• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Lapinette

Ahhhh...här har vi någon som sitter med otroliga vinkunskaper utan att säga något!! Utvandraren, är det därför ni funderar på att gifta er i Beaune, för det goda vinets skull?

Du får säga till om vi blir för närgågna men varför har du tagit namnet "utvandraren"?

• Gemma

copy = skriven text i reklamsammanhang

• utvandraren

Ehh... utvandraren= dålig fantasi...

Jag har inte varit en stor chattare och det var först efter vår förlovning i januari som jag hittade denna sidan. Jag har ju inte utvandrat så långt(Norge) och blir ju brädad av alla er internationella jet-setare, men jag blev så glad av att hitta en svensk sajt och var ju tvungen att komma på något att heta... Så då blev det bara så! Har lärt mig och heter något mkt flashigare på FL...

Min vinkunskap har vuxit fram hand i hand med mitt jobb! Jag tog min sommelierexamen i 2003 och jobbade på en 1* michelin restaurang, så då lärde jag mig mycket om de klassiska europeiska vinerna. Men jobbet var tungt och väldigt lite glamoröst så när jag fick erbjudande om mitt nuvarande jobb tackade jag ja. Nu läser jag en 2årig engelsk vinhandlarutbildning, som ger mig den "högsta" utbildning jag kan få inom min branch. Sedan kan jag eventuellt satsa på en Master of Wine.

Gemma! Det låter som ett jätteroligt jobb!
    En annan tjej som jag pratat lite med här inne(Gerda) gör visst samma sak.

• zea

Gemma:Tråkigt med inställt flyg...

Izunia:Gifter mig också den 12aug..Nu börjar jag känna mig stressad!
    Eftersom jag fortfarande mycket små saker kvar att fixa..

Tänkte jag fråga dig Roslagsbrud:Har du mailet kvar med lite CV tips som jag skickade dig,skulle du kunna maila över det till Izunia isåfall?

Kram,zea

• Gemma

zea, kul att du tar dig tid att svischa in här, trots att du gifter dig så snart! Hör av dig om du behöver hjälp, inspiration eller moraliskt stöd. Kram, G

• Gemma

Utvandraren: Det skiljer bara ett halvt dygn mellan mig och familjen+vännerna. Dessutom har man snabb mail- och telefonförbindelse. Så avståndens storlek känns inte så betydelsefullla... det är mer detta med att leva i ett annat kulturellt sammanhang. Och tidsskillnaden är såklart ofrånkomlig.

Sen har jag ju bott i Australien också och där kan man prata om jobbiga långresor... 10 timmar är klart uthärdligt. NÄR man nu får chansen att komma iväg med sitt flyg... morr.

• Lapinette

Skulle inte palla att pendla mellan så stora avstånd. Är tacksam att min man fick jobb i Nice och inte i t ex USA. Det hade aldrig funkat.

Utvandraren...så absolut kunna tänka mig att importera vin. Överhuvudtaget jobba med något så gott och intressant.

Har haft min man hemma idag...han väntar på UPS så idag får jag lunchsällskap.

• Gemma

Lapinette: Kan förstå om du är trött på pendlandet, men jag kan bara säga för min personliga del att... ibland slår man sig själv med häpnad. För fem år sen vägrade jag sätta mig på ett flygplan över huvud taget, så flygrädd var jag. Och att jag flyttade ifrån min man efter fem års superbra samboskap var en annan märklig grej. För att inte tala om familjen och vännerna. De betyder otroligt mycket för mig. Kommer från en typisk kärnfamilj i en pittoresk liten by där jag är född och uppvuxen. Och mina tjejkompisar är superviktiga för mig. Ändå känns detta helrätt, just nu. Har dock ingen aning om vad som händer om två-tre år.

• Gemma

Lapinette: Skulle köpa dina importerade viner, lätt.

• Lapinette

Gemma - får väl bjuda över dig på middag när våra 50-60 flaskor (inte till försäljning) finns på plats i Stockholm. Vi träffade en man på våra vänners bröllop som har en vinkällare. Talade om detta för O som nyfiket började fråga ut honom om vinerna. Han har typ 850 flaskor och har köpt alla av Systembolaget och jag tror inte han har druckit någon av dem eller ens provsmakat. Visst, säkert trevligt samlarojbekt men gud så trist. Njutningen är ju att provsmaka, känna efter och köpa en egen favoritviner och inte det som står i någon bok kommer att bli gudomligt om 10 år.

Gemma - tror du att att du någon gång kommer att flytta "hem" igen?

Svar på tråden Bla bla deluxe