Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Tanken är väl att man ska dricka något annant under de där 10 åren.... Och sen dricka de gudomliga dropparna!
Jag har bara en vinkyl som rymmer 120fl, dessvärre är utfarten mkt snabbare än infarten!
Väldigt intressant tanke att importera vin till Kina, typ en helt enorm medelklass som först nu börjar dricka vin.... Kan bli pengar där!!
Och JA självklart hamnar bröllopet i Beaune pga de goda vinernas skull! Och litegrann maten också!
Lapinette: Ja, jag tror att vi kommer att bo i Sverige så småningom, i alla fall under en längre period. Just nu känns det inte så otroligt viktigt, men på en annan tråd berättar en tjej som bott tio år utomlands att hennes sverigeabstinens vuxit med åren... och jag kan tänka mig att rötter och sånt blir viktigare när man får barn och blir äldre. sen vet man ju aldrig om mannen plötsligt blir tok-fransk. Just nu har vi inte detta lilla "problem", men många fransmän har ju en förmåga att bli ganska patriotiska...
Vilka rekommenderar du främst runt Beaune? Något som vi kanske kan provsmaka när vi åker förbi om 2 veckor. Några av mina favoriter är Pouilly Fuissé, Chablis (of course) och Mercurey.
Jag tror att om det skulle vara för maten skulle vi nog hamna mer mot Bordeaux hållet till med anka och gåslever. Mmmmm.... Sen så älskar vi även Bordeauxer. Men som sagt vi valde ju Grispholms Värdhus framför någon trevlig restaurang utanför Cannes...fast det blev franska viner i alla fall.
Utvandraren: Problemet är den galna importtullen här. Finns redan en hel del franska vinimportörer här (inte minst beroende på att det bor hela 12.000 fransmän här samt enl. uppgift lika många tyskar och ytterligare lika många amerikaner). Men tullen kommer man inte ifrån. Priserna är ungefär som i Sverige, eller något högre. Intressantare vore att licenstillverka kvalitetsviner på plats. Man kan ju numera med stor framgång licenstillverka i princip allt annat.
Vår ödmjuka vinsamling bor i pappas ståtliga vinkällare, tillsammans med storheter som trettio år gamla pomeroler, en Chateau D´üquem från 1942, någon Chateau Lafite och... nu kan jag inte namedroppa mer för jag kan som sagt inte så mycket om viner. Men DRUCKIT vin har jag gjort i hela mitt liv, och därtill goda viner! Pappa lever ju efter devisen "öppna, drick och njut" ;) Precis som Lapinette förespråkar. Mannens pappa är ju fransman och han har såklart också en vinkällare. Han är en enkel mekaniker men en stor livsnjutare så hans specialitet är att åka runt till lokala odlare och pruta på små, prisvärda gulkorn. Sen köper han dem i bulk och delar frikostigt ut lådor till oss i släkten. Bland annat fixade han allt vårt härliga bröllopsvin.
Lapinette: Jag kommer så gärna, så gärna ;)
Lapinette: Vår mini-vinresa med provning i Ungerska Tokaj-distriktet var helt underbar, jag har också besökt Lindeman i australien och så några små viticulteurs runt Chinon, drömmen är en resa med provning i Champagne!
Lapinette-
Ja det går ju lika bra hemma förstås.. Vi vill ha det så pga att de flesta av våra vänner är lika intresserade som oss, och nu hamnar vi mitt i smeten om du förstår. 1 vecka med allt vad området erbjuder, vingårdsbesök etc. Det finns ju massa annat man kan göra också..
Vi hade också lite issues med vilka som skulle bjudas/hur stor fest mm. Detta löstes galant av platsbegränsningen på slottet! Men som sagt, vi har inte sett det än så inget är bokat!
Gemma:
Jag har i alla fall ingen Yquem, eller Lafite...
Jag vill gärna åka till Tokaj!
Lapinette: I Chablis finns det en jättetrevlig familj som heter Bernard Defaix, super gulliga. Dit kanske ni ska åka? Dom. Soufrandise(Puilly Fuissé) är jättebra....
ful smajly...
) skulle det ju vara.
Misstänkte att det var en sko som klämde eftersom inte fler hoppat på idéen, Gemma.
Man skulle tro att några producenter gav sig till Kina på äventyr... vi får vänta och se!
utvandraren: När du är lika gammal som min pappa kommer du ha! Han blir 72 i år. Och om han ska hinna dricka upp sin samling får han sätta fart. Lite läskigt när man tänker i såna banor...