• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • Modestie

pickolina: Med concealer syns rynkor mer, oavsett hur man applicerar är min erfarenhet. Cover all mix är rena rynkframhävaren för min del, får välja mellan blåtira och massa kråksparkar. Är jag utan concealern är jag rynkrfri igen om man inte kikar med förstoringsglas (de syns typ på 1 cm avstånd från spegeln...) Men de där ögonrynkorna kommer annars förrädiskt fort är min erfarenhet. Jag upptäckte mina när jag gjorde den ögonbrynsplockning jag kör med var fjärde dag då jag har koll på ögonen på nära håll, ooooh, jisses, hade ingen aning om att rynkor kan komma så fort och jag har använt concealer under ögonen i typ 10 år utan att bli rynkig. Jag "klappar" in den, inte sliter och drar i huden...

Men Lancomes palette mix döljer mina rynkor jättebra. Tyvärr är den ju inte lika täckande mot det blå...den är tunn och väldigt ljusreflekterande *älskar*

• pickolina

Modestie

Oki, kanske ska undvika MUS då... Gah, hur ska man veta... Jag har bara anv två st concealers då jag just börjat med det. Den första var Clarins och den andra L´Oreal. Ingen av dem framhävde mina rynkor, så det har aldrig varit ett problem hittills i alla fall och vill ju naturligtvis inte att det ska bli ett i framtiden heller... :D Nej rynkorna syns varken mer eller mindre om jag är osminkad eller sminkad, det är just att de uppkom efter jag börjat anv concealer som jag blev fundersam... Men det är nog åldern och en ren tillfällighet helt enkelt. Att inte dra i huden är jag INGE bra på, om jag inte anv pensel då... *s* Har dock insett att jag bara behöver concealer i ögonvrån så nu är det lättare att undvika att dra å slita i huden... :) Fast i och för sig...då gör det ju inget om MUS framhäver rynkorna, eftersom jag inte behöver ha den där rynkorna är...vilket ju var min nya upptäckt! :D *s*

• Modestie

Okej MUS är jättebra om man är riktigt mörk under ögonen. Men den är himla tjock och "trög" Tydligen ska man kunna tunna ut den med deras kräm "blend& fix" eller med sin ögonkräm så den blir lättare att applicera och inte så tjock på hyn att rynkor blir kraterdjupa, men det har jag inte testat. Känns så pillrigt, jag är superlat Egemntligen gillar jag tunnare varianter bäst, men de täcker inte bäst

• pickolina

Modestie

Knepigt!.. Jag är helt ny på det här med concealer så jag har inte hunnit testa så mkt... I och för sig så är ju båda som jag testat, dvs Clarins och L´Oreal sådana där "pennor" och de är ju inte så täckande utan tunnare varianter..och fungerar de så borde väl kanske Lancome som du rekommenderade oxå fungera, eller vad tror du???

• pickolina

Modestie

Hmm, kikade på Lancome´s hemsida men hittade ingen palett, bara tre andra concealers...

• pickolina

Rockbröllop

Förlåt, jag vill inte vara otrevlig nu på något sätt men eftersom jag ifrågasatt ditt råd i andra trådar så måste jag ju ta upp det med dig nu när jag såg att det är du som sagt detta... ;) Så här skrev du:

"Tips:

Har märkt att många fortfarande helst använder vattenfast mascara.... Ville bara berätta att tårar löser upp det såkallade vattenfasta. Det är alla fetter och salter vi har i våra tårar. Detta gör att att istälelt för att bara torka bort vattenlöslig mascara med vanlig näsduk måste typ använda makeup remover för att få bort det som hunnit rinna ner o lagt sig under ögonen.

Så ju mer man torkar desto värre blir det. Tills lut ser man ut som en tvättbjörn runt ögonen.

Vattenfast e mitt råd för att sedan fylla på om man gråtit några skvättar!"

VAAAA????? Pratar du inte om tårfast mascara nu???? Annars måste jag undra faktiskt.... Jag har anv vattenfast mascara i minst 10år i alla fall och jag har duschat, badat, sportat och gråtit floder med dessa och de rinner ALDRIG ner i ansiktet utan sitter där de ska! En sämre vattenfast mascara klumpar på sin höjd ihop fransarna men rinner aldrig och en bra lämnar inga spår efter man gråtit alls! Å jag lovar att jag gråtit hysteriskt i timtal utan att något hänt.... Om man däremot använder en "tårfast" mascara så rinner den ner när man gråter.... Medan en icke vattenfast bara löses upp och försvinner i intet. Hur som helst så ifrågasätter jag ditt inlägg, då det inte alls stämmer.

Hoppas du inte tar illa upp? Ska bli intressant att höra vad du säger... :)

• lolabe

pickolina: kan du tipsa om en bra vattenfast mascara? Har själv aldrig använt en sådan, så har ingen koll...

• pickolina

lolabe

De tre jag använt mest de här åren är Kanebo 38¤, Lancome (olika) och Helena Rubinstein Vertiginous... Kanebo rinner inte men har en tendens att klumpa ihop fransarna så den går bort... HR verkar bra men jag har inte testat den under extrema omständigheter så jag kan inte svära på det. Dock pratar alla gott om HR`s vattenfasta så... Lancome är det märke jag anv mest, flera olika vattenfasta varianter under de senaste 10åren och de har fått utstå, regn/snö/dusch/bad i pool/sjö + extrema gråtattacker och det är aldrig några som helst problem... :D Enda gången den smetat ut sig något var när jag använde sårläkande salva i ögat en period, pga att jag fått en nål i ögat. Detta pga att olja/fett löser upp vattenfast mascara... :) Men så länge man inte behöver ha sårsalva i ögat så är man safe... ;) *skratt*

• pickolina

lolabe

Många tycker att det är bökigt att få bort vattenfast mascara men lite olja gör jobbet... Billigt å bra! :D

• lolabe

ok, tack för tipset! Ska testa Lancome då...

Svar på tråden Sminktips!!!