• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • biddi

Hej Rockbröllop.
    Tack för en riktigr bra tråd. även om man använt makeup i många år så e det alltid bra med "nya " tips från ett profs.
    nu till min fråga.
    har blivit bjuden på bröllop till hösten, klädvalet e inte gjort än, men jag har mörkbrunt hår och blå ögon och lite fräknig hud, vad tycker du jag ska hålla mig till för färger när det gäller ögon och läppar?
    Tack på förhand. /biddi

• maria@

För mig är du lila men mer åt det mörka hållet , aubergin färg . Prova det tar fram det blåa dvs. dina ögon otroligt mycket. men tänk på att alltid använda en ljusare nyans in mot ögonvrån när du har mörkare färger.
    Läppar är lite beroende på hur dom ser ut .. fylliga eller små .. viktigt att tänka på..

-Makeup proffs

• Rockbröllop

Pickolina:

Hej igen.... jag har arbetat med HR, Lancome, YSL, MUS, Nivea, Body Shop bl a. Jag håller med att mascaror hela tiden utvecklas och jag gick skolan 2002. Så jag antar att lärarna pratade om nuvarande mascaror och inte de från 80 talet :)

Jag tycker att det är kanon att vattenfast mascara passar Dig, jag har dock avstått att jobba med det på bröllop.

• Rockbröllop

Biddi:

Maria gav dig ett bra svar. Vinröd kan oxå vara en bra färg.... tona ut med tex en ljusare guldton.

Läppar, ja precis som maria säger så beror det mycket på form o.s.v. Men om jag nu ska ge dig ett svar på det så tycker jag att en läppenna i samma ton som ögonskuggan och en gloss med färg åt rosa kan passa ett bröllop.

• pickolina

Rockbröllop

Ja det förstår jag att du gjort, eftersom du haft dåliga erfarenheter av det. Jag menar, att jobbet blir bra och kunder nöjd är ju det viktigaste. Det är ju vad du lever på... :) Låter så konstigt i mina öron dock, eftersom jag har en helt annan erfarenhet. Men det är väl kanske så att man får testa hur det fungerar för en själv helt enkelt, innan själva brudsminkningen... För det är ju självklart dumt att chansa så klart.

En fråga till då, arbetar du med helt "icke vattenfasta" då eller arbetar du med tårfasta (som de fleste verkar vara idag)??? Att jag frågar är ju just för att min väninna å jag som varit ute mycket tillsammans ofta hamnat i situationer där hon ser ut som en panda och jag ser hur fräsch ut som helst. Hon anv icke vattenfast men jag är nog ganska säker på att de är sk tårfasta... Har för mig säljaren sa det och de flesta verkar vara det idag.

Tycker detta är väldigt intressant eftersom det är precis tvärtemot mina egna erfarenheter... .) Tack för att du svarar förresten! :)

• pickolina

Rockbröllop

Jo, en sak till. Vilka är dina favoritmärken gällande mascara??? Å vad händer när bruden (tex) gråter, försvinner mascaran då eller???

Är jätte nyfiken eftersom dessa mascaror skrämt mig lite... *hehe* Eftersom kompisen alltid blir nersmetad i hela ansiktet så fort det regnar/snöar eller liknande... :)

• Rockbröllop

Pickolina:

Just nu har jag en favorit i Mary Kay, en icke vattenfast.... inte tårfast heller då. Och när jag sminkar med den så har jag på ytterst lite på nedre fransraden, (för övrigt oxå) så att bruden om hon nu gråter kan torka lätt med händerna om man nu väljer att stå utan näsduk.

Ja, om hon gråter så försvinner mascaran, därför rekommenderar jag henne att ha med mascara att sedan fylla på. Erfarenheten jag har av detta är att de varit nöjda med min rekommendation...tror att det är därför jag fortsatt jobba med icke vattenfast!

Klart jag svarar tjejen :D:D

• helena_h

hej! en fråga ang. ögonkräm, var ska man dutta på den? bara under ögat eller på ögonlocket också? om inte på ögonlocket, var har man där istället då? vanlig dag/nattkräm?

• Rockbröllop

Helena_h: Du ska ha ögoncreme runt hela ögat! Såväl locken som under ögat....

• pickolina

Rockbröllop

Det tackar jag för! :D
    Vad tror du om min teori om tårfast mascara då... Dvs min kompis som alltid ser ut som en panda när det duggat/regnat eller snöat tex... Sist det hände anv hon Biotherms mascara vet jag och den är inte vattenfast men jag tror att deras är sk tårfast. Kan det vara anl till att den rinner istället för att lösas upp???

Vad jag har fattat (kan ha heeelt fel) så är det ganska svårt att hitta äkta "icke vattenfast" idag, att de flesta är tårfasta?

Har du några fler som du gillar, som säljs i butik???

Svar på tråden Sminktips!!!