• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • nu är jag fruL

har nu läst på mer om mitt problem med cystor och det var INTE en upplyftande läsning.
    Det är bara att inse att med mina problem med återkommande cystor så är det nästan omöjligt att bli graid.

vad var det jag redan visste!!!

hur har jag kunnat förtränga detta? Jag har ju vetat om detta problem men inte riktigt förstått vidden av det. Snacka om att stoppa huvudet i sanden...

men då vet jag i alla fall. Det blir ett liv med djur och inte barn

• A.M.

FruL:
    Du är inte steril! Hur länge har du/ni försökt?
    OM (jag säger ett stort OM) ni inte lyckas på naturlig väg inom ett år så finns det ju massor av hjälv att få - inte bara IVF utan även "lightvarianterna": hormontillskott, insemination ...

Du ska se att det går bra!
    Kram!

Och för dig _koko_ också!

• Bröllopstokiig

FruL Gumman:

jag kan meddela att en fd kollega till mig blev gravid (mot sin vilja, hade sex 1 gång på fyllan med sin man) och hon hade hela magen och alltet där fullt med cystor, hon gjorde i och för sig abort och passade på att ta bort cystor och annat då med (hon har redan 2 barn). Så med detta sagt, lite uppmuntran, kunde hon så kan väl du!
    Äsch, jag tror bara du har en liten deppig period och letar symptom och negativ svar på det mesta, för att förbereda dig på det värsta. Gör inte det! Se framåt och Längta!

• Telemarkgrrl

Hej _koko_!

Jag ville bara säga att du inte ska oroa dig för cystorna än. Det finns många olika sorters cystor och dom allra allra flesta är helt ofarliga. En del försvinner till och med av sig själva. Det är jättevanligt att cystor upptäcks vid vanliga rutinundersökningar och det är nästan alltid ofarliga cystor!

Även om det är endo, som är en riktigt otrevlig och kronisk sjukdom, så är det inget man dör inte av. Det brukar jag försöka tänka på när det är som värst.

Och som en liten tröst så brukar man också säga att det är ungefär 30-40% av dom med endo som har svårare än andra att få barn, inte över 50%. Och även om man tillhör dom som har det svårare så innebär inte det att man är helt infertil, det kan gå på vanlig väg ändp och nu för tiden kan man ju också få mycket hjälp med tex IVF och annat.

Tröstkramar!

• _koko_

fruL - jag gräver också ner mig i deprimerande läsning. Tror det är en försvarsmekanism, man tänker att man ska vara bättre förberedd på de negativa beskeden... Egentligen tror jag inte det gör någon skillnad alls annat än att man oroar sig mer före beskedet, men det får mig ju inte att sluta läsa...

Nä, nu ska jag nog åka hem, får ju ändå inget vettigt gjort.
    Kram på er, hoppas på en bättre morgondag.

• sweetstreet

FruL,

Självklart har du all rätt i världen att känna dig depig och ledsen och sorgesen och förvirrad och arg och frustrerad och....

MEN glöm inte bort att det absolut inte måste vara "kört" för din del!!!

När var din undersökning? Hoppas den är snart så du kan få reda på mer om hur läget är för just dig, och även få prata med proffs som har erfarenhet!
    Och kom ihåg att även OM det skulle vara så att alla möjliga chanser att bli gravid skulle vara stängda (vilket jag iofs inte tror!! :)) så innebär ju ändå inte detta att man inte kan få barn! Om det är just barn man vill ha så kan man alltid adoptera. :)

Men som sagt i nuläget tycker jag du ska invänta ditt besök på gyn innan du drar några förhastade slutsatser!

Varma kramar till dig!!!! :)

• _koko_

Telemarkgrrl - Tack, såg inte ditt inlägg förrän jag postat mitt förra.

Ok, jag läste 40% nånstans och 60% nån annanstans och sen över 50% på ett tredje ställe, så då tog jag över 50% som den gyllene medelvägen. ;) Deprimerande hur som helst, men det skulle förklara min mensvärk (fosterställning ett par dagar varje månad om jag inte tar orudis)...

• sweetstreet

_koko_

Jag förstår verligen din oro och att försöker kolla upp så mycket som möjligt om "din situation". Men glöm inte bort att allt som man hittar på t ex intenet inte alltid är så himla förankrat i "riktig statistik" och vetenskap. Och du kommer ju inte att veta något säkert om just DIG och DIN situation förrän du fått en individuell koll! Så även om det känns jättejobbigt just nu försök att hålla ut tills du får veta mer om din situation!! :)
    Styrkekramar!!!

• Telemarkgrrl

_koko_

Orudis är min bästa vän. Deprimerande? Bara förnamnet....

• Jessie76

Lycka till nu _koko_ för visst var det imorrn du skulle få provsvaren?
    Skickar en kram till dig - hoppas det blir ett lyckad utgång för dig

Svar på tråden gravid? när märker man av det?