorry, lovar att inte skriva om trakiga mobler imorgon. Kram!

• Gemma

Stålis: Pangpinglan!!! Wow!!! Alltså... kinesernas ögonbollar måste poppa ut ur huvudet på dem varje gång du närmar dig.

(och själv tycker jag att du är mycket bildskönare än reese, fast jag instämmer med de andra: Hon ser charmig ut och har en väldig utstrålning).

Skriver mer sen, nu ska jag, eh, få på mig ett klädesplagg (minst) innan ayin överrumplar mig. Och sen blir det privatlektion.

Stålis igen: Dagens glosa (sorry, kan inte låta bli): Ke kou ke le. Betyder "happy mouth... nånting. Och är såklart kinesiska för coca cola. Fast... du visste kanske redan?

Kram, G

• Gemma

jag vill skriva här, inte plugga :(

• Gemma

Stålis - en till: Fei2 chang4 ku4 (skriver in tonerna). Alltså "feichang ko" , betyder: Supercoolt! Kineserna ÄLSKAR att säga "feichang"!

Skriver mer om renoveingen sen, jag kan bara säga att Lapinette: Det tog oss fem år att komma fram till det du av naturen vet, dvs det är lätt att renovera sönder ett förhållande och vi gjorde verkligen vårt bästa... nåja. vi var unga då ;)

• Blivande Fru Stålhandske

Vad söta ni är flickor!
    Någon pangpingla kan jag inte hålla med om, men Lapinette, jag är SUPERBLOND, helt naturligt. Har finskt påbrå, och min underbara lilla mor är sextiofem och har en lika blond page med några gråa strån, så det är nog min framtida look, skulle jag tro.
    Suck, så många gånger jag har testat att ha mörkt hår, men hur snyggt är det med den vita utväxten som man får kämpa mot varannan vecka?
    Nej, då får det va!

Gemma, Här säger vi bara "KE LE" om Coca Cola, vet inte om det är den lokala dialekten kantonesiska. Ska ta reda på det.
    Jag älskar att säga "Fei Chang" lika mycket som kineserna. Eftersom jag inte kan så mycket beskrivande ord än, så brukar min åsikt om maten vara "Fei Chang Hao", likaså manikyren, pedikyren, osv.
    Kanske borde lära mig lite synonymer snart.

Och Lapinette, din man låter lite som min blivande. Han älskar att lära mig saker, om allt, krigshistoria, teknik, kemi, saker som sorgligt nog aldrig har intresserat mig nämnvärt. Då tar han an en pappaton som kan gå mig på nerverna vid ett illa valt tillfälle. Jag är definitivt den som ryter till, han tjurar mest, även om vi sällan grälar.

Fortsätt diskutera inredning, snälla, jag suger åt mig som en svamp!

• Gemma

det är sexigt med upplysta män. Mitt ex var dubbelt så gammal som jag, plus universitetsprofessor.

I vårt nuvarande hem är det jag som är den belästa, tillbringade hela min uppväxt hängande över böcker. Fast vi är nog rätt jämlika ändå, vi råkar bara ha koll på olika områden. Jag är en sån där som är rätt bra på Trivial Pursuit, kan en massa konstiga saker om... konstiga saker. Men det ligger nog i journalisten / copywriterns natur.

Trivs bäst med balans... drar öronen åt mig när det blir för akademiskt. Hatar hatar hatar när det blir en tävling om vem som kan mest, därför undvek jag generellt att umgås med andra journalister när jag höll på. Gled vi in på utrikespolitik och liknande hade jag i alla fall inte mycket att tillägga. MEN så mycket jag lär mig av mina nya väninnor! En jurist, en civilingenjör, en fil. mag i fransk litteraturvetenskap (som dessutom jobbat i Schweitz samt vuxit upp i Damascus + New York), en spanjorska som jag ännu inte vet så mycket om - alla dessa perspektiv! Helt grymt.

Stålis: kele är kort för kou ke kele... samma i Shanghai! Och om du vill nyansera dina "hao" kan du ju bara göra som kineserna och lägga till "chi, he, kan, ting" osv beroende på vad som är bra. Typ: Zhege ge hen hao ting. This song is really good.

Du kan istället för att säga fiechang, lägga till "ji2 le4" efteråt, alltså "hao ji le", då är det ÄNNU bättre än feichang, alltså EXTREMELY good!

Kram, G

• Gemma

Jag känner på mig att en väninna som heter Carolin läser mina inlägg. Men det känns bara mysigt.

Svar på tråden Summan av allt