• Gnappgnapp

Husdjur på bröllopet?

Ska ni ha era husdjur med på bröllopet/Fotona?
    ideér på hur det blir stiligt och inte fjolligt (har stora hundar)?

• Svar på tråden Husdjur på bröllopet?
  • Likah

Jag skulle lätt rädda ett annat mänskligt liv framför min hund (som tyvärr inte finns längre).

Ett barn ska förhoppningsvis leva länge på jorden och dessutom kanske fortsätta att föröka den. Det kanske är någon som kommer uträtta stordåd i världen (eller inte, spelar ingen roll). En hund är värdefull och lätt att älska, men är egentligen inte viktig för världen eller för mer än sin husse/matte.

Tycker valet är lätt!

• Juni-flickan

Att ha med hunden på bröllopsfotot kan väl vara fint. Även att ha med den på resten av bröllopet om det är praktiskt möjligt. Men där tror jag man får ett problem. Sannolikheten att minst en gäst är allergisk är ju jättestor. Men är man övertygad om att ingen gäst, inte prästen eller organisten och dyl. är allergiska, så visst, kör på!

Det där scenariot om att rädda husdjuret före en människa är lite intressant..eller ska jag säga otäckt, tja, jag vet inte. För mig, som är en stor djurälskare, så går ändå människor före.

Kan se rubrikerna framför mig: "30-åring räddade hamster ur brinnande hus framför 35-årige grannen som blev kvar i lågorna"

Shakti: du som älskar din hund mer än din man. Hur ställer sig din man till det??

Mrs Smith: Att du inte umgås med människor som inte tål eller tycker om djur, har det bara blivit så eller är det ett ställningstagande från din sida?

Själv älskar jag djur och vår katt ser vi som vår familjemedlem. Min sambo kallar mig och vår kisse för hans flickor.
    Vår åldring till katt hade inte mått väl varken i kyrkan eller hos fotografen.

• Stortån

Är ni vegetarianer/veganer ni som offrar ett barn för att rädda en hund?

• Shakti

Juni-flickan: Han älskar också henne mer än han älskar mig. Och det är väl inget kontigt, många älskar väl sina barn mer än sin respektive.

Vad gäller frågan om barn vs människa, så även om jag älskar hunden mer än honom skulle jag rädda honom, för jag kan skaffa en ny hund. Samma med människor jag känner. Men om det vore någon jag inte kände vet jag inte, jag hoppas helt enkelt att jag aldrig ställs inför situationen.

Jag förstår att ni som inte har djur reagerar, för innan jag skaffade hund kunde jag inte föreställa mig hur underbart det är. Jag reagerar på samma sätt mot alla ungar som ska vara med överallt. Skulle helst inte vilja att mina syskonbarn är med på bröllopet, men det går inte att lösa på något sätt eftersom vi alla reser bort. Man prioriterar olika helt enkelt...

• Stortån

Finns ingen som har barn här som motsätter sig idén att en hund skulle vara lika älskad som ett barn...?

• Likah

Jag tror att man kan TRO att man älskar en hund som ett barn. Men om man får egna barn så ändras nog den inställningen och man känner en större kärlek för barnet. Min personliga åsikt.

• Shakti

Stortån: Kanske olika typer av kärlek...

• Juni-flickan

aktuelle: Du skrev:
    "de man känner bör ju vara medvetna om att man har hund så de lär ju hålla sig undan om de inte tycker om hundar eller om de är allergiska."

Tolkar jag dig rätt? Bör man som allergiker undvika att gå hem till folk med pälsdjur och bör man tacka nej till bröllopsinbjudan för att paret har med sitt djur på bröllopet?

För mig är det en självklarhet att se till så även allergiker ska kunna vara med på bröllop och hälsa på hos oss. På bröllopet så kan man lämna djuret hemma och när folk kommer på besök kan man låta djuret vara i ett annat rum.

Jag har vänner som är dammallergiker, blomallergiker, pälsallergier, laktosallergiker och skaldjursallergiker. När dessa kommer och hälsar på så är det en självklarhet att jag dammsugar/moppar, bär undan de aktuella blommorna, inte bjuder på mat som innehåller laktos eller skaldjur och min älskade katt får vara utomhus under tiden.

• Stortån

Shakti

I så fall ska man inte jämföra djur med barn.

• Shakti

Handlar inte om att jämföra barn med hundar. Men för mig är hundar mycket viktigare och ger mig mycket mer än barn.

Svar på tråden Husdjur på bröllopet?