Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Telemarkgrrl - jag kommer gärna på middag!!! Låter underbart båda två och sen en gudomlig Sautern till efterrätten. Det blir absolut toppen.
Jag har suttit och suktat över lägenheter och hus. Nu trillar de in igen och det blir att gå på visningar första dagen i Stockholm. Får noga välja ut de 2-3 av de som har mest potential. Svårt att välja om man ska bo billigare/större utanför eller inne i stan. Bor du i Stockholm?
Jo, det får bli chokladmoussen med Sauternesvinet. Jag älskar Sauternes och min man choklad så det blir nog bra. Får hoppas att gästerna gillar det också.
Det där med boende är inte lätt i Stockholm! Jag vet inte hur många lägenheter vi var och tittade på innan vi köpte den vi bor i nu. Till slut måste det nog bli en kompromiss mellan vad man egentligen drömmer om och vad man har råd med.
Vi ville väldigt gärna ha sjöutsikt och allra helst på Reimersholme. Men till slut fick vi inse att vi, för våra pengar, hade att välja mellan en tvåa på Reimersholme eller en trea i ett mindre attraktivt område. Det fick bli trean, men det är fortfarande på Söder och med sjöutsikt. Så det är en kompromiss även om den inte är så stor.
Vi har helt gudomliga Sauterneviner liggandes här. De får absolut följa med oss i bilen. Vågar inte låta flyttfirman ta hand om dem. Självfallet kommer era gäster älska efterrätten...vem skulle inte det?
Efter att ha pratat med min bank förstod jag att med våra löner (läs min mans lön) så kan vi ta rejält med lån om vi så önskar. Dock så vill inte vi/jag ta på mig sådan jätteskulder. Tänk om något händer (blir utan jobb etc) samt det är ju trevligt om man kan fortsätta leva rätt bra trots ett större och finare boende.
Du som bor innanför tullarna. Kan du motivera/övertyga mig om varför man ska bo där? Förutom att det är nära till allt. Jag försöker bara väga för och emot när det gäller en speciell lägenhet jag sett ute i förorten. Den är så billig, bara 3 år gammal, stora ytor (91 kvm), stor balkong, stort och modernt kök, klädkammare (ett måste!), har 2 uthyrningslägenhet i fastigheten (vi kommer ju att få besök av svärmor/släkt/vänner), pool, festlokal. Skulle den budas upp med 20 % så skulle vi fortfarande få en månadskostnad under den vi har idag (Cannes + Sthlm).
Hmm, om man inte får använda sig av argumentet "nära till allt" så blir det svårt.
Det är ju just det där med att ha nära till allt som gör att man vill bo inne i stan.
Men vad då, jag bor inne i stan och har ändå ca en timmes väg till jobbet, det är verkligen inget roligt. Men att bo i närheten av där jag jobbar är helt uteslutet, världens tråkigaste område och dessutom skulle ju då min man få pendla istället eftersom han jobbar inne i stan. Så nära till "allt" går ju inte att få ändå.
Nä, om inte den där "närheten till allt" känns viktig - satsa på ett område ni tycker om och som har bra kommunikationer!
Jag är rädd för att lägenheten du har sett kommer att gå upp mer än 20%, det är verkligen inte klokt vad lägenheterna stiger i budgivningarna. Jag fattar inte riktigt att folk har nerver så där när budgivningarna rusar iväg. Men hoppas att jag har fel!!
(Både min man och jag är fega när det gäller budgivningar, att vi fick vår lägenhet beror enbart på svärfar faktiskt. Han fick ta hand om budgivningen för vi skulle åka utomlands på semester och han stannade inte riktigt vid det där taket som vi hade satt upp. Vi hade aldrig vågat gå över vår på förhand satta gräns men det gjorde han och så är i efterhand var ju det bra!)
Det är så svårt... närhet är ju himla trevligt men samtidigt så är det ju så att vi satsar på familj just nu och vad behöver man då närhet till? Det lär inte bli lika många restaurang och biobesök som idag utan det är då närheten till 7-eleven för att kunna köpa blöjor som då blir viktigt. Eller tänker jag helt fel?
De budgivningar jag har sett på sistone har hamnat på ca 15-18 % över priset. Tror att bostadsmarknaden är ganska så mättad just nu men som sagt vi får väl se.
Så ni kan tacka svärfar för ert boende. Att han vågade gå över er satta gräns. Tänkte han stå för den biten?
Hej på er! Nu är jag i Skåne med mina väninnor. Hade en grym utekväll på söder igår så man är lite mör nu. Tänkte sträcka ut mig i solen en stund där tjejerna redan ligger med sina böcker, sen blir det ett dopp i havet. Sorry att jag är så sporadisk i mitt skrivande, lovar att kompensera rikt (med - Lapinette - låååånga monologer) när jag kommit tillbaka "hem" till Kina.
Kramar, G
Nä, har man barn så är det nog närhet till andra trevliga barnfamiljer och lekplatser och sånt som är viktigt. Men man kan kanske kan hålla utkik efter en liten trevlig kvarterskrog iallafall i området.
Dopp i havet låter ju inte alls dumt. Men jag får skamset erkänna att jag fortfarande inte badat ute denna fantastiska sommar. Jag är nog Sveriges värsta badkruka... Men om ett par veckor ska vi till Grekland och då ska det iallafall bli bad av!
Och jag är varken badkruka eller kan skylla på kalla grader. Har inte badat i havet (Medelhavet) i år och i fjol badade jag bara en dag. Vi har pool och det är så himla bekvämt.
Trevliga kvarterskrogar är det absolut inte helt fel med. Vi har ju en där jag bor nu. En mästerkock som flyttat ut i förorten...det tackar vi för. Ser fram emot middagar/drinkar där när vi är tillbaka.
Gemma - ser fram emot dina lååånga monologer när du är åter hemma i Kina. Jag har semester i nästa vecka (då vi kör mot Stockholm) så jag kommer inte hänga här.
Ja, Rivieran ja - påminner mig om en semester vi hade i Juan-les-Pins för ett par år sen. Vi åkte ner en vecka sent i oktober och hade sett framför oss hur vi skulle promenera på stränderna alldeles ensamma i höststormarna medan havet stänkte saltvattnen i våra ansikten och hur vi sen lite utkylda skulle gå in och dricka vin chaud. Jo, tjena, det var 25 grader varmt och en massa tyska pensionärer hade morgongymnastik på stranden. Men det var ju ganska okej det också.
Om man ska längta efter vin chaud här nere så får du ta dig upp i bergen. Även på våra vinterpromenader utmed stränderna utanför St Tropez har vi suttit på en uteservering och druckit rosé.
Ikväll blev det också vår lätta favorit rosé till BBQ ute på terassen. Siter nu och tittar på Koh Lanta. Deras motsvarighet till Robinson. Trist men sant, dessa slags program hänger jag faktiskt med i.