Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Hjälp - typsnitt?
Gemma - du som har en så cool sajt och jobbar inom åtminstone angränsande område:
Eller någon annan av er coola brudar här:
Tips på typsnitt till inbjudan? Supersvårt att hitta något passande - ej för snirkligt/romantiskt men ej heller för basic. Ej töntigt... Kombinera två olika? Det enda jag hittat och fastnat för heter Jane Austen och är väl hennes skrivstil - oläsligt tycker min man...
/Från en otrogen smygis som några kanske kommer ihåg från i våras - vi fick ställa in bröllopet p.g.a. min fars sjukdom/behandling. Nu är tanken att det ska bli av 16 september, så inbjudningskort måste ut efter kommande helg!
PS Jag har läst mer eller mindre här då och då - underbart med ditt bröllop, Lapinette - ni var så vackra och vad kul att få ett ansikte på dig! DS
Otrogen smygis på tråden alltså... Godnatt!
Hej Majs! Men du är väl ingen smygis, du är väl före detta stammis?
Yes, du har kommit till rätt person, har tagit examen i typografi rätt nyligen ;)
Fråga: Har du kollat French Script?
www.fonts.com/findfonts/detail.htm&grab_id=0&page_id=17686&query=french&SCOPE=Fonts
Inte smörigt men ändå skrivstil. Poppis bland många bokomslagsmakare.
Tips: Kör nåt snirkligt i rubrikerna och nåt enkelt i längre löpande text. Se nedan.
Själv valde jag American Typewriter (light), som ser ut som gammaldags skrivmaskinsstil.
www.fonts.com/findfonts/detail.htm&grab_id=0&page_id=9792&query=american%20typewriter&SCOPE=Fonts
Det är ett standardtypsnitt på mac men man kan ladda ner det för PC också.
Jag kombinerade det med arial i vigselprogram osv, eftersom arialen är lättare att läsa i längre, löpande text i små grader.
Sen gillar jag klassiska typsnitt med serifer, typ Caslon
www.fonts.com/findfonts/detail.htm&grab_id=0&page_id=17738&query=%22caslon%22&SCOPE=Fonts
och Century Schoolbook (som är det mest lättlästa typsnittet eftersom det forskades fram kring 1900 för att användas i barnens skolböcker).
www.fonts.com har alla fina typsnitt från ITC, monotype osv. En superfin site, rekommenderas!
Man kan hitta gratistypsnitt lite varstans på nätet men de är ofta inte lika genomarbetade, ex. kan "å ä ö" saknas.
Berätta gärna mer om dina bröllopsbestyr om du får tid och lust.
Kram, G
PS: När du följer länkarna, klicka på "see full size graphic" så hittar du löpande texter under själva bokstäverna. Bra för att se hur ett typsnitt gör sig i större resp. mindre storlekar.
zea - ja, forza Italia! Jag har ju mitt ex i syditalien så för mig har det alltid varit antingen det svenska, italienska eller franska landslaget. Min man hoppas på att det blir Italien - Frankrike i finalen och sedan så vinner självfallet Frankrike!
Majs - stämde mitt ansikte med din bild eller var jag en yppig blondin i dina tankar? Själv har jag oftast fel när jag tänker mig en person. Har chattat med majbrudar här på BT och nu när bilder från deras bröllop dykt upp så är t ex den robusta brunetten från Skåne både blond och graciös. Inte alls den bild som hon gett till oss...eller så är det jag som drömt mig iväg.
Angående typsnitt så blandade vi. Vi har Scriptina som är jättesnirklig på texten: Välkomna till vårt bröllop och sedan på våra namn. Den måste man ha jättestor för att den ska synas. Resterande text går i Garamond som är "skrivmaskingsaktig".
Gemma:
helt fantastiskt, innan jag tittat på fonterna och sajterna känner jag mig redan klart lättad. haha superstammis i något halvt dygn då och då eller hur det var... stort tack.
Lapinette: utseendet stämde lite men jag hade nog tänkt mig lite mer östasiatiska drag - och av någon anledning (kanske vad du själv skrivit? ) lite mer bredaxlad och rak kropp fast smal - smal stämde i alla fall och du är jättevacker!
Scriptina och Garamond (vilken variant?) är typsnitt jag direkt känner till - också "problemet" med Scriptina. Garamond nämnde min man igår kväll att han använt i journalistiskt sammanhang, och jag tänkte att det kanske är bra som komplement. Men också svårt att veta vad som är snyggt att kombinera.
DN hade en mycket intressant lång artikel i kulturdelen (?) om typsnitt (moden, vilka som används var och när och av vilka osv.) för kanske några månader sedan - hittar ej den tyvärr...
Ja, många ser inte att jag är halvjapanska då jag är rätt lång och har lockigt hår men när jag sätter upp håret (som på bröllopet) eller har blött hår så syns det mer. Bredaxlad...hi, hi kommer nog aldrig blir det trots allt mitt pumpande (senast igår). Och jag tackar för att jag inte ser ut som en planka längre...formerna har kommit mer och mer med åldern.
Jag snodde faktiskt blandning av Scriptina och Garamond från någon här på BT som hade använt sig av dem på sin hemsida eller om det var inbjudan och jag gillade blandningen mellan det mycket snirkliga och sedan rakt strikta. Har ju en romantisk ådra i mig som valde lite snirkligt, rosa, spets, pärlor och ...en fransman.
Lapinette:Hoppas också på Frankrike-Italien i finalen men då självklart att Italien ska vinna.Det har hänt mig många ggr då man har talat i telefon med någon och sedan ses.Till deras förvåning är det ingen typisk scandinavisk tjej utan en färgad "zea".Även om många inte säger något så märker man det på blicken(tycker att det är lite roligt).
Hi, hi...ber alltid O att förklara om vi ska träffar någon ny bekant att jag inte är någon blondin så de inte blir besvikna.
Hans kompis som "lurade" honom till Stockholm är också gift med en svenska och lixom mig så är hon halv, svensk-indiska. Skoj när vi varit ute och det kommer fram att vi två mörka faktiskt är svenskor!!
zea, lapinette, har samma pikanta "problem" som ni... jag har kort mörkt hår och bruna ögon samt gulaktig hy, ser inte alls klassiskt svensk ut. Knasigt eftersom min mamma är blond och blåögd, mina bröder likaså.
Lapinette: NU har jag hittat och köpt Pol Roger! Ska konsumeras på mannens födelsedag (14 juli) - om vi kan hålla oss så länge...
Kram, G