• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Gemma

Jag brukar säga att det är så skönt att man kan skriva utan prestationskrav här men... det förra inlägget måste ha varit mitt absoluta lågvattenmärke hehe.

Stryk vartannat ord så blir det nog bra.

Kram. G

• Brud_juni2007

tillbaka från en alldeles underbar båtresa med syrran och hennes familj. ungarna hittade kompisar att leka med. vi solade, badade, grillade och tittade på fotboll. Nu är svenska sommaren som bäst! Jag njuter!

• Brud_juni2007

Gemma, vaddå lågvattenmärke? Jag (tror jag talar för alla) älskar dina detaljerade inlägg. Du skriver så fantastiskt bra att jag nästan känner doften av grillspetten...

• Gemma

Brud juni: nä, det var bara att jag råkade skriva samma saker två gånger... men tack! Jag har inbyggd zoom och gillar detaljer.

Hur är nya jobbet en måndag?

• Mycket långt kvar

Notera tiden. Ja, jag är i Sverige. Ja, klockan är 6.20 på riktigt också. Jag är alltså på jobbet redan! Det är nog något slags rekord. Droppade in 5.40 eftersom vi kom med Gotlandsfärjan 4.45 imorse.

Planen var att jag skulle ta en lur i vilorummet (finns sånt på företag i utlandet också? Känns som en nödvändighet i t ex Japan där man är på jobbet dygnet runt), men nej. Stockholm var så äckelspännande att gå runt i vid denna tidpunkt att jag inte kan somna. Djurlivet frodas, och jag såg såväl råttor som en massa måsar som bara hängde runt på en annars hårt trafikerad tvärgata bakom jobbet.

Gotland var jättemysigt. Jag har varit i Visby förr, men inte när vädret varit så bra. Kändes som någon liten bergsstad i Italien. Jag längtar dit igen, ska förmodligen spela skivor på ett ställe i augusti.

Vi bodde ganska spartanskt i en bekants studentrum, men jag kan tycka att det är charm i det också. Så länge det är helt, rent och toaletten fungerar är allt annorlunda ganska spännande. Lite kontrast mot lyxhustruarna här, kanske. Men när det är höst och vinter, då ska det banne mig vara lyx och bekvämligheter även på mina semestrar. Då är allt så jobbigt och kallt i vilket fall.

• Mycket långt kvar

En himla bra grej med att vara på jobbet timmar innan alla andra är att jag kan lyssna på de konstiga mp3orna i datorn också, inte bara de få bra. Annars måste jag sålla rätt hårt eftersom jag bara har sista timmen innan jag går varje dag på mig.

NP

sin with sebastian-shut up and sleep with me

• Mycket långt kvar

Update:

6.40 gick strömmen. När den kom tillbaka en minut senare slogs larmet på, och gick igång. Två tinnitusöron senare ringde jag chefen samt larmcentralen.

Sensmoral: Gå ALDRIG till jobbet tidigare än nödvändigt.

• Lapinette

Godmorgon tjejer!
    Först på jobbet men dock vid 8:35. Håller med brud_juni nu är Sverige/Stockholm som bäst. Det är underbart vackert och jag kan inte låta bli och fundera på om vi valde rätt att gifta oss i maj (när det var superkallt och regnigt). Jag älskar maj men jag tycker synd om våra gäster som fick så dåligt väder. Ja, ja...även julimånad brukar erbjuda dåligt väder.

Annars så har jag min man i stan. Kändes konstigt imorse att någon började pula ute i köket medan jag stod i duschen. Känns lite som vi "praktiserar" vårt liv i Stockholm. En liten mjukstart för imorgon åker han igen...och så kommer han tillbaka på fredag (då vi startar vår semestervecka à la Stockholm).

Ja, fotbollsmatchen var underbar! Har nu satt en fransk flagga i ena blomkrukan som hänger på balkongräcket. O skulle ha anlänt 18:30 på Arlanda men missade sitt flyg i Zürich och fick istället åka via Köpenhamn. Jag som hade bunkrat upp med sushi och champagne. Han satt på flygplatsen i Köpenhamn och såg första halvlek och anlände 01:30 hemma hos mig på natten ...utan väska.

Gemma - härligt med er nya lägenhet! Kan du inte beskriva den så där utförligt som du brukar göra?! Så vi får en liten guidad tur genom rummen.

• Gemma

Mycket långt kvar:

Okej, jag lyder blint. Ska aldrig gå till jobbet tidigare än nödvändigt. Helst... inte alls. Vilorum behövs inte, folk sover på golvet, under presenningar, på bänkar, varsomhelst där det är någorlunda horisontellt.

Att stockholm kan vara sunkigt ter sig helt otroligt just nu. Stanken + värmen är stundtals helt olidlig här i Shanghai. Men sen minns man lukten i den där tunneln vid slussen... usch.
    Och svenska djur, är det inte typ älgar, smögenräkor och gotlandsruss?

Om du ska spela nånstans i Stockholm när jag är i faggorna, i månadsskiftet juli augusti, kan du väl säga till? Jag har god koll på kinesiska pojkband (även om jag aldrig minns vad de heter, låter ju likadant), men inte så mycket mer.

Djurlivet i Shanghai är begränsat. Ibland ser man kackerlackor stora som fåglar och råttor lär finnas i stora mängder men jag har aldrig sett någon. Katterna är smala och malätna, fåglarna låter behagligt (i motsats till de austrailensiska fåglarna som vrålar), men man ser dem nästan aldrig.
    Tamdjur då? Om man går ut från vår gård genom den lilla bakdörren, hamnar man direkt i en äkta kinesisk hutong från tjugotalet. En smal, slingrande gränd där folk sitter kvällar och nätter, skalar grönsaker och spelar mah jong. Det är väldigt hemtrevligt med tegelpannor i stora prydliga högar, träd i krukor och tvättbaljor med guldfiskar och sköldpaddor. Fast de sistnämnda blir nog mat så småningom.

Hundarna är generellt åt det lilla hållet och välskötta på gränsen till det löjliga. Mycket spets-liknande raser och pudlar, med fluff-fönade pälsar och fantasifulla kläder. Minns multicolour-pudeln! Tack och lov är de alltid väldigt väluppfostrade, eller avtrubbade. Jag vet inte vilket. Huvudsaken att de inte biter mig, isch.

Hästar, slutligen, tycks i princip inte existera. Shanghais enda två ridklubbar är svindyra och lär hålla sig med lokala raser av tvivelaktig kvalitét. Och eftersom jag är lite kinkig med mina hästar får det nog vara. Det finns ju så mycket annat skoj att ägna sig åt här. Som pedikyrer! Mmmm, tror jag ska slinka in på lilla Frangipani i eftermiddag, efter plugg-fikan med min stockholmsväninna.

Lapinette: Trist med din man och hans väska, som kom försent respektive inte alls. Har varit med om det där SÅ många gånger, men ni kommer att få det så himla mycket bättre nu. Och lägenheten tror jag kanske att jag redan beskrivit i millimeterdetalj, minst en gång? ska leta bakåt.

Kram, G

Svar på tråden Bla bla deluxe