Oktober 2006 - tråd 5
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
Dukar finns ofta för uthyrning på kemtvättar - så börja med att kolla dem! Jag har dessutom hittat dukar i min bröllopsklädesbutik. Och hos samtliga cateringfirmor som jag kontaktat.
Gumsigos: det vore jättespännande att se bild på din klänning!
HelenaR: de som inte hört av sig när sista OSA-datumet har varit (tors 31 aug) kommer vi att ringa på helgen efter och fråga vad de håller på med...
Till er som diskuterar efternamn - har ni funderat på att ta ett nytt gemensamt efternamn? Vi var själva inne på det men vi fick inte byta till det vi ville ha, eftersom det var upptaget. Annars är det en bra idé tycker jag.
jag har förresten postat inbjudningarna idag!! *nöjd*
Hittills har lite mer än hälften av våra gäster osat, vilket känns bra. Måste dock säga att jag blir lite irriterad på vissa av våra vänner som konstaterat att injbudan kommit och tackat för den, men inte svarat ja eller nej. *muttrar*
Har kikat runt på tårtor, men det är ju så vansinnigt dyrt! Fick dock tips om Ica Maxi i Botkyrka, så vi ska kontakta dem och kolla.
Blommor har vi inte diskuterat heller, och det känns som det kunde var dags att beställa det snart.
Brudgummen har inga kläder ännu, jag har inga skor (trots allt) men väl en halvfärdig klänning, och vi kan inte dansa brudvals... Vals kan jag rätt bra om min kavaljer kan föra, men min m2b är inget vidare på att dansa, och brudvalsen är ju tydligen lite annorlunda än vanlig vals. Hade ju varit underbart att hitta nån snabbkurs här i Södertälje, men det verkar inte finnas någon. Kanske i Sthlm. Ska leta lite...
Funderar på bordsplaceringen också...vi har sagt att det ska vara runda bord, men samtidigt funderar jag på att ha ett vanligt honnörsbord utöver de runda. Eller ska man skippa honnörsbord helt? Någon annan som har runda bord, hur gör ni i så fall? Var placerar ni er själva då?
MiaMoore - varför skulle brudvalsen skilja sig från annan vals?! Näe! Dansa som du är van och kan så blir det säkert strålande och lägg tiden på annat än danskurs. (här blir det inte brudvals alls... både min m2b och jag avskyr pardans)
Honörsbord/runda bord: båda lösningarna är bra tycker jag. Alltså att ha honörsbord vid ett rakt bord och låta gästerna sitta vid runda. Eller att ha ett runt honörsbord.
Med runt honörsbord är mitt tips att verkligen välja ut vilka ni vill ha där. Kanske kan era föräldrar sitta runt ett eget bord bredvid. Med runt honörsbord kan man tex låta brudparet och toastmastrarna/brudföljet/värdparet sitta där... plus att man låter två stolar vara tomma så att gästerna kan glida förbi och sätta sig där en liten kort sväng då och då = då hinner man prata med fler!
Vi ska ha runda bord. Har också funderat på om vi ska ha runt honörsbord eller vanligt. Jag tror vi är inne på ett vanligt honörsbord med våra föräldrar och farmor och farfar.
MiaMoore: en del väljer att dansa wienervals istället för "vanlig 1-2-3-vals", vilket kan vara svårt om man aldrig dansat wienervals. Vi kommer ha en vanlig gammal hederlig 1-2-3-vals eftersom ingen av oss någonsin dansat wienervals.
MiaMoore: känner förresten igen det där med folk som kommenterat inbjudan och tackat, men inte svarat ja eller nej...
Status på vår gästlista: Vi har bjudit 81 st och 53 har tackat ja. 3 har tackat nej. Det är 10 dagar kvar till sista OSA.
I går var vi på vår första privata danskurs. Det var jätte roligt!
Vi ska dansa en fin foxtrott till Fly me to the moon eller The way you look tonight. Har inte riktigt bestämt vilken ännu.
Ja, vad fasen...jag kör för vanlig vals i alla fall! Läste nånstans här på BT att det fanns någon speciell brudvals, vilket gjorde mig än mer stressad, men tja...vanlig vals duger gott åt oss. Nu ska jag bara fräscha upp mannens kunskaper på det området också, vilket torde bli intressant (han har två vänsterfötter, jag inget tålamod med väl en massa humörsvängningar...).
okt2006: Jo, wienervals är ju sanslöst vackert, men med tanke på våra (framför allt hans!) begränsade danstalanger får det nog duga med vanlig "bonnvals"!
Mmm...Viktualias sista tips där gillar jag. Känns som honnörsbord de luxe! Då löser man det på ett personligt sätt utan att vara alltför hårt bunden av etiketten, och det känns ju bra.
Och ja, varför ska folk kommentera att inbjudan kommit fram men inte svara?? Är det bara så man ska slippa ondgöra/oroa sig över Posten, men istället störa sig på nära och kära...? Varför behöver folk sån betänketid, antingen vill man komma på den bästa festen någonsin eller så vill man vara hemma och tjura! People are strange...