• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Gemma

Finns ju f.ö. fler söta audreys... hepburn är ett gott exempel.

• Lapinette

Förstår om din man klarade en natt med fotboll då Frankrike vann. Hade säkert inte varit lika pigg idag om Portugal hade tagit hem matchen. Fast...gud, vilken tråkig match det var! Jag städade ur min klädkammare under tiden. Har nu en stor IKEA påse fylld med kläder som får gå till något fattigt land. Har lagt ut en del i midjan de senaste åren. Kan man skylla på mer muskler eller vara ärlig och säga att det är feta ostar, vin och kärlek som ligger där?

Två dagar kvar på jobbet sedan hägrar sol, bad, vänner och bröllopx2. Har fått äran att bli inbjudna till vigseln till min väninnas "hemliga" bröllop på lördag. Från början skulle endast föräldrarna få vara med så jag känner mig väldigt hedrad. Problemet är bara hur vi ska ta oss dit. Ska försöka fixa det under dagen för jag bara vill vara med i kyrkan...och få klä mig i klänning, min bröllopssjal och högklackat. Sen har de fest hemma i deras villa med några kockar som står i trädgården och grillar. Gästerna (ca 20-25 st) har blivit inbjudna till att måla deras hus....men jag har vetat om detta länge då vi har delat våra bröllopstankar, klänning, hår, bukett etc.

Bröllop nr 2 blir ett stort bröllop ute i Tyresö med övernattning och brunch dagen efter. Det är våra fransk-svenska vänner som bor i Hong kong som nu gör sin ceremoni. De är ju redan gifta (i Cannes förra sommaren).

• Lapinette

Min mans största favoritsysselsättning är att sova medan jag är den där som ångar på, ska hela tiden göra saker. På något sätt kompliterar vi varandra genom att han lär mig att lata mig medan jag drar med honom ut på äventyr. Eller sparkar honom i baken när saken måste göras.

• Izunia

Grattis Frankrike! Kan dock inte göra annat än halla med Lapinette...trakig match!!

Förresten..ska ni mala om deras hus när ni är pa bröllop?? :?

• zea

Gemma-Vi överdriver inte alls!

Grattis till vinsten igår!!Måste dock hålla med om att matchen var såå tråkig.

• zea

Gemma:Jag skickade ett mail till dig igår.

• Lapinette

Izunia - de har bjudit in till att måla om deras hus och sedan är det BBQ i deras trädgård. Detta för att folk inte ska veta om att det är bröllop. De ville helst ha gift sig på midsommar men då var kyrkan stängd. Hade varit enklare att bjuda hem folk på midsommarfirande.

• Gemma

zea: Först och främst - tack för grattiset till vinsten i fotbolls-VM. Jag kämpade jättejättehårt för den, i sängen ;)

Mail - vad spännande! Men tråkigt nog kan jag inte hitta det, skickade du det till min frogspace-mail?

Idag har jag gjort en pedikyr i mörkrött och pratat om tantsaker med två andra tanter (fransyskor). Vi var fullt eniga om att vår nuvarande livsstil ställer krav på en för med bekvämligheterna följer såklart en viss typ av problem, som att det är lätt att bli en präktigt trist typ med riktigt ruttna värderingar. Och den här typen av tankegångar tycks de flesta av oss lite yngre lyxhustrur ha, här i Shanghai. Vilket nog är vad som lär rädda oss från att förvandlas till totala superbitchkärringar från helvetet.

Fast det finns grader såklart. Jag tycker att de flesta tyska och franska expatfruar jag träffat här är aningen mer försoffade än de svenska. Kanske för att den typen av livsstil, med tjänstefolk och chaufförer, är mer utbredd i de kulturerna. I Sverige skäms vi kanske lite mer. Men när det gäller femtio-plussarna är det ofta tvärtom, de har levt ett grått folkhemsliv och frossar nu ohämmat i lyx.

Mmm... finns nog inget rätt eller fel. Kan bara säga att det här definitivt inte var varesig planerat eller frivilligt för min del, så nu får jag väl passa på att njuta så mycket det går. Det lär ju inte vara för evigt och det är kanske tur?

På hemvägen slank jag in på mitt lilla konstnärliga favvofik där de flesta har macintoshdatorer precis som jag, vi är som en liten sekt och så sitter vi och smygflirtar ovanför skärmens kant. Efter en dubbel macchiato (de vet precis hur jag vill ha den, med lite extra fluff) knatade jag hem till lägenheten längs vår långa, enkelriktade gata. Hittade både söt blomsteraffär och en riktigt välsorterad liten mataffär med schyssta, franska viner och lagrad balsamvinäger: Hoppsan, nu slank jag ner i lyxdiket igen ;)

Men tjejer, om ni kunde känna stanken från avknipsade kycklinghuvuden som ligger och ruttnar i 37 gradig värme, då kanske ni förstod det akuta behovet av lyx som ständigt infinner sig..? Det där vilsamma mellanläget, milt doftande, fläktande harmoni, har jag bara upplevt här på våren. Och när det blir på det viset återstår bara en sak: Fira med champagne.

Kram, G.

• Lapinette

Låter inte helt fel Gemma...förutom den där stanken du beskrev. Själv har jag blivit mailbombad ifrån min hårt arbetande väninna i London. Hon har skickat sina semesterbilder från Mexico till mig i ca 20 mail. Försökte nu göra en kupp tillbaka och skicka aptitretare på andra semesterställen men jag kom nog bara upp i 10 mail. Hmmm...ska kanske jobba nu??!!

Sen åter till samvetet. En väninna har frågat om jag ska hänga med på lite vin efter jobbet men jag har planerat för hård träning för i nästa vecka blir det bara lata dagar och vin. Vilket dilemma?!

• camargue

*LOVE IS IN THE AIR*

Vive La France ( seeeg match )= men så underbart! FINAL

Åhhhh vad härligt... mina kollegor ropade på mig nyss; du har fått blommor! Va!? jag?Javisst.. -du, vad har du för hemliga patienter egentligen...öh, inga så vitt jag vet.

I buketten låg ett kort med texten: Ma Cheri..veux tu devenir ma petite femme suedoise pour toujour?

Jag älskar överraskningar! Mina kollegor blev nästan som jag, tårögd...

Gemma: tackar och niger för utförlig info kring det "administrativa" inför fransk vigsel. Bra stämma av mot de uppgifter jag hittills fått, tack!

Bejing är nog inte lika upphetsande avseende shopping jmf med Shanghai, men så storslaget och mäktigt att besöka bl.a. muren! Allting är så STORT i detta land och ofta obegripligt krångligt. Första besöket till Kina gjorde jag vintertid, reste dit med tomma resväskor och minns att jag frös och fick springa runt på varuhusen och leta kläder...men det var det värt, har nog aldrig shoppat så billigt och så mycket på en och samma resa... men som sagt, Shanghai är nog lite bredare utbud om man vill ha mer "de lux" Härligt läsa om ditt nuvarande liv på andra sidan... Är ni bosatta på obestämd tid i Kina?

Lapinette: svårt välja vin eller vatten...suck...jag tror att i kväll blir det ett glas rosé istället för att klunka ljummet vatten från flaska inom SATS heta väggar, som en bastu att vistas där häromdagen. Tränar du på en eller flera anläggningar? Jag luras gärna med på ett glas vin ( eller två ) om tillfälle dyker upp...

Zea, Izunia m.fl. bor ni också här i huvudstaden?

Ciao

//C.

Svar på tråden Bla bla deluxe