Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
Tänk att den kinesiska censuren satt klorna i BT! Herregud - hur hittar de dit? Vet du Gemma - jag tror att de spionerar på dig och du har väl sagt någonting ofördelaktigt om kina och så vips, blev du svartlistad... Ha ha, Gemma är en säkerhetsrisk - fast det visste vi iofs redan.
En vecka kvar på gamla jobbet - sen ska jag frossa i SATC! När vi var i NY så bodde vi inte så långt från det konditori som tjejerna gick och köpte sina cup cake från.
Visst är det roligt när folk vågar ge en komplimanger för det kläder man har på sig. Det händer mig när jag har min vinterkappa från Benetton som jag köpte i London. Fast senast var det nog på bröllopet. Eftersom vi gifte oss lunchtid på ett värdshus, så var det många där som inte hörde till bröllopsgästerna, och flera av dem gav mig komplimanger för klänningen. Snällt och lite otypiskt svenskt!
Städdag idag, men nu är jag klar. Ska imponera lite på damerna genom att berätta att jag dammsög hela sängen, lyfte upp bottnarna från ramen och damsögg under och runt om. Alla täcken och kuddar åkte ut (minusgrader = tar död på alla ev. kvalster) och sedan bäddade jag rent med nymanglade sängkläder (älskar att mangla). Känner mig så duktig! Gick sedan runt och fotade lägenheten!
Och så har de ringt från nya jobbet och berättat hur kul de tycker det är att jag ska börja, att jag var en toppkandidat osv. Bra för självkänslan måste jag erkänna. Men vi får väl se hur länge smekmånaden håller i sig...
Nu sitter jag här och väntar på mannen som är på väg hem. Vi ska passa på att ta en lång promenad i eftermiddagssolen. Sen finns två nya filmer på vår "måste-se-lista": Babel samt Borat. Två helt olika historier (drama + satir) som både fått lysande kritik.
Gemma Bliss har egna spa produkter. Ar extra fortjust i deras ogoncreme. Kostar bara 26 USD och ar alldeles suveran. Har i London kostar den ocksa 26, fast i GBP!! Skall sanningen fram sa ar jag inte mer insatt i oxygen treatment an att jag vet att det ar oxygenet som dom duschar med som ger huden extra fin lyster och renhet. Kopte aven deras oxygen-mask som man sjalv kan gora hemma. Hokus pokus eller inte inte sa manga dagar kvar till brollopet och tja, jag har ju gjort ett forsok i alla fall.
Burberry trenchcoat ar definitivt nagot som ar hogt pa onskelistan. Du har ratt, det ar nog en investering. Och hur an materialistiskt det ma lata sa brukar de mer exklusiva plaggen bli mer langlivade i garderoben och anvandas i sasong efter sasong medan GAP, H&M och sadant brukar bli utbytta ganska snart. Jag ar dock ett riktigt GAP fan och handlar alla mina t-shirts dar.
Planen var att gå på tvåtimmarsfotmassage, sen middag, och sen hem och sova. Men verkligheten blev en helt annan, med rock-bar, Jack Daniels och Coca-Cola och tärningsspel hela kvällen med blivande och hans kusin. Enda tjejen, självklart är jag hur drunken som helst just nu när jag försökte dricka ikapp med grabbarna hela natten lång.
Klockan är tjugo i tre på natten, sängen kallar mitt namn..
Skriver mer imorgon om den kinesiska censuren tillåter mig; Blir utsparkad precis som Gemma. Hela tiden!
Ahhhh, vad skoj att ni har varit inne och skrivit har! Det har varit sa lugnt hela veckan.
Trist att den kinesiska censuren inte gillar BT. Jag hoppas det blir battre for vi vill ju veta vad som hander dar pa andra sidan.
Vi har idag varit och tittat pa tapeter till sovrummet och bestamde oss efter ca 15 minuter. Kan man bestamma sig sa fort?! Jag ville ha en ganska sa sval farg till vara varma mobler. Sen korsade vi gatan och gick hem till var nya lya. Gick in och kikade pa hur de nyslipade golven sag ut och sen vandrade vi ater igen runt och tittade, funderade pa vad vi vill forandra etc. Imorgon ska vi nog aka in pa formiddagen och stada bort allt slipdamm som nu ligger som ett tacke over hela lagenheten.
Roslagsbrud, bada Babel och Borat ar filmer som jag ocksa vill se (nu nar jag sett Almadovars senaste). Sparar dessa biobesok tills vi ar inne i stan.
Gemma, vad ar Optimum och varfor skulle jag gilla den? Jag maste erkanna att jag generellt ar dalig pa att kopa tidningar. Nar det var dags for brollop var det endbart brollopstidningar, svenska, franska, engelska och amerikanska. Var totalt insnoad. Nu ar det heminredning istallet.
Hej tjejer! En solig, ocensurerad (?) lördagmorgon? Mannen är på jobbet, men bara fram till lunch. I eftermiddag har vi språklektion. till dess ska jag jobba (granska hemsidan som jag gör - puh!), skriva grejer till föreningen som jag numera är engagerad i här, inför vårt fösta event, samt pilla ut glasbiten som satt i foten.
Igår... vi kom inte längre än till hälleflundran. Men åh och ah så god den var! Stekte den i smör (såklart) med nymalen peppar och flingsalt. Svängde sen ihop en liten bulghursallad med minitomater, färsk chili, avocado, mango, vårlök, kryddig olivolja, limejuice, flingsalt och grovmalen svartpeppar. La upp i "skålar" av den så utskällda isbergsalladen (roman funkar också), ringlade lite crema di balsamico över alltihop. Busenkelt.
Sen kollade vi på den FANTASTISKA filmen "Crash". Vi kände oss helt mosade efteråt. Fast på ett bra sätt. Tidigare på dagen hade jag sett färdigt en annan bra film, fast lite mörkare. "Nine lives". Båda är ju lite Short Cuts-aktiga i det att olika personers liv vävs samman (fast i Nine Lives bara undantagsvis). Men temana är helt olika. Nine Lives handlade väl snarast om ödet. Liksom "olika falla ödets lotter". Men shit vad väl skrivet och spelat!
Borat vill vi båda se. Så otroligt kul och oväntat att den fått bra kritik! Både mannen och jag tycker att Ali G är ett genius. Har ni sett scenen med Borat från själva Ali G-serien där borat är på middag hos den brittiska överklassen och ska lära sig att äta fint? Om inte kan jag väl bara säga att... det vill sig inte riktigt ;)
Håller på och mailar alla om vår stundande hemfärd nu, vi har bokat flyg till den 20 december, åker sen tillbaka den 4 januari. Snälla spara lite snö till oss....
Film igen: Vad är babel?
Stålis: Så du blir också kickad? Ibland känns det fånigt att skylla på censuren, liksom så paranoi..digt... men alltså jag är inte galen... och inte stålis heller. Den finns och funkar, men principerna äro outgrundliga! Har förstått att den där staden i sverige där man tillverkar rödfärg och rågrut, är helt bannlyst från webben här i Kina. För att namnet påminner om en känd, likaledes bannlyst sekt!
Lapinette: 'säkta om jag var otydlig... Optimum är en tidning som din MAN borde gilla. Min man älskar Monsieur, som är den ultimata tidningen för dandy-betonade metromän. Själv går jag igång på Jalouse som är den för mig perfekta kombinationen av teatralisk gladflärd OCH lågt pris (jag tjatar ju ständigt om båda!).
Vad gillar ni för tidningar? Har det förresten hänt nåt på magasins- eller tidningsfronten i sverige? Vad är trenden på TV? Senaste jättetrenderna var väl A. inredning och B. välskrivna HBO-såpor (Six feet, Entourage, NipTuck osv).
Roslagsbrud: Visst är det få saker som är så i grunden tillfredsställande som att sitta med en tekopp i sin egenhändigt städade bostad. Den känslan får jag inte riktigt när vår ayi varit här, å andra sidan städar ayis inte alls lika noggrant som en svensk praktkvinna. Och kläder och sånt tvättar jag alltid själv! Är ju så kinkig med mina kläder ;) Enda gången jag får njuta av manglade sängkläder är när vi är hos mamma och pappa. Insåg just att jag måste köpa nya örngott för kinesiska kuddar är av nån anledning jättestora... medan allt annat är pyttelitet, exempelvis sängarna.
Kram, G
Nu har jag varit och sett den - "Borat"... Jag lovar - man vet inte om man ska skratta eller gråta åt folks (amerikanares) fördommar och oändliga dumhet! Fast jag skrattade - ibland så att jag nästan tjöt...
Gemma: "Babel" är den nya filmen av Alejandro González Iñárritu, mannen bakom "21 gram" bl.a. Brad Pitt är lysande i den, Cate Blanchett likaså. En film, som precis som "Crasch" (fantastisk!) tar andan ur en. Se den!
Idag har vi, förutom bio, strosat i gråvädret och slask på stan. Lunch på NK och på vägen hem gick vi förbi Hötorget där handlarna skulle till att packa ihop och stänga. Kom hem med 2 kilo gula kantareller och en stor bukett rosor som vi fick för en spottstyver.
Lapinette: Tänk så roligt att få fundera över tapeter och möblering! Nej, det är inte konstigt att bestämma sig efter en kvart - jag är likadan. Går på magkänsla. Drömmen just nu är ett hus i New England inredd i Newport style (ja, jag vet att Newport är ett svenskt märke!). Och så ett hus i Provence förstås, och en lägenhet i New York. Och slutligen en massa tid och pengar (ärvda? Lottovinst?) så att vi hinner vara överallt. Nåväl - Stockholm och Roslagen är inte fy skam det heller!
Ikväll dricker vi en halv torr Riesling och inbillar oss att det fortfarande är sommar, trots snöblasket...
Hej tjejer! Kul att se att tråden återuppstått från de döda.... Jag har haft en arbetsam helg i och med att det har varit Whiskymässa i stan. Jobb både fredag och lördagkväll! Kul att notera var att en svensk favorit vann bästa whisky i sin kategori, Mackmyra. Det kan vi vara stolta över allesammans! Idag blir det lite mer jobb eftersom saker blivit slängandes efter, och i morgon ska jag u och resa med jobbet! Pust! Tur att internet finns!!
Jag älskade Crash!! Så nu måste jag få med mig Babel också... om man får ledigt en kväll vill säga! Avslutade kvällen igår med att hjälpa några kompisar som skall upp till sommelierexamen snart med frågor/problem. Klart men får ont i huvudet av frågor som "beskriv positiva och negativa effekter av Bourgognes AOC system".... Huah! Ignorance is a bliss...
Tips till alla inbitna kashmir anhängare! Kolla in Margareta van den Boch kollektion för H&M. Var inom för ett par dagar sedan(tröst shopping eftersom jag inte har pengar..) och kom ut med både byxor, kardigans och tröjor i 100% kashmir och 3000kr fattigare.....