• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Gemma

utvandraren: När gifter ni er? Om inte slottet är bra kan jag tipsa om turistbyrån på den lokala orten, de (i Tours) gav oss en lista med hundratals sorterade lokaler som går att hyra. OM det blir aktuellt hjälper jag gärna till med fler tips. Men förhoppningsvis är ert slott perfekt för era behov och ni slipper leta. Har du sett det redan, eller hur var det?

• utvandraren

Gemma, det är tänkt nästa aug/sept. Jag har bara sett slottet på internet. Men fått det rekomendrat av en tjej här. Hon gifter sig där om två veckor.
    Jag vill gärna ha tips om det visar sig behövas. Tips på restauranger mottas tacksamt det också...

• Lapinette

utvandraren - får jag komma på ert bröllop? ;-( Låter underbart med bröllop och vinprovning. Hade vi gift oss i Cannes hade vi tagit "egna" viner med oss till restaurangen och betalat korkavgift, något som absolut inte går i Sverige. Vi löste ju detta halvdant genom att ta Pol utanför restaurangen. Till middagen blev det annars Chablis och sedan ett otroligt gott, ekologiskt odlat vin från Provence. Vi får se om vi hinner åka dit (ligger en bit ifrån oss) innan vi åker hem.

Visst har vi flera viner som ligger och sparas men vi köper alltid några som har några år på nacken och sen ett par yngre årgångar så vi hela tiden kan njuta. Det är härligt när man står och lagar mat och mannen börjar fråga vilket vin det ska vara ikväll, en Pomerol eller kanske Chateau neuf du Pape?

Sen gillar vi att smaka det som området där vi semesterar erbjuder så när vi var i Sorrento på semester köpte vi med oss 5 flaskor vin som den otroligt trevliga vinhandlaren rekommenderade oss. Drack självfallet även vin från området hela veckan.

Annars så har vi en ganska "klassisk smak" som sommeliern på Gripholm sa till oss när vi satt och provsmakade rödvin. Vi försökte med nya världen men tillslut valde vi ändå mellan ett franskt och ett italienskt.

• utvandraren

Lapinette!
    Sverige har dessvärre blivit helt infekterat av Nya Världen! Och visst görs det jättebra viner där med, men vad med tradition och historia? Jag dricker det mesta så länge det är bra hantverk(läs: gillar inte brands) och intressant. Frankrike står alldra högst på listan pga Champagne och Bourgogne men Tyskland och Österrike kommer tätt efter....

• Lapinette

Ahhhh, Tyskland och Österrike. Min man gillar inte tyskar (hoppas ingen tar åt sig) så inga tyska viner heller. Österrike har han bott i och vi har provat några få annars blir det ju 95 % Frankrike och 5 % Italien just nu men det är också så då det inte är lätt att hitta utländska viner här. När vi kommer att bo i Stockholm kommer vi definitivt prova andra länder också.

Du får gärna komma med lite udda rekommendationer från Systemolagets lista som vi kan prova när vi är hemma.

• utvandraren

Italien går ju inte av för hackor heller... Piemonte och Toscana har ju några av världens främsta viner....

Men nu kanske vi inte ska trötta ut alla med mera vin! Jag rekomenderar gärna om du vill ur bolagets sortiment.

Jag har just vunnit en auktion på nätet där jag ropat hem Arne Jacobsen stolar, den klassiska sjuan. Gläder mig tills de står runt bordet!!!!!

• Gemma

Själv lägger jag sällan över 200:- för en flaska vin eftersom jag inte är så duktig. Och när man pratar prisvärde i 100 - 150-kronorsklassen känns det ofta intressant att satsa på lite mer udda länder.
    Jag smakade nåt chilenskt för ett tag sen som var jättegott... bland de tyska är jag inte så bevandrad, men jag gillar Trockenbeerauslese bland de söta vinerna. Och sen har jag druckit supergoda Cavor i spanien! vi var ju också på en ungersk vinfestival i samband med vår honeyweek och då fick vi tillfälle att prova viner från olika regioner. Förutom Tokaj-distriktet var "Vilany" (södra Donau-deltat) välrepresenterat, vi köpte ett alls inte billigt rödvin som var riktigt fylligt och gott. Så med tanke på mina ungerska rötter i kombination med min oförmåga / ovilja att ta ekonomiska risker, är jag nog ett stort fan av den nya världen ;)

• Gemma

...och nu inser jag att jag inte har nån aning om vad som avses med den "nya världen". Vet bara att Tokaj-viner (med den speciella, ädla och mögliga aszu-druvan) exempelvis har framställts sen 1600-talet.

Men Ungern kanske inte räknas till den nya världen? Please, fill me in.

• utvandraren

Gemma! Jag tycker du är duktig jag... Man kan säga att Europa är gamla och resten tillhör nya världen... Med det menas att de klassiska länderna(fr,it,sp etc) har en lång vinmakartradition. Om man jämför med tex Australien som kom igång på 1800-t. Vinrankan som används till vinodling(oftast) är en europeisk art, och i takt med att den har spridits via upptäckare och kolonialiseringen har nya världens viner skapats.

• utvandraren

Jag handlar oftast vin till vardagskonsumption mellan 100-200kr. Ytterst sällan mer, då ska vi fira något!

Svar på tråden Bla bla deluxe