Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Coolt Gemma, jag brukar känna mig duktig på danska när jag är på lyset. Hoppas att du mår bättre nu!
Idag är det strålande sol och jag har precis gått en runda runt sjön och ska nu avnjuta en god frukost och sedan träffa mina vänner med deras små kottar och leka i parken...ska bli såå mysigt
ha en hälig dag Kram
Hej igen! Idag har jag träffat ytterligare en kompis (samma kafé, det är verkligen fantastiskt) och bestämt pardate nästa helg. Det blir ett skönt avbrott i flytten. Sen slog jag min kinesiskalärarinna med häpnad! Vad har HÄNT? Frågad hon. Ditt uttal är ju fantastiskt! Jag bara: "Det är det där kinesiska vinet, Dyasty."
Sen för att fira gick jag och handlade ett kinesiskt simkort.
Brud Juni: Tack, jag mår förträffligt ;)
Kramar, Kina-G
Uhm.. DyNasty ska det vara. Såklart. Klart bättre än storsäljaren Great Wall.
Grattis Gemma måste vara assvårt med kinesiska??? Hoppas du inte har huvudvärk längre, nu börjar min medräkning tills vi åker trejobbdagar och en dag hos frissan och packning....kvar
När jag var i Kina lyckades jag bara lära mig 2 ord...Du är riktigt duktig Gemma.Jag är imponerad!
Stor kram,zea
Kinesiska verkar vara ungefär lika svårt som alla andra språk... Betänk att en miljard människor pratar olika varianter, så omöjligt kan det inte vara. Men jag håller på att lära mig skriva tecken också och DET är en annan femma.
Är det fortfarande lika varmt i Stockholm?
Laban: Hur känns det, pirrigt?
Kram, G
Vår ena gäst i Midsomras pratar lite kinesiska. Han har tagit lektioner i Franrkike av en kinesiska och utnyttjade språket mycket när de reste runt där. På landsbygden kan de ju inte engelska. Men han berättade om problemet med dialekter och uttalas ordet bara lite fel kunde typ ägg betyda häst.
Jätteskoj att du går in för din kinesiska och du får ta fyllekvällar och taxiturer lite oftare för att få igång flytet.
Själv har jag landat i Stockholm. Grått och ca 20 grader. På med jeansjackan. Men jag föredrar det klara vädret här mot värmen som precis har anlänt på Rivieran. Det var supervarmt när jag åkte och åskan hängde i luften.
Min man har skickat iväg ett mail till sin chef. Vi får se vilken reaktion det blir. Kommer han med eller utan jobb till Stockholm?
Underbar Midsommarhelg i Roslagen! Jag tror att det är första gången någonsin som vi har haft sol och värme i hela tre dagar under en Midsommar i Sverige... Men så TRÖTT jag är nu! Kl 18 är det alltid GT time när vi är på landet, även om jag ibland byter ut Gin&Tonic mot Martini. Vi har grillat, vi har plockat blommor, vi har rest stång och dansat kring den, vi har spelat och sjungit, vi har ätit sill och druckit nubbe, ätit jordbuggstårta och rabarberpaj, fått myggbett lite här och där och gräsfläckar på kläderna. Vi har med andra ord gjort allt man ska göra. Sen slocknade vi som två klubbade oxar medan våra ungdomar satt kvar uppe och spelade spel.
I morse längtade T efter pensionen så jag antar att även han känner sig sliten!
14 juli har jag firat ett antal gånger genom fanska ambassaden, men har hoppat över det några år nu. Förr bjöds det på en ordentlig buffé, men alla var som gamar och tänkte bara på att äta istället för att mingla och prata. Då var det inget kul längre. Gratisätare får jag nog av via jobbet... Ska kanske ge det en chans igen?
Annars ser jag fram emot den 19/7 istället då vi ska på Stockholm jazzfestival på Skeppsholmen och lyssna på bl.a. Lisa Miskovsky, Eva Dahlgren och Bo Kaspers Orkester.
Hej på er! Roslagsbrud, vad glad jag är för din midsommars skull. Låter absolut sagolikt. Du verkar helbra på att plocka de bästa bitarna från ditt land. vi försöker göra detsamma, bland annat läser jag ju den där boken om det dekadenta Shanghai, efter att ha läst ut Shanghai Baby (om det omoraliska Shanghai, som jag ju till viss del stiftade bekantskap med i helgen). Man får en hel del intressanta perspektiv här. Idag fikapluggade jag med en av mina nya kompisar och ganska snart sällade sig två shanghaineser till vårt lilla sällskap. Den ena var en ung, manlig arkitekt som till varje pris vill bort härifrån, till Stockholm. Den andra var doktor i filmvetenskap på universitetet i Boston, på besök för att träffa sina föräldrar. Nu ska hon flytta till Prag. Hon känner inte att hon vill återvända eftersom folk är så otroligt karriärs- och livsstilsstressade i dagens Kina. "Ni som är expat märker inte det", förklarade hon, "men pressen på unga att lyckas på universitetet, eller för unga tjejer att se ut som modeller och delta i olika sorters skönhetstävlingar, är helt enorm." Jag märker ju det, att så fort man slår på TV:n är det catwalk, catwalk, catwalk. Och på väg till gymmet blev jag uppraggad av en "modellscout" som ville att jag skulle kontakta hennes agentur. Jag bara garvade och sprang vidare. It's a mad, mad world.
14 juli -vad kul ni ska ha om ni går allihop! Ibland önskar man SÅ att man kunde klyva sig i två. Jag får nöja mig med handelskammarens fest här, plus naturligtvis mannens födelsedag.
Kram, G