• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • viktualia

nenne78 - svar: efter man fyllt 23

Jag&Du - jag har vid 29 års ålder fortfarande inte varit hos nån gynekolog. Däremot hos barnmorskor som gjort undersökningen som nenne skrev om. Fick mina första p-piller när jag var 23 och då gjorde jag första riktiga undersökningen.

• mugglesfan

Barnmorska räcker gott. Jag har aldrig varit hos gyn, bara på MVC hos barnmorska. Det har funkat finfint. Gynekologer är ju ofta män också men barnmorskor kvinnor (jag är löjlig jag vet!).

• _koko_

Tack snälla ni för snälla ord och uppmuntran!!

Får inte mycket gjort på jobbet, surfar mest kring de tre "möjligheterna" och får läsa alla möjliga skräckhistorier...
    Är glad att jag åtminstone kom till en gyn som vet vad endometrios är för något, om det nu, hemska tanke, skulle visa sig vara det - mer än 50% har tydligen svårt att få barn...!

Känner mig så förvirrad, försöker reda ut vilket som är troligast men lyckas inget vidare... Först sa han att det inte såg ut som att jag var gravid, men sen tyckte han inte att jag borde ha så tjock livmoderslemhinna och samtidigt blöda (för det gör jag visst fortfarande även om det är för lite för att komma ut). Och sen upptäckte han cystan/vad-det-nu-är.

fruL - det var väldigt skönt att få göra en undersökning, även om resultatet kanske inte var det jag ville ha... Bra att du också bokat in det. Hoppas du får tid att prata om din oro också, vissa gyn verkar ju bara vifta bort det...

Ååååh, kan inte dagen bara vara slut!!!!

• Toca

FruL
    Hoppas att du börjar må lite bättre. Jag förstår lite hur det känns. När vi började försöka få barn hade jag ett jobb jag hatade. Första månaden var jag på jobbet när mensen kom. Jag storgrät och åkte hem. Nu var det i ju för sig nära hemma. Jag åkte inte tillbaka dit efter detta.
    Andra månaden var det lite lugnsre när mensen kom. 3:e, 4:e 5:e blev lugnare och lugnare.
    Jag tror man blir "van" och att hormonerna kanske lugnar sig. Är alldeles övertygad om att kvinnor får nåt slags hormonpåslag när man vill ha barn. Man blir ju helt knasig!!
    Efter sex mån blev jag avrådd från att bli gravid av min ögonläkare. Två dagar senare "tog" det och Alva hade flyttat in..
    Gå och kolla att allt är som det ska och se till att få hjälp om nåt är på tok. Finns ju massa hjälp att få: typ hormoner och sånt. Syrran har haft massa cystor och har därför ätit hormoner för lite hjälp på traven. Hon har idag 6 barn!!!
    Tusen lycka-till-kramar till dig och _koko_

• nenne78

viktualia
    du har ju koll, som vanligt! Fast jag har gjort det där testet 3-4 gånger redan så därför har jag ingen koll när det började.
    Jag skaffade P-piller när jag var 17-18 och då gjorde jag första kollen.

• nu är jag fruL

kolla livmodershals cancer!!!
    vad!!!
    Jag går till gyn ofta men detta har jag ALDRIG gjort!!!

hmmm ska definitivt be att få hormoner om jag nu ska fortsätta försöka få barn. Ska besluta om det känns värt det...

just nu känns allt kört. och jag VET att jag är löjlig och att man INTE ska reagera som jag gjort. Men jag är jag och jag reagerar på mitt sätt.

• nenne78

nu är jag fruL
    hmm... de letar efter cellförändringar och görs väl var 3:dje år. Och som jag har fattat det så ska alla kvinnor (23 och uppåt) göra det oavsett vilket landsting de tillhör, men jag kan ha fel.

• viktualia

fruLLan.. det heter inte "kontroll av ev livmoderhalscancer" - utan det man blir kallad till heter "Gynekologiskt cellprov"
    Läs här: www.vardguiden.se/Article.asp

Själv har jag varit på sådana kontroller tre gånger sedan jag fyllde 23 - är alltså 29 idag.

• nenne78

vickan
    hihi, tack för att du finns och sopar upp kaoset jag lämnar efter mig - jag lyckas alltid skrämma upp folk! ses vi snart i oktobertråden igen, kanske? *har såååå tråkigt på jobbet*

• nu är jag fruL

aha då är jag med.
    vi snackar cellprov.
    Det hara jag gjort, och haft förändringar som jag lasrat bort
    ytetrligare en liten indikation om att jag är steril kanske

Svar på tråden gravid? när märker man av det?