• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Gemma

Hej! Izunia stackare, hoppas du mår bättre snart! Är lite stolt, har lyckats boka en resa på kinesiska, äntligen! I helgen åker vi till bergen där vi ska bo i en av två gamla restaurerade villor som ägs av SAS Radisson, ett väldigt speciellt lyxhotell med andra ord. Jag kan knappt bärga mig. Mannen var jätteglad igår när han kom hem från jobbet (klockan nio) och jag hade svängt ihop en "black pepper chicken wok" med vitlök, broccoli och en massa koriander, till det fullkornsnudlar för man är ju en hälsotjej. Yes, kineserna börjar upptäcka GI de också,.,. men likafullt sötar de precis allt som inte ska vara sött, typ "naturell" yoghurt, och saltar allt som inte ska vara salt... som torkade aprikoser.

Julen ska vi splittra mellan tre olika länder, mannen har sin släkt födelad på Frankrike och Tyskland, samt mellan två svenska poler, Skåne och Stockholm, där ju jag har familj + vänner. Allt detta inom loppet av två veckor. Nyår firar vi i Tyskland, det blir jättekul att vandra runt i julskrudad "Altstadt" för tyskland är ju trots allt de svenska jultraditionernas vagga. Nyår firar vi vid en brasa på Österlen med goda vänner.

Nu ska jag slinka över gatan och träna lite på tennisklubben, därefter blir det mer plugg, skola och sen privatundervisning. Ikväll är mannen på chefsmiddag så jag får gott om tid att plugga till tentorna den här veckan.

Hur är vädret i Sverige? Här är det sol och tjugo grader men friskt och lite kyligt.

Kram, G

• mlu

Gemma: Later jattemysigt att bo i romantisk villa i bergen, och att Du bokat pa kinesiska, waow, inte illa....!!
    Maste vara helt fantastiskt att kunna beharska delar av detta fullkomligt obegripliga men fashinerande sprak.

• utvandraren

Hej!

Busy, busy.... äntilgen ett par timmar i fred på kontoret!
    Har varit och kollat in Victor & Rolf kollektionen idag och var riktigt impad! Fina plagg med bra passform och fina material... Blev en trenchcoat och några toppar! Var naturligtvis tvungen att prova brudklänningen också, på kul! Riktigt fin faktiskt!
    Igår var jag och slipade huden så mitt lite rödlätta ansikte visade sig inte från sin bästa sida bara! Tänk vad viktigt sådant är....

Mlu, kashmir regerar! Byxorna var nästan de bästa! Gläder mig till att glida i dem ikväll!! Första hemma kvällen på en vecka.

Izunia! Lider med dig i astman. Jag har också det men är så bra medicinerad att jag inte märker det alls! Men så är det ju extra skrämmigt när det slår till på träning eller så. Hatar att man måste proppa kroppen full av kortison...

Gemma! Du är ju redan min hjälte men nu fick du extra stjärnglans! Kul att du börjar behärska dagliglivet på kinesiska. Er get-away låter fantastisk!

Lapinette! Gud vad kul med nya hemmet! Kanske du vill lägga ut några bilder? Från prospektet kanske?
    Min drömmosaik gick i kras då jag fick prisantydningen! 33500kr för en modul på 3,5 m2. Det hade vi verkligen inte råd med... Typ 70' för en vägg bakom badkaret är ju fullkomligt hopplöst..... GGRRRR.

Julen är fullkomligt öppen för oss än, har ingen aning om vad vi ska göra! Alperna? Mamma&pappa? not a clue... Kanske måste ta ställning snart?

• utvandraren

mlu,
    såg din meny i en annan tråd! DEt låter gott! Vad ska ni dricka till? Nyfiken i en strut...

• utvandraren

Oh... en sak till Mlu.
    Victoria Secret verkar ha tappat stinget på brudsidan! Men annars har de mkt fint! Men alla snälla(?) flickors dröm är väl La Perla. Älskar deras spetsar... Hur ser de ut dem som du köpt? Känner inte det märket...

• Lapinette

Vill också ha lite glamour. Har precis suttit och skrikit på en stackars kille på Tele2. Efter att ha väntat i typ 30 minuter fick jag totalt psykbryt när han sa att vi måste betala abonnemanget tiden ut trots att de inte kan leverera 8 mbit till vår nya adress. Ska då tillägga att vi hade jätteproblem (det tog oss 3 månader) att få denna sablans ADSL pga strul från dem. Jag verkligen skrek och sa en massa elaka saker, hotade och tillslut tog jag hans namn och la på?!!! Fattar ni, jag är normalt en otroligt lugn person som hatar att klaga. Vad hände???! Nu när jag har lugnat ned mig...skakade och tårarna rann så tänkte jag att lite BT kanske kan få mig glad igen.

Imorgon är jag flyttledig och på lördag går alla möbler och de sista kartongerna från min lägenhet in till stan. Vet inte riktigt hur det känns? Njuter av de sista dagarna i min gamla lya som jag har trivts så bra i och ser fram emot ett gemensamt hem med min man.

Förutom detta med flytt så har vi nu bokat in oss på safari och bestämt vår rutt i SydAfrika. Känns skönt, behöver verkligen en semester att se fram emot.

• Blivande Fru Stålhandske

Nej, nu är det allt dags för lite uppryckning för denna arma tråd- den får ju ingen uppmärksamhet!

Äntligen har jag blivit insläppt hit till BT igen, och lyckas skriva gör jag också.

Hur mår ni alla, med bröllop, flytt, kinesiskt bergs-get-away?

Här förbereder jag hemmet inför ett besök av en av blivandes allra bästa vänner, med trädgårdmästare, städning, tvättning och fejande och donande.. Man är väl en rejäl housewife?
    Han kommer på tisdag, så veckan är uppbokad av diverse aktiviteter för att visa honom vårt vackra Kina, hoppas bara att det visar sig från sin bästa sida. Det är fortfarande 25-30 grader om dagarna här, strålande sol de senaste veckorna, vad mer kan man begära?

Jag har precis sett ena delen av "Borta med Vinden", som bekant är jag svag för gamla klassiker, de får mig att sova som ett litet barn om nätterna, då jag drömmer om gentlemän, stora kjolar, äkta kärlek och.. Clark Gable.. ;)

• Roslagsbrud

Har aldrig sett biofilmen Borta med vinden, men väl läst boken. Upptäckte då att den franska bokserien "Den blå cykeln" är en ren efterapning av storyn, bara förflyttad till Frankrike och 2:a världskriget istället! Får man göra så?

Har nu lite semester innan nya jobbet börjar. Skönt med ett långt höstlov! Ska iväg på smokingmiddag i slutet av månaden och är sugen på att hitta en snygg festkjol med hög midja och lite vidd, till en rimlig penning. Har inte hittat det jag vill ha ännu - slutar väl med att jag får sy den själv...

Och så börjar julborden hopa sig. Finns denna tradition någon annanstans, alltså att man äter så mycket julmat innan julen att man är kräkfärdig på allt vad julmat heter när väl julaftonen infiner sig?

Vad ska ni äta?

• utvandraren

Oj vad denna tråd har blivit långsam och oglammig....

Jag sitter och ser ut på snöflingor som dalar ner och börjar få lite julstämning!

Roslagsbrud, jag skulle tro att det är ett relativt skandinaviskt fenomen detta med att käka julmat tills det kommer ut av öronen någon gång vid mitten av december. Själv tillhör jag inte den kategorien! Och inte ens på jobbets julbord blir det julmat! Vi brukar istället välja en resturang som har a la carte och äta 5-rätter med smarrig vin till. Då är det extra gott att komma hem till mamman och pappan och äta sill och skinka på julafton.
    Sedan måste jag tillägga att norska julmatstraditioner inte helt fallit i god jord hos mig.... Lutfisk med baconfett... huah... pinnekött med rotmos.... nej tack!

Har ni börjat förbereda julklappar? Jag har handlat någon ynka, enstaka liten! Men snart så...
    I Norge är staten så smart att vi har halv skatt på novemberlönen.. Det gillar vi!!

Annars glädjer jag mig precis som Lapinette till Sydafrika. ska bli riktigt skönt att komma iväg lite! Vet du förresten vad som gäller angående vaccin/malaria medicin? Om man bara ska vara runt Kapstaden och i Wine land så kanske man inte behöver något?

Hoppas flytten gick bra också...

Stålis, ha en riktigt fin vecka med gäst och turistupplevelser! Härligt att få någon att prata svenska med va?

• Lapinette

Är inne på ett kort besök här. Har flyttat och städat gammal lägenhet hela helgen och är nu glad över att bara ha ETT ställe att ta hand om. Just nu bor vi i en stor etta, dvs vardagsrummet och köket då det ena sovrummet är belamrat med kartonger och det andra river vi tapet i. Vårt mål är att ha vårt sovrum klart på söndag för sedan åker mannen till Israel i 4 dagar. Han skulle ha åkt idag och det är jag ofantligt tacksam över att han inte gjorde.

utvandraren - tror inte vi behöver ta något vaccin inför resan. Vi valde tillslut att ta safari i ett malariafritt område och det känns skönt. Bokade faktiskt safarin i slutet på förra veckan (mellan flyttkartonger och annat). Det blir en 5-stjärnig lodge så vi kan njuta fullt ut.

Gemma - hur var din resa i bergen? Vi väntar på en typisk Gemma beskrivning av maten, naturen och människorna.

Roslagsbrud - njut av ledigheten! Ångrar själv att jag inte tog ut fler dagar i samband med flytten (har så många dagar kvar också) men det blir lite strödagar i december istället (julklappar).

Har inte köpt en julklapp och har ingen aning om vad familjen önskar sig. Känner jag min man så går han typ sista dagen och köper till sin familj. Jo, en sak vet vi att vi ska ge - bröllopsfoton till de närmaste.

Svar på tråden Summan av allt