• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Gemma

Utvandraren, vilken skojig sida, tack!

Ännu en hostig, snorig dag i skolan är till ända, med vidhängande siesta på soffan. Nu ska jag iväg till favvorestaurangen Arch och fika med två väninnor, innan det är dags för ett pass med privatfröken. Därefter blir jag avlöst av mannen som kör en egen lektion medan jag fixar middag (konstig men billig fisk med creme fraiche-sås).
    I morgon träffar jag mina söta väninnor vid busstationen för att åka till en av de många små kanal-städerna i Shanghais omgivningar. Denna lär ha välvda träbroar och inte vara så jätteturistisk, men vi får se.

Håller också på att undersöka hur mannen och jag bäst (läs: snabbast och minst trångt) flyr stan till helgen, jag har knappt varit utan för det franska området på ett halvår och även om det är trevligt misstänker jag att Kina bjuder på en del annat också. Eller vad säger du stålis? Det är bara så svårt när man ska boka grejer och kinesiskan typ räcker till: Hej och vad konstar det? Vi har ju varken chaufför eller körkort... Nåja, någon gång måste det ske. Sist jag bokade tågbiljett var för ett år sedan, efter två timmars köande vid biljettluckan (hundra pers trängde sig och ingen pratade engelska, kassörskan bara skrek på kinesiska, til sist förstod jag att jag måste ha cash, på banken ville de inte växla för jag hade inget pass med mig osv) bröt jag ihop och bara stod och grät medan alla glodde hysteriskt. Efter detta trauma har jag skyddat mig men någon gång måste jag face facts: Kina är inte som Sverige, ändå funkar det. Det gäller bara att lista ut hur... genom erfarenhet. Uff...

• Lapinette

Hejar på dig Gemma när du ska ut och slåss i den stora världen. Slåss och slåss, bli förstådd, komma först i kön och få din biljett.

utvandraren - jag hade som sagt köpa-svart-förbud i fjol då jag är totalt hängiven svart och insåg när jag träffade min höstkompis att hon kom i härliga höstfärger medan jag var totalt dyster i svart. Så i fjol lärde jag mig att klä mig i grönt och självfallet i brunt. I år har jag gett klartecken för svart igen och det har blivit en hel del men dagen i är sitter jag i ny brun, härlig, stickad tröja. Och rött är en favoritfärg som kommer med både sommar och höst i form av kjol, skjorta, topp, jacka, handväska och ett par otroligt roliga men aj så onda skor.

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, det hade kunnat vara jag som stod på tågstationen och bölade, såna situationer brukade jag sätta mig själv i jämt, detta var innan jag träffade min blivande, som alltid ska ha allt planerat i minsta detalj innan han kan ta sig utanför dörren. Förr brukade jag bara chansa och hoppas på att det löser sig, och ibland vill det bara sig inte. I Kina vågar jag inte ens tänka tanken att försöka mig på något liknande.
    Som tur är så har jag inte vågat ge mig på några större äventyr runt om i Kina ännu, även om jag vet att landet har så otroligt mycket att erbjuda! Jag känner verkligen att jag behöver kunna språket bättre innan jag beger mig till ställen som är ännu mer obygd än Zhongshan.
    Igår blev det en impulsiv tripp till Zhuhai, ett mecka för alla kopior-fantaster, kineser som utlänningar. Efter en lång eftermiddag hos en leverantör övertalade väninnan mig att åka dit, och jag lyckades även komma hem med Calvin Klein underkläder till både mig och blivande och massor av DVDs.
    Håller på att bli riktigt sjuk, så då gäller det att ladda upp. Har kylskåpet fullt av apelsiner, kinesisk wonder-medicin, The Lost City, Friends with money, United 93, Tokyo Drift, bland andra, riktiga kvalitetsrullar.
    Nu är det fritt fram för förkylningen!
    Känns lite skumt att få höstförkylning när det fortfarande håller sig runt 30 graders-strecket hela dagarna.

Hur mår ni andra, någon förbättring av bacilluskerna?

Gemma, som sagt så har jag inte hunnit resa något än, men blivandes kusin var senast i Xi'an i Shaanxi provinsen och kikade på terracotta armén. Han tyckte att det var väldans mäktigt.
    Annars är jag sugen på att åka till Hainan, ön som ligger nära Guangdong, där har jag hört att det ska vara riktigt, riktigt vackert.

• mlu

Hej pa Er, vad avis jag blir pa Er Gemma och Blivande Fru Stålhandske som far avnjuta alla nya filmer pa DVD.... Sjalv har jag hemkommen efter ett party pa LV-butiken och har precis smallt i mig alla "goodies" i form av Alma-vaskor i mork chocklad. Gott men inte bra for figuren som snart skall komma i brudklanningen!! NOT!
    Har gjort vaxning idag, aj, forsoker att inte lata det ga sa langt mellan gangerna men usch, vad plagsamt det ar! Laste har pa BT blivande brudar som skall gora sig fina och gora en brazilian till brollopet, faller en liten tar for Er, usch vad forfarligt det ar forsta gangerna!!

Nej, skall stalla mig och stryka lite rena skjortor och se pa en film, dock en gammal sadan...

• utvandraren

Hej!

Mlu, jag tycker party hos LV låter roligare än någon dvd...
    Blir klänningen fin?

Stålis, har ni något tidsperspektiv på hur länge ni ska stanna i Kina? Krya på dig förresten, kan inte tänka mig något värre än att vara sjuk i 30gradig värme. Massa sympati till dig också Gemma!!

Jag är inte förkyld men blev totalt parkerad igår av ryggont som gick över till magont... Blev hemskickad från jobbet(gjorde ju inte så mkt nytta från min platta position utsträckt på golvet...) och spenderade resten av kvällen på soffan! Tror inte jag är helt ok än men bilen står på verkstad tills kl. 3 idag så så länge måste jag hålla mig uppe!!

Och så regnar det.... huff och huff.

• mlu

Utvandraren: Klanningen blir super-fin!! En riktig princessklanning, dock kommer det nog kannas annu battre med fixat har och make-up. Tog dock inga bilder, nu ar det ju inte langt kvar... Men har massor kvar att fixa med sa det borjar kannas lite smatt hysteriskt!! Och da det borjar kannas som mest stressigt skall jag aka till NY pa en liten nojestripp!! Kunde bara inte lata bli, min sambo skall dit pa jobb och tja, ar det nagot jag ar riktigt svag for sa ar det den staden. Brollopsbestyren far vanta, imorgon aker jag till NY...

Mlu, jag har ett förslag på en deal;

Mina "friends with money", "lost city", "Miami vice"-DVDs mot ditt LV-partaj och trippen till NY?
    Jag kan även slänga in Tokyo Drift om du tycker att det låter för snålt. ;)
    Hoppas NY blir till belåtelse, jag har faktiskt ens aldrig varit där, mina besök har alltid koncentrerats till västkusten.

Utvandraren, vi blir nog kvar i Kina ett bra tag om vi fortsätter trivas så bra som vi gör. Vi har sagt att vi ska göra en utvärdering tillsammans efter ett år, så får vi se sen om planerna ändras.

Jag har legat febrig hela dagen, men nu till kvällen är det bättre. Lyckades till och med släpa mig till manikyr och pedikyr efter att Blivande lite försynt påpekade att mina fingernaglar sett lite trist omålade ut det senaste. Så nu har jag bubbelgumsrosa finger- samt tånaglar, allt för att glädja min H.

• Gemma

Stålis, stackare, är det fortfarande varmt hos er? Och är du fortfarande sjuk? Igår var det riktigt kyligt men idag skiner höstsolen skir och blek, tror att det är runt 18-20 grader med en frisk vind, alltså helt idealiskt för en skön promenad i French Consession.

Mlu: Dina inlägg gör mig av någon anledning både stum av avund och väldgt inspirerad. Do, för all del, continue writing them!

Åh, åh, åh vad vackert det var i Tongli! Vindlande kanaler, välvda stenbroar (49 stycken!), små gamla sneda hus som var vitkalkade nertill och trä upptill.
    Här bodde framför allt gamla människor, de flesta såg ut att vara minst hundra och tvättade giktbrutet men målmedvetet sina kläder, eller bönor och annan lunchmat i kanalerna.
    Gränderna var ömsom livliga och upplysta av långa strängar röda lyktor, eller omöjligt smala och evighetslånga. På marken låg små, bulliga stenar ordnade i konstifika mönster. Lövträd och bambu lutade sig emellanåt över kanalerna där platta träpråmar tyst gled omkring.
    Det mest enastående var att det var alldeles, alldeles tyst! förutom på vissa större gator fanns det nästan inga turister och det var glest mellan souvenirförsäljarna. I téhuset, som stod på pålar i en av kanalerna, var vi helt ensamma och lyssnade till två musiker som stod och filade autistiskt på nåt urgammalt stränginstrument.

Tittade man in i de små, oftast orenoverade husen, möttes man av en otrolig fattigdom. Gamla, tandlösa människor satt på provisoriska pallar på jordgolv, där kastruller, kartonger och fruktskal låg huller om buller.
    Den andra, typiska byggnadsstilen var courtyards, fyrlängade hus byggda som en kvadrat kring en rofylld trädgård. Dessa gick i traditionell kinesisk stil, ni vet de där taken som har "drakfjäll", vackert snidade trädörrar och bonsaiträd, små lusthus och guldfiskdammar i mitten. När vi besökte den mest berömda av dessa courtyards blev vi brutalt påminda om varför man ska undvika kinesiska turistresemål. Ett exempel: När vi svenskar ser nåt riktigt vackert, kanske vi sänker rösten och talar lite, ja, andäktigt, medan vi smyger fram. Kineserna å sin sida tjuter och vrålar medan de pressar sig förbi eventuella hinder: (läs, andäktiga svenskar), mot det slutgiltiga målet: Den BÄSTA vyn där man kan ta de FETASTE fotona och testa alla sina fotoposer! Samtidigt ljuder öronbedövande ringsignaler, folk vrålar sina svar i mobilen: "Wei! Wei! Wei???", och i en närbelägen souvenirshop, flankerad av en enorm, uppblåsbar clown, spelas technomusik på högsta volym. När du känner att du är på väg att explodera av ilska vänder sig en av kineserna om och rapar dig i ansiktet.

Allt detta slapp vi igår. Inte undra på att man fylls av, ja, andakt.

Idag är min andra lediga "resdag". Jag och en väninna har bestämt oss för att plugga lite för tentaveckan är om två veckor. Ikväll är vi bjudna på en vernissage, ett mingelparty plus att jag gjort lite lösa planer med tjejgänget. Antagligen slutar det med att vi stannar i soffan för NU har vi äntligen köpt Entourage 3! Plus en lång rad andra feelgoodserier!

Nu ska jag bege mig till The Bund och boka en tretimmars flodkryssning till på söndag. Mannen måste ju också bli delaktig.

Hur blir er fredag?

Kram, G

• Lapinette

Tack Gemma för att du tog oss (som inte är) till Kina för en stund. Känns som man varit där när du beskriver husen, kanalerna och människorna.

Här i Stockholm väntas storm idag. Jag hann precis till jobbet innan det började regna men nu håller jag tummarna för att det inte blir några förseningar eller stopp i flygtrafiken. Mannen kommer nämligen från Nice tidig eftermiddag. Han har varit där på möten och njutit av våra gamla hemtrakter. Var rädd att han inte skulle vilja komma tillbaka efter 2 dagar i sol och 25 graders värme. Skillnaden är just nu markant mot Stockholm som är så grått och regnigt. Kan säga att jag är en vädermänniska...mitt humör påverkas radikalt.

Annars så har jag inget glamoröst att förtälja mer än att jag var och såg Att återvända (Almodovar) igår och den var underbar. Han porträtterar alltid starka kvinnor och denna gång är det Penelope Cruz som har en av huvudrollerna. Fick sitta två timmar i biomörkret och njuta. Sist jag var på Victoria (Götgatan) så såg jag min absoluta favoritfilm In the mood for love (kinesisk). Har ni sett den? Jag var och såg den med mitt ex (och han var mitt ex då också). När filmen var slut och alla började gå ut satt jag var rätt länge och grät, grät, grät. Den var så vacker!

Hur blir min fredag? Jobb, lite träning och förmodligen en lugn kväll med en god middag och vin hemma. Antar att mannen är trött efter sin resa och bara längtar efter att få vara hemma.

Stålis - krya på dig!

Svar på tråden Summan av allt