Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Ok, here goes:
2006-06-08 04:43 Gemma
Jaaaaaaaaaaaaaa! Nu har vi fått kontraktet på lägenheten, med vidhängande applicationform för Internationella tennisklubben / gymmet / spaet, som ligger mitt över gatan från vår lilla park, jag är så glaaaaad!
Har redan tittat ut en vippig, veckad liten tenniskjol i gråblått med svarvit linning. ska fira med att köpa den idag. Sen ska jag bara lära mig spela tennis också. Jag tog förvisso privatlektioner en hel sommar när jag var elva, men slutade när min tennistränare bröt ihop och började gråta, efter att han slagit sönder sitt rack (det var åttiotal och hans stora idol var Mc Enroe).
Samma sommar fick min golftränare sparken eftersom han utfärdade grönt kort alltför lättvindigt (jag var den sista som fick ett, utan att ha träffat bollen på ett korrekt sätt en enda gång).
Glädjekram, G.
2006-06-08 05:36 Gemma
Vad är det med män och tenniskjolar? Min är rakt inget undantag. Han skjöt tjurigt fram sin underläpp när jag påpekade att shorts är mer praktiskt.
Nu har vi alltså dubbla gymmedlemsskap! Härligt. Volià, en länk till den nya klubben:
www.regal-eastasia.com/internation/Tennis.htm
Och lägenheten... 130 m2 (d v s en liten våning med shanghaimått mätt, som vi ville ha det). Mörka trägolv. stora fönster åt fyra håll eftersom vi har hela ovanvåningen. Trettiotal, art deco. Väldig walk in closet med halogenbelysning och trähyllor från golv till tak. Litet badrum med terracottakakel, badkar och infällda hyllor i väggen. Värmebelysning i taket. Extra WC. Stort sovrum. Liten hall, stort vardagsum med fönster åt 3 håll, angränsande matrum med halvöppet till V.-rum. Stort arbetskök med granitskiva, rostfria, europeiska maskiner, gas / varmluftsugn med trippelbrännare! Tvättstuga. 2 Extra förvaringsrum. Alltihop ligger i hjärtat av French Concession, ett stenkast från ambassaderna och en minut från tunnelbanan. Huset är helrenoverat utifrån och in, det är bara två lägenheter i varje (på bottenplan bor en trevlig fransk familj. Tror att det allt som allt är fyra små hus i en liten egen park med gräsmatta, grill coh utemöbler. Alltihop äromgärdat av en mur. Porttelefon med kamera. Litet hus för servicepersonalen som bor på plats 24 h per dygn. Städ- stryk- tvätt- och diskdam 2 ggr i veckan ingår i vår hyra! Bäst av allt - på baksidan av trädgården finns en hemlig dörr som leder in i en äkta kinesisk "hutong". En lång, smal gränd där folk lever sina liv precis osm de gjort i säkert hundra år. Lagar mat i halvöppna kök, sitter på stolar och spelar mah jong nätterna i ända, hänger tvätt rakt över gränden, barn springer och bajsar utanför porten och ja, hur pittoreskt som helst. Nu kan mitt kinaliv börja på riktigt!
Kram, G
Vilken match Lapinette/Gemma! Jag blev faktiskt lite glad till mina Brasilianska vänners förtvivlan att Frankrike vann. Trevligt tyckte jag. Hoppas nu att Tysklad KROSSAR Italien och att Frankrike vinner hela (eller Portugal)...men Italienarna vinner bara pa fusk!
Både Italien och Portugal ramlar så fort någon kommer i närheten så jag önskar att båda dessa skall ut. Trots att jag tidigare alltid har hejat på Italien. Ska bli himla spännande och se matcherna nu i veckan...och kommer att vifta hårt med min franska flagga hemma i förorten i Stockholm.
Bonjour de lux ladies...nu har jag trasslat mig tillbaka igen.
Jag steppade ut med mina franska väninnor i de nyinköpta skorna och hade som alltid, en trevlig kväll. Min m2b var dock lite orolig då jag inte dök upp förren morgonen därpå kl 06 (!) hade en "helkväll" på franskt vis... middag kl 23 och vidare till nattklubb 01.30...och med bra DJ och champange i glasen är det inga prblm att "hålla sig vaken" Lite svårigheter bara att få av mig skorna vid hemkomst...
Därefter har dagarna passerat i rekordfart med bl.a. besök hos svärföräldrar i Toulon. Min blivande svärmor är underbar, trots att jag inte kan prata ett endaste ord engelska med henne, så känns det väldigt naturligt att umgås. Jag är så tacksam över detta och de har inga "hard feelings" att jag rövar bort sonen till Sverige ( inte ännu iaf ).
Sverige, ja här befinner jag mig nu...åter i Sthlm och tillbaka till verkligheten. Ska bli skönt när vi slipper dessa avsked, nåväl jag är tillbaka i France om 4 veckor. Förutom jobb så gäller stenhård träning på SATS, något som jag alltid saknar när jag är nere i Frankrike. Har inte lyckats hitta något jämförbart, kanske finns bättre utbud i Paris!?
Lapinette ( och övriga i Sthlm): 14 juli ambassaden = trevligt, men krävs inte inbjudan?.. hur länge blir ni/du i Sthlm innan återresa Cannes? var kommer ni slutligen att bo ( nyfiken...)
Gemma: Ja, Kina är Kina. Shanghai jmf m Bejing, mer eller mindre upphetsande?? Själv bara varit i Beijing hittills. Spännande läsa om livet där borta, hur länge blir ni där?
Så till sist vad jag verkligen behöver svar på; alla "papper"/dokument som jag behöver fixa o trixa med inför vårt franska bröllop. Har fått lite olika info beroende på VEM jag varit i kontakt med. Gemma: du måste veta, samt att samtliga handlingar skall översättas till Franska ( enl ambassaden ) och att jag behöver handlingar även från pastorsexpeditionen(?) Vad gäller intyg för läkarundersökning så tänkte jag be någon kollega underteckna inklusive ngn tjusig stämpel, eller vill de också ha kopia på ett negativt HIV-test, blodgrupp m.m. ???
Underbart, bara 20 min arbetstid kvar. Ska träffa efterlängtade vänninor, men först SATS.
*Bisous*
Själv bangar jag SATS ikväll då jag sitter här på kontoret och klibbar bort!!! Attans vad varmt det är...kan inte koncentrera mig. Dessutom så är ju alla roliga instruktörer på semester så det var inte svårt att övertala mig att gå och ta ett glas vitt vin istället. Det får bli hårdkörning imorgon istället.
När sommaren här är det ganska så lätt att övertala mig till andra aktiviteter. Kör självfallet några pass men skiner solen och någon lockar med picnic och/eller vin så säger jag inte nej.
Satt senast igår och åt en god sallad på en utomhusservering med min man och drack Chablis. Mmmm...och på kvällen blev det fisk och champagne.
Ja, visst är det tråkigt att hela tiden behöva säga hejdå men snart är det slut med det. Han flyttar upp med sitt jobb i mitten på augusti.
Sorry att jag upprepar mig! Sitter här och fullkomligt yrar. Ska snart bege mig ut och sätta mig någonstans där det fläktar lite, i skuggan med ett glas kallt, vitt vin.
Ååååh vad jag trivs i lägenheten... kollar på TV5, har just varit och handlat kuddar och fotpall i Esprit Home Store och haft vår ayi (hembiträde) här i 4 timmar, hon skurade verkligen minutiöst, diskade och strök, och var på jättegott humör hela tiden, i synnerhet när jag försökte konversera på kinesiska.
Det låter kanske otroligt men det är ofta så att folk jobbar skithårt i det här landet utan att tänka. De kan alltså slösa bort sin tid på saker som är felaktiga eller onödiga. Men ayin dammsög exempelvis inte idag, för att undvika att störa min språklektion. Istället gick hon och sopade. Analytiska personer är man tacksam över.
Det har ju varit så att egna intitiativ straffats hårt i kina, därför vågar folk sällan presentera en åsikt. I en klädaffär är det snudd på omöjligt att få tips och råd, man betalar inte för folks "expertis" utan bara för ett par extra händer. Det är därför de är framme och rycker och sliter i en hela tiden, för att "hjälpa till". Men när min kinesiska blir bättre ska jag insistera, ibland når man faktiskt fram.
Nu ska jag försöka programmera den nya (kinesiska) mikrogrillen som ser ut som ett rymdskepp och saknar manual.
Sen blir det en liten heminrednings-shoppingtur till innan jag möter upp mannen på gymmet. Life is sweet... men shit vad jag inte har gjort NÅT vettigt på senare tid. Har ångest för att jobbet blir lidande.
Kram, G
camargue: Jag tränar på ett supergym (världens ledande kedja) som heter Fitness First, de är de som ligger bakom Les Mills training system som bl a skapat Body Pump.
Maskinerna är toppmoderna Techno gym, precis som på Sats. Fitness First finns i Frankrike också!
När det gäller papperexcercisen i samband med franska bröllop, fick jag framför allt hjälp av den Svenska ambassaden i Paris (jag ringde och frågade om råd).
Den svenska ambassaden i Paris utfärdar ett "certificat de coutume" som de sedan skickar till er aktuella mairie (stadshuset där ni ska gifta er).
För att de ska kunna utfärda detta dokument krävs att du:
- Sätter in 19 euro på deras konto
- Fixar en hindersprövning från den svenska folkbokföringsmyndigheten
- Fotokopia av ditt svenska pass
- Fotokopia av din blivande mans franska pass/id-kort
- Fixar (hos folkbokföringsmyndigheten i Sverige, EJ kyrkan numera) komplett personbevis där nuvarande civilstånd framgår samt föräldrarnas namn och födelsedata. Din makes dito ska nog finnas hos en myndighet i hans födelseord och kan fås där.
Ovanstående dokument ligger alltså till grund för certificat de coutume! Men innan du skickar alltihop måste det översättas och stämplas av en "av svenska handelskammaren auktoriserad översättare" med. Listan över vem som är auktoriserad hittar du hos Franska ambassaden i Stockholm.
Läkarundersökningen är enklast om du gör i Frankrike eftersom läkarna har färdiga dokument med alla typer av undersökningar som krävs. HIV är inte nödvändigt, dock toxoplasmos, blodgrupp etc.
Fråga: Ska ni, som vi, gifta er både i stadshus och kyrka? För då blir det ännu mer papper.
Om du gifter dig katolskt måste du dessutom gå till prästen ett par gånger och samtala med honom.
www.swedenabroad.com/pages/general____6554.asp
är adressen till svenska ambassaden i paris.
Lycka till! G
Camargue: Jag har aldrig varit i Bejing, har mest hängt här i french concession i Shanghai. Min man har klättrat på muren två gånger och får alltid nåt drömskt i blicken när han pratar om det, låter coolt men en smula skrämmande också, Kina är så jäkla stort att man gärna kurar här i tryggheten. Hur länge var du i Bejing?
Kram, G
Jaaaaaaa, Italien Vann över Tyskland!!!
Min Halvitaliensk man är superglad och jag meeed!!!