Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
Utvandraren: De flesta i det här landet skulle dö av lycka om de pratade engelska... och de flesta engelsmän och amerikaner har svårt att lära sig andra språk... och vin är ju den mest effektiva kommunikationsformen av alla eller hur ;) Och på vin är du ju, eh, flytande.
tTill chefen lagar vi nåt som vi kann utantill och som känns vällagat, en liten udda champagne till förrätt med rökt lax + gräslökscreme fraiche-snittar (sånt som känns banalt i europa men rafinerat minimalistist här där råvarorna är svåra att få tag på), till huvudrätt en paprikaröd lammgryta med kummin (ungerskt såklart) + hemmagjorda gnocchi, till det ett ungerskt riktigt bra rött vin som vi själva importerat, till efterrätt en calvadosflamberad äppeltarte med mannens speciellt frasiga och bladiga mördeg... och vaniljglass till.
Höstmat helt enkelt! För attans vad höst det är nu. Har spöregnat hela dagen.
MLU hur många dagar är det kvar nu..?
det känns fint att kunna uttrycka sig utan att bli censurerad... bara så att ni vet.
Gemma så skoj att du är tillbaka! Det har varit rätt så dött här utan dig.
Jag var ingen superpluggare i skolan heller. För mig kom dansen no 1 och skolan no 2. Dessutom har jag svårt för språk även om jag har försökt mig på ett antal genom åren (spanska, italienska, franska). Men när jag väl läste något som intresserade och inspirerade mig mycket så läste jag som en tok. Då var det skoj, jag ville lära mig allt och så sporrade jag mig som en tok att prestera det bästa. Sen var jag en av de få i klassen som faktiskt betalade min utbildning själv (de flesta får den ju av sin arbetsgivare) vilket säkert gjorde mig ännu mer motiverad.
Er tur upp till bergen låter underbar? Hur var hotellet? Lika vacker som naturen? Jag ser fram vår nästa naturupplevelse - Sydafrika men det känns fortfarande ganska så avlägset. Vi ska stanna en vecka i Kapstaden innan vi åker iväg på 3 dagars safari. Det är en lodge som en tjej här på BT har tipsat mig om www.blaauwbosch.co.za
Kommer även stanna ett par nätter på en vingård - utvandraren - har du några tips där?
mlu - passerar nu er kyrka dagligen. Kan inte låta bli att tänka på att ni snart ska gifta er. Vilket datum, vilken tid...utifall jag går förbi och ser ett brudpar stå på trappen så vet jag ju att det är ni.
Lapinette: Vi gifter oss kl 16 nasta lordag den 25 sa, hall utkik!!
Gemma: valkommen tillbaka, har saknat Dina inlagg ar sa fantastiskt beskrivande, nastan sa att man kan kanna soplukten i ditt Kina.
Har borjat fa kontroll pa det mesta nu infor brollopet. Invantar besked angaende vara bokningar i Sydafrika. Dom kan tydligen konfirmera tillganglighet inom 48 timmar! Oj, vad man blivit bortskamd med alla on-line faciliteter. Sedan aterstar ju enhel del annat sasom blommor och bordsplacering. Men jag vill ha en valdigt enkel buktett sa det ar jag inte sarskilt bekymrad over. Har och make-up ar ocksa bokat, -i sista minuten! Varfor jag helt kommer att spranga budgeten och fa det gjort av en av agarna pa Bjorn Axen. Hade nog en otrolig tur och jag ar overtygad om att han ar duktig! Men initialt hade jag val tankt mig nagon mindre valrenomerad frisor med kanske lite mindre prislapp... - Men jag var ute sent och ALLT var bokat. Som val var var det en mycket gullig dam pa ovan namnda salong som lyckades ordna detta. Fantastiskt! Blir alltid lika glad nar helt okanda manniskor ibland ar sa otroligt hjalpsamma. Sarskilt i Sverige, dar det inte alltid tillhor vanligheterna, eftersom jag troligtvis blivit lite bortskamd har i England da service-nivan oftast ar ganska hog!!
Lapinette: Var skall Ni bo nar Ni ar i Capetown?? Jag bokade igar nagot som heter Mount Nelson, bo tre dagar -betala for tva. Sag fint ut. Alla andra hotell jag spanat in narmare vattnet var helt utsalda.
Hej tjejer
Nu är jag tillbaka från ännu en resa söderut (halland), kanske inte så exotiskt som dimhöjda berg i Kina men väl så spännande att se hur ett helt hus tar sig form. Vi har valt färg på huset (utsidan) det blir en ljusgrå fasad med mörkare grå runt fönster (foder) och sen en mjuk vit i fönsterkarmar och spröjs. Nu ska vi välja innomhusgolv (fy va dyrt det är, ektiljor går på över 100 000 för ett litet sommartorp)och sätta färg på balkar. För att inte tala om hur fantastiskt köket blir, med en köksö där spisen ska stå aldeles i anslutning till burspråket och den öppna spisen...mm jag längtar till våren då vi ska dit och börja inreda på allvar.
Grattis Gemma till tentan och kul att höra om all mat. Jag fattar inte hur du kan lära dig så många språk, själv har jag supersvårt att minnas franskan och spanskan från gymnasiet... jag reser väl för lite.
Boken börjar ta form, en tredjedel är skriven och jag har bara två veckor kvar...så jag skriver för glatta livet. Förhoppnigsvis kan jag förhanlda mig till en extra vecka eftersom jag haft sjukt barn och förlorat en vecka. Det är jättekul att skriva om intelligenta hem och jag är förvånad hur fantastiskt kul jag tycker det är att utforma en bok själv. Kanske ett framtidsjobb för mig vem vet...
Hej sötisar, det är så härligt att vara efterlängtad, har längtat efter er med. Och Lapinette och utvandraren, sent omsider TACK för era grattis. Måste tillstå att det känns härligt med tentaframgångarna... även om jag gör mitt bästa för att sånt inte ska få styra mitt välbefinnande här ;) Finns ju viktigare saker i livet... typ massage, pedikyrer, vin och fina ljusrosa naglar (jobbar på dem as we speak).
mlu: Ibland känns det som om jag bara radar upp en massa saker, men det finns verkligen så himla MYCKET av ALLT i Kina, om du förstår vad jag menar... så att beskriva allt i detalj hinns liksom inte med. Tenderar att bli listor. Samtidigt vill jag gärna att ni ska få en känsla av hur livet här är, så att vi kan känna oss hemma i varandras vardag. Apropå det, Utvandraren, hur står det till nere i södern?
Lapinette: Hotellet i Moganshan finns på www.moganshanlodge.com/hotelPage.htm
Vi bodde i Du Yu Sheng Villa, som ägs av Radisson. Men nån radisson-lyx fick vi knappast... dock kinesisk lyx bestående av laminatgolv med fula mässingslister och inglasade terrasser. Frukosten åt vi i alla fall på vår bedårande balkong - utan inglasning, men väl med hänförande utsikt över rullande té-odlingar, trädtoppar och utströdda sekelskiftesvillor överallt... japp, mellan sent artonhundratal och fram tills Japanerna kom och körde ut alla utlänningar (tur att du bara tycks ha ärvt de snälla generna lapinette ;) var Moganshan favvo-resmål för rika fransmän och engelsmän som befolkade just den del av Shanghai där vi bor. Så mina älskade villor återfanns här också, härligt vildvuxna och slitna precis som jag gillar dem.
Lapinette, oj oj oj vilken himmelsk lodge! Kommer du någonsin vilja återvända hem..? Speciellt underbart att åka ifrån svensk ruskvinter till ljumma, romantiska sydvindar. Mmm. När åker ni lyckostar?
Trollsländan: Du tycks hinna lika mycket på några dagar som man själv gör på ett helt år... renovera hus, skriva böcker, trösta barn, själv är jag glad om jag hinner skriva ett och annat inlägg och igår ladies var en stor dag i vårt liv, vi fick äntligen upp tre små tavlor i lägenheten som stirrat på oss i typ ett år nu (ramade in dem förra sommaren).
Gemma ha ha, jag hinner ingenting, ligger alltid efter, troligen för att jag sätter för höga mål. Men det händer en hel del här nu.
Jag drömmer om att bygga ett riktigt hus, och jag vill så gärna designa/rita det själv. Förhoppningsvis kan vi sälja av sommarstugan när den är renoverad och köpa en tomt i Stockholm. Jag har sett flera fina tomter, just nu finns det en på Trollvägen vid Trollsjön som jag fastnat för som ligger runt 1,5 mille.... (Nacka Värmdö)men vi hinner inte med det tåget. Älskar adressen, det är viktigt med "namnet" på vägen där man bor tycker jag. Fågelbro låter bra (där jag bor nu) Hulabäckskog låter fint (där jag är född) och sen har jag varit spekulant på Junivägen också fint och jag har bott på Roslagsgatan (också vackert namn). Jag skulle aldrig kunna bo på Kurt-jesusvägen eller nått sånt.
Vi har stått i bostadskö i Stockholm de senaste 15 åren så vi kan sälja Fågelbro och hoppa in i en lagom fin hyresrätt medan vi bygger...
Jag måste bara tipsa om hur fantastiskt gott det är att göra sin egen homusröra hemma. Man blötlägger lite kikärter, kokar dem, slänger i nån matsked sesamolja, vitlök efter smak, kummin!!, citronsaft och rostar lite pinjenötter på stekpannan, salt svartpeppar! Sen kör man allt i mixer och häller i lite mer vatten (mer olja blir för fett för min smak) Det är superbilligt och supergott!!! Sen kan man alltid variera med soltorkade tomater i eller annat gott. Jag äter det som godis...
Mlu. Här ska vi bo:
Hotellet i Kapstaden se så där ut, men helt ok.
http://www.citylodge.co.za/cl10.htm#
Detta verkar mysigt...
www.eastguesthouse.co.za/index.html
Lapinette: My god! Så där vill jag bo... Precis den typen av inredning som jag skulle vilja mitt framtida hus i! Lite avis...
Angående bra vingårdar som man kan bo över på, ska jag genast forska lite!
En kompis till mig som utbildar sig på Grythyttan, var på en 6 veckors studietur i SA. Hon sa att ett av deras bästa besök var på www.diemersfontein.co.za/
De ser ut att ha bra övernattnig också!
Gemma! Jag är nog en av de nordligaste i tråden tror jag....
Igår kl. 00.00 öppnades BN korkarna på vissa utvalda platser i Oslo... Var inom ett franskt brasserie och smakade! Tycker faktiskt det är ganska gott!! Dricker med glädje lätt kyld vanlig beaujolais i alla fall!!