• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • yrvädret

Hmm, jag älskar HR Vertiginous maskara, men har inte använt den vattenfasta. Fransarna blir otroliga med den. Jag fegade lite och köpte den icka vattenfasta eftersom jag vet att den är bra. Funderar på om jag inte ska köpa den vatten fasta också och lägga utanpå den vanliga...

• pickolina

Mmmm, mina favoriter är Lancome Flextencils och HR vertiginous... Jag gillar den inte så överdrivna looken när det gäller volym... :) Just nu anv jag faktiskt HR vertiginous... Kan dock inte lova vad den klarar eftersom jag aldrig själv testat det så att säga men jag tvivlar inte en sekund på att den klarar jobbet... :D

• yrvädret

Nej, jag tror verkligen att HR´s maskaror håller måttet. Den icke vattenfasta står emot en heldel ändå, har varit ute i ösregn med den utan att den börjat rinna. Frågan är bara om den står emot en hel dags böl... Fast å andra sidan har jag ju Kanebos 38¤ hemma, så det kanske räcker med den. Lite onödigt kanske att köpa två(!) nya maskaror till bröllopet (säger hon som köpt 5 olika ögonskuggor till brudsminket bara för att hon inte kunde bestämma sig för vilken nyans hon ville ha )

• pickolina

Hehe... :D Kanebo 38¤ klumpar ihop fransarna om man gråter riktigt mycket. Inge vidare snyggt. Fast du kommer säkerligen inte gråta så hysteriskt (som jag kan göra) på din bröllopsdag... :)

• yrvädret

Nej, jag får försöka att inte stå och hulka för mycket Undrar om man kan lägga små lappar med toapapper under ögonen så att tårarna fångas upp på en gång
    Nä, skämt åsido jag är ingen storbölare. Min sambo är det dock, så han får vara fullpepprad med näsdukar i kavajen

• pickolina

Då kommer du nog klara dig finfint med 38¤... :) *fniss* Så det är han som kommer att stå för storbölandet... :D

• yrvädret

Japp, det är ju tur att han inte ska ha något smink...

• Rockbröllop

Pickolina:

Tar absolut inte illa upp angående ditt ifrågasättande.

Mitt inlägg grundas på egna erfarenheter. Jag har sminkat brudar i snart 4 år och provat båda dera. Jag har använt MÅNGA olika mascaror...i början alltid vattenfast! Det som hände var att många som varit ledsna och gråtit mycket på sina bröllop hade inte fått någon nytta av den vattenfasta mascaran! Tvärtom så hade den ändå runnit, på vissa rann det inte utan lade sig mer eller mindre som ett litet mascara täcke precis i undre fransraden. När detta sedan skulle torkas bort blev det utsmetat... Man har kanske inte med sig mascara remover en sådan dag.

När jag gick min 20 veckor långa make up skola hade jag 3 lärare som jobbat inom make up sen början på 80 talet. Alla dessa tre rekommenderade att INTE använda vattenfast mascara på bröllop, vilket jag ändå gjorde den första tiden.

Så, om vattenfast mascara fungerar på Dig och det aldrig har runnit så tycker jag absolut att du ska ha det på ditt bröllop!

Detta är ju en tips-tråd för alla, De idéer jag kommer med behöver ju inte efterföljas, absolut inte! Tanken är att man från denna tråd ska få lite idéer, kanske prova sig fram, för att till slut hitta en variant eller en produkt som passar en själv på bästa sätt!

Alltså... min erfarenhet av vattenfast mascara har inte varit bra när det gäller gråt på bröllop, det betyder ändå inte att det är så för alla. Jag har dock de sista 3 åren tagit det säkra före det osäkra och bara använt vattenlöslig mascara på bröllop.

Ville bara därför tipsa om det på denna tråd, men som sagt.... Alla gör precis som man vill! Du oxå...

• pickolina

Rockbröllop

Vad bra att du inte tog illa upp.. :)
    Att dina lärare jobbat inom makeup sedan 80-talet tycker jag inte säger så mkt i frågan dock.. De är säkert väldigt duktiga och kunniga, vilket jag inte argumenterar emot.. Vad jag menar är att kvaliteten på mascarorna säkert har förbättrats avsevärt under åren och då är det bara den tidsenliga erfarenheten som betyder något tycker jag. Du förstår säkert vad jag menar?! :)

Hmm, får jag fråga vilka märken du arbetade med när du anv vattenfast mascara??? Vore kul att höra och kunna jämföra... :)

Jag med min erfarenhet så tvivlar jag själv som sagt inte alls på vattenfasta mascaror. Jag litar dock inte på att ALLA vattenfasta är bra... Lancome har jag dock alltid kunnat lita på... På begravningar, under hysteriska gråtattacker, regn, snö, bad, dusch osv... De har aldrig svikit! Kompisen, som anv icke vattenfast brukar dock se ut som en panda lite då å då... *s* Jag tror att den mascara hon anv är tårfast, vilket många icke vattenfasta är idag och DET kan gå riktigt illa!...

Min erfarenhet (samlat från mig och kompisar) så om man har turen att få tag på en äkta icke vattenfast så försvinner den helt om man gråter. De flesta icke vattenfasta är idag dock tårfasta och de har ofta en tendens att rinna och en riktig vattenfast sitter där den ska, dvs om man anv en bra mascara i alla fall.. :)

Svar på tråden Sminktips!!!