• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • utvandraren

Godmorgon!

Oj,oj oj vad mörkt det är p¨å morgonarna nu... Det är visst sån att jag inte vill gå upp alls nu för tiden! Den som ändå kunde gått i ide...

Trodde nästan att alla här på tråden gjort det, så det var trevligt att få ett livstecken Gemma!

Min helg började med en sushiorgie delux med en av mina bästa väninnor och tillika tärna. Jag hade ordnat mat och hon vin.. Det blev 1 flarra Champagne, en riesling och en flaska Beaujolais N. Klassikern kaffebailys( som jag bara dricker hos henne..).Massa snack och sen utgång... Gissa om jag hade ont i huvudet på lördagen?
    Jepp!!
    Söndagen var toppen igen, när hjärnan klarat att hänta sig från alkoholchocken! Då kavlade jag upp ärmarna, bakade bröd, lagade viltburgare med hemlagad aioli och var iväg och klängde på en klättervägg! Allt detta med min andra vapendragare och andra tärna, m2b var tvungen att jobba... som vanligt!

Igår var jag och handlade julklappar, har ett boktips för alla hobbygourmander: "Bagateller for livsnytere" vet inte om den finns på engelska, då han är en norsk stjärnkock. Men OJ vilken fin bok.....

Mlu, oj vad spännande!!

• Lapinette

utvandraren - mon dieu, är mäkta imponerad av den där klätterväggen efter 3 pavor vin med din väninna. Jag hade legat raklång på badrumsmattan efter en sådan kväll. Garanterat!

Själva har vi nu renoverat vårt sovrum så går i isblått/grått mot våra varma körsbärsfärgade möbler. Har dock lite små saker kvar som att sätta tillbaks lister och lite vitkantsmålning men attans vad skönt att ha det gjort!

Förutom sovrumsrenovering har helgen bestått av champagne och dessertvin från Bourdeaux (som jag absolut borde komma ihåg namnet på ...men inte just nu). Det blev gåslever till förrätt, stora räkor marinerade i vitlök och cayenne på en salladsbädd till huvudrätt och efterrätten hade jag varit nere och köpt i ostaffären runt hörnet. En underbar crème med choklad och nötter på. På söndagen var jag för trött att laga mat efter allt tapetklister så det blev en rejäl portion sushi till champagnen som var kvar sen lördagen.

Annars så är jag förkyld IGEN! Hostar om nätterna och ser ut som ett vrak om dagarna. Sen så är dt ju världens mest deprimerande väder och min man är i Tel Aviv. Visst är det synd om mig?!

• utvandraren

Lapinette!

Så kul att höra att det går bra med er renovering... Jag är lite avis, vi gör verkligen ingenting! Men i nästa vecka kommer elektriker och hjälper oss med bättre ljus! Då kanske man orkar upp på morgonen igen??

Du kanske missade att lördagen var helt blank? Jag var väldigt nära badrumsmattan, men klarade mig precis!
    Nästa helg ska jag vara snäll... inga mer pansarfyllor. är för gammal för sånnt!!

• Lapinette

Sist jag hade baksmälla är för ett par veckor sedan när vi var på en parmiddag hos några kompisar till min bror. Det var den som började 19:00 och slutade 04:30. Dagen efter hjälpte min familj oss att flytta alla kartonger vi packat. Vi låg som två döingar ända in i det sista sen var det bara att springa i trappor med en kopp te i magen (kunde omöjligt äta något).

Gemma - jag antar att middagen med VD och fru gick strålande trots krångel med spisen?

• Trollsländan

Äntligen är svärmor borta och det är så skönt så skönt. Hon kom med julklappar...?? vilket i år var seconhandkläder/leksaker till barnbarnet och enful dukar från jula eller nått till mig. Man är evigt tacksam när hon åker. Hon har ingen klass varken i smak eller hur man beter sig.

Och usch vad jag ät irriterad idag. Jag fick inte ens komma på intervju till ett jobb som jag har specialutbildat mig till och blev skitsur. Jag skickade ett mail till dem och bad och få se meriterna från den som fick jobbet (statligt - då kan man göra så). Sen ringde jag upp ett annat statligt jobb som jag sökt och fick i telefon veta att endast tolv personer sökt men att jag inte hade tillräcklig bakgrund för jobbet. Dvs all utbildning till trots, 6år på universitet och erfarenhet räcker inte. Det enda som räknades var juridiskt jobb efter universitetet. Jag är för nyutbildad och grön. Trots att jag drivit eget företag och anställt folk, varit projektledare, chef och gud vet allt. Nej det räknas inte. Om två veckor blir jag arbetslös igen och det gör att man får kalla kårar längs ryggen.

• Gemma

Lapinette, din stackare, har du nån bra DVD att trösta dig med? Eller är det nåt bra på TV? Själv kollar jag på CCTV9 för jag är inne i en period när allt ska vara kinesiskt. Och det är den enda kanalen som är på kinesiska med engelsk text. Och... visst är det en liten guldkant på dåligt-måendet i den nya lägenheten, eller?

Utvandraren: Jag HATAR att vara bakis. Har lyckats bli det åtskilliga gånger på sistone och ångrat mig bittert varje gång. Värst blir effekten om jag blandar rödvin och sprit (drinkar). Försöker undvika rödvin utom i små mängder och håller mig till champagne eller vitt vin om möjligt. Min nödlösning är cola light med is och citron, känns på nåt märkligt vis både lyxigt och lite lagom omoraliskt, läs: kul.
    Middagen blev en succé, de älskade vår mat. Kvällen gick som sagt väl, jag hade ju övat franska som en tok veckan innan, men alltså... i ärlighetens namn har jag haft trevligare. Var lite nervös och kände att det handlade en del om att, uhm, "perform". Ja, som någon sorts uppvisning för pappa chefen med stora penningpungen. Näe, jag kommer aldrig anpassa mig till den här livegna livsstilen fullt ut, är för trotsig för det. Kämpar på så gått det går men lyckas aldrig smälta in och bli sådär slipad och behagfull, i bästa fall underhållande och originell, i värsta fall konstig och lite läskig. Tur att man tillbringar 99% av tiden med folk som tycker att man funkar fint som man är.

Trollis, fasicken vad trist. antagligen gick de där jobben till någons kompis kompis. I kina funkar precis ALLT med hjälp av "guangxi", relations. Och det är precis likadant i Sverige, fast mycket mer dolt. Inom en snar framtid blir det en perfect match mellan dig + jobbet! Och under tiden finns ju en massa träd att titta på, det är fördelen med Sverige, de tar aldrig slut. Själv var jag på ett märkligt humör när jag vaknade, låg och tänkte på middagen igår kväll med min sköna amerikansk-syrianska väninna, hon målade upp fantastiska bilder av gränder och kryddmarknader i Damaskus och deras gamla villa (som har två trädgårdar och utsikt över en kanal). Vi bestämde lite löst att vi ska åka dit tillsammans nu i februari, då är det chinese new year och vi har hela fem veckors semester. Hon talade också entusiastiskt om att vi skulle till Beirut och Dubai, för mig lät det långt och dyrt tills jag kom hem och kollade på kartan och insåg att de flesta arabiska länder är pyttesmå och ligger kant i kant. Hoppas, det vore fantastiskt. Hennes familj låter otroligt skön, pappan hasar omkring i sån där lång nattskjorta hela dagarna och hennes bröder är gifta med amerikanskor och bor i Seattle, men pendlar mellan saudiarabien, Syrien och asien. Tycker så mycket om min väninna som pratar urbra kinesiska, naturligtvis flytande arabiska och amerikanska (mamman var amerikanska), dessutom har hon jobbat som fransklärare i Schweitz! Nu varvar hon heltidsstudier med ett internship som skribent på amerikanska handelskammarens tidning. Och hon är bara tjugofyra... coolt. V iktigast ändå är att vi har så himla trevligt ihop. Och jag hoppas verkligen få en introduktion till den arabiska världen genom henne, det lilla jag känner till nu är övervägande deprimerande rapporter som jag fått genom västerländska media. Bara maten verkar ju otroligt cool! Helt andra smaker och upplevelser.
    Sitter f ö och sniffar på mina blåbärsdoftande fingrar, gick och fick en manikyr för första gången i mitt liv, naturligtvis inte alls lika bra som när jag själv gör den ;) men rysligt trevligt eftersom manikyristen var urstyv på att lära mig kinesiska.

Stålis, om du läser det här: "jiao wai mai" (fjärde tonen genomgående) betyder "call outside sold" alltså "ringa efter takeaway". Något jag praktiserat ofta och gärna på senare tid. Japp, när jag inte trodde att jag kunde sjunka längre ner i lättjans träsk har jag alltså börjat sluta laga mat och RINGA efter den. Vad säger ni om det, girls?

Nu ska jag plugga lite till för jag ska bli bäst i världen på kinesiska. Kram, G

• Gemma

Lapinette, ert sovrum låter superfint! Om du hinner och orkar lägga upp bilder nån gång skulle jag bli glad!

• Gemma

Vad duktig du är utvandraren som handlat julklappar. Har ännu så länge bara handlat 2, till mannen. En prenumeration (som jag berättat tidigare) och en, ahem, slips. Måste skärpa mig.

• Trollsländan

Idag är jag på mycket bättre humör! Ska bli bjuden på en middag idag av en man vars teknik jag ska skriva om. Vilket ska bli väldigt kul. Snacka om ledsen jag var igår efter att ha fått tre nej på raken av jobb som verkligen passade mig. Min man tyckte också att det är lite mycket att ta på en och samma dag. Jag bruka kunna hantera ett till två arbetsnej om dagen...
    Gemma har helt rätt, det är någons kompis som fått jobben. 90%tillsätts så, de annonseras inte ens ut utan man tillsätter först internt och sen någon man känner till och i sista hand rekryterar man. Det är ju dyrt att rekrytera, gå igenom 100 ansökningar, träffa folk man ändå inte vill anställa etc. Därför är det viktigt att odla sina kontakter och inte stirra för mycket i träd som jag gör dagarna i ända. Men nu så, ut på middag och kanske, vem vet, så leder det till ett jobb.

Jag har ett par riktigt bra idéer till projekt om jag blir arbetslös igen, dels två programideer för TV och dels två andra företagsideer. Nackdelen med programideer är att de är lätta att stjäla för TV kanalerna, men som IP jurist ska jag försöka vidta de åtgärder jag kan för att skydda dem och utarbeta dem när/om det blir dags.

• utvandraren

Trollsländan! Vilken pärs med svärmor.. Men helt säkert skönt att ha det avklarat! Släkten är verkligen alltid värst... Min egen svärmor skulle aldrig göra en fluga förnär.. men hon är å andra sidan så mesig att man ÖNSKADE att hon hade en åsikt någon gång. Jag har svårt att relatera till vuxna som inte uppför sig som de vuxna jag själv vuxit upp med dvs aktoritet och trygghet.
    Dödsjobbigt detta med jobbsökande och avslag... Tycker verkligen synd om dig, men du får trösta dig med att du troligtvis har en större chans än många. Du har relevant utbildning, social intelligens och stamina. Jobba på ditt nätverk så ska du se att jobbet kommer...
    För mig så har jobben alltid kommit och knackat på, så jag har nog aldrig reflekterat över hur svårt det kan vara!

Gemma! The perfect host....
    Grattis... Och du jag skulle inte deppa för mkt för att du inte klarar att bli en av de där steriotypa fruarna i Fendi "who lunch"... Man kan ha mycket roligare och framför allt ta mer plats om man inte får den stämpeln. Tror helt enkelt inte du passar som tapetblomma....
    Din syrianska vännina låter cool, det är spännande att tänka på hur olik hennes uppväxt måste ha varit. Kul om du får åka med henne och uppleva kulturen.

Jag måste nästan ligga lite före med julklapparna för min december blir så kort. Ska till toscana andra helgen och Paris veckan därefter. Sedan är det jul...
    Känner inte att jag kan chansa och handla allt i Paris, Tänk om jag inte hittar nåt? så där blir det bara shopping till mig tror jag.

Lapinette! Kanske du tränar för hårt? Eftersom förkylning och sådant är så efterhängsammt? Bunkra med c-vitamin och vitlök och kryp upp i soffan, eller ännu hellre i sängen i ert nya fina sovrum!

Svar på tråden Summan av allt