• okt2006

Oktober 2006 - tråd 5

Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5
  • Linnea J

viktualia.. min cateringfirma har inte linnedukar utan köper in tjockare pappersdukar och det vill inte jag ha.. så nu ska jag ringa till hotell och se om de kan tänkas sig att hyra ut lite dukar till oss..

• viktualia

annars tycker jag att du ska kolla med den lokala kemtvätten! hoppas du lyckas!!

• lana2810

Linnea J, jag instämmer med viktualia, vi hyr våra från vår lokala kemtvätt.

Tack för namntips, men jag vill nog heta samma som våra förhoppningsvis blivande barn. Han vill helt enkelt inte byta namn, så gemensamt nytt är ingen lösning. Jag tycker att jag försvinner i tomma intet med hans supervanliga son-namn med mitt supervanliga förnamn. Jag är ju van att ha ett ovanligt efternamn. Det är även en klar fördel i jobbet att folk minns mitt namn. Det lutar dock åt att jag får ta hans med mitt som mellannamn. Det låter lite klumpigt, men jag kanske vänjer mig?

• viktualia

lana2810 - min lösning på det där med att ha samma namn som framtida barn är följande: om det känns viktigt då, kommer jag ta min m2bs namn som mellannamn så att jag kan presentera mig som mamma XXXXberg vid behov. i övrigt trivs jag strålande med mitt udda sonnamn, är ensam om min kombination av för- och efternamn om man söker i eniro! och så vill jag fortsätta ha det!

• Linnea J

vi har ingen riktigt kemtvätt.. här lämnar man in i en affär och sen skickar hon tror jag.. men hon gör det inte själv.. gud vad min lilla stad lät hemsk nu... fast den är liten förstås.. mysigt trivsamt tråkig sådär..

• viktualia

ojdå... värre än min minihåla! här finns det faktiskt mer än ett sätt att få tag i hyrdukar... jag ska nog sluta gnälla... ha ha ha...

/Vickan i 30 tusenpershålan...

• aircondition

Igår gjorde jag min sångdebut på cd! Ska ju ha den som överraskning till min älskling som ingångsmusik. Det kommer att bli kanon, och han kommer att bli rörd till tårar!

Av 60 inbjudna, har 25 tackat ja. Detta 4 veckor innan OSA datum. Känns bra!

Kläder till barnen är klart + skor till alla. Jag gjorde ju något som säkert inte är helt vanligt: Jag köpte skor innan jag köpte klänning...

Hur går det för er? Bockas listan av något?

• chai

oj vad ni hunnit skriva mycket...

LinneaJ
    JO!! det ska vara stödpelare inne i tårtan även om den ser ut att vara staplad rakt på varandra... annars blir det bara lutande tornet i Pisa när första biten är skuren... en vanlig tårta kan inte bära någon vikt... Dessutom, om man har stödpelare i tårtan så transporterar man varje lager för sig, och monterar på plats... det är inte lika lätt annars...

Mia Moore
    tycker du kan vara glad att folk har nämnt att de fått inbjudan... av de inbjudningar som vi postade så vet vi över huvud taget inte om någon kommit fram, utom två personer som vi själva ringt upp... bland dem som vi lämnat inbjudan till personligen är det fler som svarat, men många har bara sagt att de ska kolla om de kan, och "tror att det ska gå bra"...
    sista svarsdatum är satt 1 september... 85 personer i gästlistan, 12 ja (varav 6 är föräldrar och syskon ) och 5 nej... det betyder förhoppningsvis att vi får 35 telefonsamtal, eller brev, under de kommande tio dagarna, men troligtvis att vi själva får ringa runt till många helgen efter svarsdatum...

• nenne78

ja, här får man ligga i för att komma ikapp...

På söndag ska vi på gudstjänst i "vår" kyrka och därefter träffa prästen. *pirr*
    På eftermiddagen ska vi dessutom till lokalen och träffa han som håller i det hela och även ha med vår toastmadame (känns som att jag skrivit det här förut...)
    Nu är frågan: V i k t u a l i a ! !
    Eller någon annan här som känner att de har koll på läget... Vad ska jag tänka på att fråga dem om??

Jag vet när vi ska lämna stället (03.00) men inte när de dukar, så jag måste komma ihåg att fråga om det. Men sen står det still. Och man vill känna sig förberedd...

Ska man skriva något kontrakt eller liknande med dem, eller hur funkar det? Vi har pratats vid sen i april, så jag tycker ju att han borde ha koll på vad som gäller.
    Gaaaaah!

• viktualia

Frågor till lokalansvariga:

Toaletter
    Tillgång till glas av olika sorter, ljusstakar, ljus, dukar, vaser, porslin, bestick...
    Barnstolar
    Storlek på borden
    Finns det karta över festsalen så att ni kan knåpa hemma med bordsplaceringen? (Vi fick en sådan i vår lokal)
    När får ni tillträde och kan duka?
    Vem ansvarar för vad om något händer i lokalen?
    Utrymme i kylar och liknande för dricka?
    Marschaller - tillåtet var?
    Ljudanläggning - finns det? med mikronfon? med cdspelare? koppling till dator?
    Mysigt utrymme för välkomstskål?
    Finns buffébord?
    Vem städar och vad ingår i städningen?
    När och hur ska vad lämnas tillbaka? Nyckeln osv?
    Barnrum - finns det?
    Lugn plats för amning - om det är aktuellt?
    Om ni ska ha gästfotografering - finns det nån plats för sånt och var?

Du skrev inte (och jag minns inte) om du ska fixa maten via catering eller inte. Om ja:
    När kan cateringfirman komma till lokalen?
    Vilka utrymmen kan de använda - tex kylar, värmeskåp och liknade?

Och jaa kontrakt är bra. Vi fick en bekräftelse på vår bokning och i det brevet följde ett papper med bokningsvillkor med - kanske kan du få något dyrlikt av din lokalansvariga?!

...kommer säkert på fler grejer... men det här var en start i alla fall..

.... mycket babbel senare... näe just det... jag vill inte jobba på jobbet.. ha ha... jag vill bara hänga på BT....

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5