• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Gemma

Måste tillfoga: Alltså stället igår... som ett provencalskt disneyland. Tänk: Snipiga expatfruar i hermesscarfs som sitter under fejk-vinrankor med gummivindruvor, med HALM utströdd över hela golvet. Och så två kineser i basker, hängslen och äppelknyckarbyxor som står och spelar dragspel jättehögt medan man slevar i sig löksoppa och crepes (naturligtvis förfärdigade "live" av en robust kinesisk tant).

• Gemma

Och jag har krympt ALLA mina yllejumprar och ett par av mannens :( men dom i cashmere har inte krypmt alls. Måste köpa nya jumprar i helgen... dyrt.

• Trollsländan

Så tyst det blev när den skrikande tvååringen lämnade huset idag. Trotsåldern är inte alls vad man förväntat sig. Jo, allt stämmer in på vad det gäller barnet: vill inte, kan själv (fastän trosorna träs på från ena "benhålet"), protest genom att ligga raklång på toagolvet med huvudet ner skrikandes, biter tag i tandborsten, kastar mat på pappans kostym, sparkar vilt omkring sig när man ska ta på overall så att man måste vara två för att få på kläderna osv osv.

Det man inte tänkte på var sig själv. Man kan vara sjuk, ha ont i huvudet, ha en trött morgon men det tar inte en trotsunge hänsyn till.

Och då mitt i alltihop så är det så skönt att drömma sig bort till en annan planet. Idag drömmer jag att jag går ut i den dimmhöjda skärgården och vandrar hand i hand med min man under det att solens strålar får dimman att lätta. Mmmm Kanske når vi bryggan där vi lärde oss valsa varje kväll innan bröllopet och sätter oss på en skärgårdssten och småpratar om de sista båtarna som man inte tagit upp. SÅ är det! Där vill jag vara!

Idag är det ett speciellt ljus ute i dimman, lite gulrött. Det är så vackert och jag njuter av tystnaden. Till helgen kommer svärmor, då blir det andra bullar och det lär inte bli jag som bakar dom.

• Lapinette

Gemma - det låter som en gourmetfylld helg. Vår helg innebär tapetsering av sovrum. Har nu lyckats pilla ned 4 lager med tapeter och mannen har börjat måla taket. Var förbi färgaffären i våra kvarter igår och bar hem 7 rullar med isblå-grå tapet, spackel, färg och alla andra tillbehör.

Märkte klart en fördel med att bo i stan igår. En väninna som bor på granngatan frågade om vi skulle ta ett glas vin ute. Istället föreslog jag henne att titta förbi hos oss. Hon kom lagom till vår middag så det blev mat och vin och jättetrevligt! Gillar mer och mer att kunna vara spontan (jag är annars en planeringsmänniska i kvadrat!)

Trollsländan - när jag läser din beskrivning av trotsig 2-åring känner jag nästan (bara nästan) glad över att vi ännu ej väntar barn. Vill ha, vi försöker samtidigt som vi njuter av att få vara bara vi två.

Izunia - så er bröllopsresa är nära. Vad härligt att få se solen! Just nu är det ett totalt mörker med tunga moln som hänger över Stockholm.

• mlu

Hej pa Er!

Sitter just nu och forsoker samla mig infor dagens uppgift. Packa ned allt som kommer att behovas i Sverige for en veckas tid samt saklart alla brollopstillbehor!! Pust...det kommer att bli en hel del..! Lyckosamt nog har jag i alla fall ingen klanning att slapa pa, men enhel del annat!

Gemma: Nej det ar inte dom stovlarna med palskant,- I wish... Dom Du beskriver ar superfina och jag ar ju lite "pals-freak" annars nar det galler klader. Men mina stovlar har stor gul sula allt annat ar morkblatt med ett litet rott o vitt Marc jacobs- spanne.

Gemma: Ditt besok pa det franska cafeet later helt fantastiskt underhallande. Helt underbart!! Det ar sa kul att se nar restauranger forsoker saa hart att vara "autentiska". Finns en fransk bistro i NY som heter Pastis som har lite samma kansla over sig, mer franskt an i Frankrike...

Lapinette: Vad skojigt det later att inreda och planera allt i den nya lagenheten. Kanns verkligen att ni "bygger bo".

• utvandraren

Hej alla världsvana damer!

Behöver er hjälp! Är det någon som äger en Chanel jacka? Ni vet den klassiska dräktjackan? Hur är de i storlekarna? *hoppas*
    Jag vill supergärna ha gummistövlar... Hittade ett par jättefina cremefärgade med ljusblå detaljer i en butik här i stan, naturligtvis var de slutsålda i min storlek... Så nu är jag resolut blöt om fötterna! Vägra köpa Viking...

Om någon av er sett min andra tråd, så skrev jag att en av våra kompisar gått och gift sig idag! Med en tjej han kännt i en månad! Ack ack ack. Hur ska detta gå?
    Spekulerar vilt om varför.... Håller tummarna för dem i alla fall och ser fram emot att möta hans fru.

• Gemma

Hej girls! Ännu en helg är till ända, känns som om den slutade igår för vi har upptäckt det förträffliga konceptet "super mondays". Detta innebär att två personer kan få massage, äta middag och göra en massa annat mysigt för samma pris som en. I vanliga fall slutar det roliga redan på söndagen, varför mannen är på uselt humör halva dagen eftersom han drar sig inför berget av vuxengöromål på måndagen, men denna söndag var han riktigt trevlig. Och igår gick vi på en helt okej italiensk restaurang, följt av en timmes gudomlig oljemassage och en liten promenad hem. Vi kom i säng vid midnatt, mjukknådade och glada.

Helgen var inte så äventyrlig, förutom lördagens chefsmiddag. Redan fredag kväll började nämligen gasen strula, vilket innebar stötvis avsaknad av varmvatten och gas till spis och ugn. Det var inte första gången det hände, men gasen kommer alltid tillbaka igen. Det värsta var när jag vaknade på morgonen och brännaren inte funkade, inget kaffe alltså! Ja, sen fick vi försöka laga mat så gott det gick, medan folk från gasbolaget, landlordens hantlangare och en hel del nyfiikna åskådare strömmade in och ut i vår lägenhet. Naturligtvis funkade gasen vvarje gång de kom, och försvann så fort de gått. Och varje gång någon råkade slå på varmvattnet stängdes ugnen av, vilket man inte upptäckte förrän efter en halvtimme. Ja, ni kan se det framför er. Kvällens clou var i alla fall när VD och fru anlänt, just som vi skulle skåla i champagnen (en fantastiskt god sådan från nån liten tillverkare!) stormar det in fem snubbar i gula plasthjälmar ochbörjar böka i ledningarna. Fast de tog det med ro och imiterade glatt mina kinesiska arga utrop ("kan y kan ba! YOU wenti! Hen duo wenti!°" Kolla! Det är VISST problem! Mycket problem! Vet inte vad de gjorde men fem minuter senare funkade gas och värme och sedan dess har det inte varit några problem.

Hur var er helg? Kram, G

• Gemma

Utvandraren: Är hemskt LEDSEN i bägge betydelser, äger ingen sådan jacka. Hoppas det löser sig ändå. VAd ska du hitta på för bus?

MLU: Varmare, varmare...

• Gemma

Är en bra fru för närvarande, eller taitai som det heter på tjingtjongspråket Bakar anis-biscotti till min man. Så var det inte i fredags när jag kom på den lysande idén att maskintvätta alla mina och hans cashmere- och yllejumprar. Cashmereplaggen klarade sig OK men ylleplaggen... värst var hans älskade Boss-jumper, den såg ut som en ilsken liten korv. Förtvivlat stod jag och drog i den så att naglar och ulltussar yrde men.,, det fick bli en present till ayin (städerskan) och hennes man. Kan vara schysst för honom, en tandlös och glåmig fabriksarbetande fyrtioåring att knalla omkring i en jumper som motsvarar två månadslöner. Lite cyniskt kan man väl konstatera att det är förfärligt lätt att göra goda gärningar i ett land med så stora klyftor som Kina. Folk har heller inte råd att vara stolta och tacka nej.

I söndags promenerade jag och väninnnan sida vid sida i regnet (i varsin burberry-trench, perfekt) till en underbar liten butik som hon nosat fram. "Cashmere Lovers" heter den och där beställer man custom made cashmere plagg. Dels har de en cool kollektion färdiga plagg som man kan prova och säga: Den här kragen vill jag ha, fast tröjan ska vara den och den färgen, med kontrasterande muddar, och ringningen ska vara si och så, och ärmarna ska vara tre centimeter längre. Eller också designar man helt själv. Det är inte billigt eftersom affären riktar sig till utlänningar, för 2000 kronor fick jag en cardigan och en egendesignad jumper. Om en vecka är de klara, längtar! Och mannen hade inget emot att betala, dock var han tjurig för att han inte fick följa med. Så det får nog bli ett nytt besök i helgen. Nu ska jag titta till kakorna.

Kram, G

• Gemma

Trollsländan, hur gick det med svärmor? Höll hon sig i skinnet? Hon borde vara nöjd med dig.

Svar på tråden Summan av allt