• elora

Sept-06 by Nonika

Okey...Såg att gänget med bl a Nonika, Ell, evkasu, Abeth och massor med andra glada septembertjejer har upphört. Hittade någon mer sept.06 men jag kände inte igen någon på den.

Här fortsätter troligen del 3 :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika
  • Abeth

Hej!

Ville bara berätta att när vi (äntligen) fick våra förlovningsringar i fredags så gick min pojkvän ner på knä och trädde på mig ringen. Sen gick vi och handlade för månadens sista slantar för att han skulle kunna laga en god, något försenad förlovningsmiddag till mig. Jag fick feta- och mögelost fylld kyckling med klyftpotatis, två såser (en kall gjord på hallonlikör och en varm ostsås) och sallad. Mmmm... *klappar på magen*

Över till nåt helt annat. Jag hade ju bestämt mig för en klänning men när jag var hemma hos mamma i påsk så prövade jag hennes brudklänning. Den sitter som gjuten på mig. Så nu har jag fått beslutsångest. Positivt är att det blir billigare, att den sitter så bra och att den är trekvartsärmad. Negativt är väl egentligen bara att den är vit. Jag hade ju tänkt ha en grön klänning. Min syster har föreslagit att jag ska ta med den till en sömmerska som ändrar om den lite, ta bort fästet till släpet eftersom jag ska gifta mig på en klippa = släp dum idé. Vidare tycker hon att jag ska satsa på gröna acessoirer istället. Kappa/sjal, skor och väska. Kom gärna med synpunkter.

Sist men inte minst vill jag hälsa alla nykomna välkommen!

• Ell

Hej på er!

Nu har cateringdamen mailat några olika förslag, både på meny och buffé. Det lät ju helt bra, bufféförslagen kostade 31 resp. 34 ?/pers. (allstå ungefär 310 resp. 340 kr/pers) Jag tycker att det låter jättedyrt, men jag vet ju inte vad det brukar kosta. Min bror ska betala 14?/pers. (140 kr) men då tillkommer lön åt kocken och personalen. Jag skickade ett nytt mail nu och frågade vad som ingår i priset, så vi får se. Ni andra som ska ha buffé, vad betalar ni per person?? Hjälp, det här är något helt nytt för mej...:(

elora: jag undrar samma sak som evkasu, var det din egen möhippa?? Isåfall vill vi ju höra alla detaljer. :)

evkasu: hurudan tiara har du beställt? Låter för övrigt ganska härligt att åka till London, jag erkänner att jag är en smula avundsjuk. :)

Abeth: det låter ju som ett bra alternativ att ha din mammas klänning, om den nu en gång passar! Billigare blir det ju också. Men det är ju en god idé att ta bort släpet, det blir väl helt förstört annars... har du någon bild på klänningen?

TingelingAnna: vi skickade ut våra inbjudningar redan i början av mars, men vi var ute extremt tidigt. :)

Ha det gott!

• evkasu

Ell: Skönt att du fått kontakt med cateringfirman. Vi ska inte ha buffé men jag har tittat en del på det och priserna har legat under (eller runt) 200 sek pp där jag har tittat så jag tycker nog det pris du fått låter dyrt. Men, då vet jag förstås inte vad som ingår, som du säger ang personal o dyl. Vad är det för typ av buffé, något tema? Håll oss uppdaterade!
    Tiaran jag beställt är enkel och tunn, med strass, finns på brollopstiara.se den som heter Caroline.
    Ja, London är som mitt andra hem, ska dit igen med jobbet om 3 veckor.

Abeth - vad mysigt det låter med "frieriet", mer vardagsromantik åt folket!!! Låter som en bra idé med klänningen, och gröna accessoarer. Snyggt, och billigt blir det också, bara lite uppdateringar då som släpet.

Nej nu ska jag hem så jag kan ut och springa, behöver röra lite på mig!

• Ell

TingelingAnna och alla andra intresserade:
    här kommer receptet på choklad-marängpajen jag skrev om tidigare:

Botten: (gärna i matberedare)
    3 dl vetemjöl
    150 g kallt smör
    2 msk vatten

Chokladfyllning:
    150 g mörk choklad
    3 dl mjölk
    1 dl florsocker
    50 g rumsvarmt smör
    3 äggulor
    rivet skal från 1 apelsin
    2 tsk maizena

Maräng:
    3 äggvitor
    4 msk florsocker

Sätt ugnen på 225´. Arbeta snabbt ihop pajdegen. Kavla ut den och klä en smord pajform. Nagga och förgrädda ca. 10 min. Ta ut formen och sänk värmen till 150´.
    Bryt chokladen och låt den sakta smälta i mjölken i en kastrull, på svag värme. Ta kastrullen från värmen och rör i de övriga ingredienserna. Ställ tillbaka på plattan och sjud sakta under omrörning tills krämen blir tjock och mörk. Låt svalna medan du gör marängen.
    Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i florsocker och fortsätt vispa tills smeten är blank och styv.
    Bre marängen över chokladkrämen. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter, marängen ska få lite färg. Servera pajen kall.

• TingelingAnna

Ell, tusen tack! Kanske blir till att baka till födelsedagen på söndag.

• Ell

Nu fick jag redan svar: i priset ingår både serveringspersonalens och kockens lön. Det enda vi tänkte skaffa själva är tårta och annat tilltugg till kaffet. Vad tycker ni, låter det rimligt med säg 340 kr/pers??

• elora

Hej! Va kul med många inlägg, det är så skoj att få lite att läsa när man är så eländig i halsen och inte orkar prata i telefon ;)

Ell: Måste ärligt säga att jag vet inte vad som är rimlig eller ej per person men när det gäller buffe så kanske det är lite högt pris?? Jag däremot är orolig för att vårt pris är för lågt, vi betalar drygt 9000 kr totalt inkl serv.personal och kocken. Alltså 100 kr/person. Ska väl få allt på papper först innan man ropar "hej".

TingelingAnna: Känns ingen panik över inbjudningarna, däremot om ni har långväga gäster kan det ju vara idé att skicka ut dem nu i maj så de hinner fixa med ev ledighet. Men jag kommer nog skicka dem i mitten på maj eller när jag fyller år hihi (1 juni).

Ennea: Tyvärr har jag ingen bra länk till frisyrer, ska själv ha utsläppt då jag har kortare lockigt hår, ska bara ha ett diadem :)

evkasu: Välkommen åter! Gott att höra från er att allt ändå är okey fast ni haft fullt upp förstår jag med köksrenovering? Låter ju toppen att få handsydda skor efter ens egna mått. Jag får nog upprätta ett slags träningsschema med de andra liknande skorna jag köpte ;)

Tyvärr var det inte min egen möhippa jag varit på, det var min gamla kompis från stan som gifter sig nu nästa helg 6 maj. Hennes karl hade de inte kidnappat än så han lär ju veta vad som väntar till helgen, hehe. Tråkigt bara att hon är gravid på ett sätt för hon hade nog verkligen önskat sig ett sjöslag men men...En bebis är ju en fin gåva ;D

Abeth: Ååå vilken dag!!! Jag log brett när jag läste ditt inlägg...mysigt värre! Och att göra middag på sista pengarna är ju för romantiskt hihi, det känner jag igen :D
    Din mors klänning -det var väl ändå en grym tillfällighet att den passade precis ;) Tycker som din syster, addera din gröna färg i annat istället, bukett, kappa och smycken. Då kanske du känner att det passar och blir fint :D

Ell igen! Tack för recept ska genast spara det ;)

Haidohoooo...:D

• TingelingAnna

Tack hörrni, för att ni får mig att varva ner. Tänk så lättare allting går när man inte stressar upp sig. Kom till skott så nu sitter jag och gör mina inbjudningskort. Fick hjälp av brorsan tidigare, blivande maken jobbar ikväll så han kan få ringa runt om catering imorrn istället. :) Har hittat några olika bufféförslag. Verkar rätt vettiga priser. Väntar dock på lite mer info innan vi bestämmer oss.

Kram på er!

• elora

Tingelinganna: Det här stället är toppen, ialla fall de trådar man får en chans att göra sig hörd och att diskutera i så att säga :D

• lindamarias

Ennea: här är en länk med massor (!!!) av frisyrer :)
    www.netwesele.pl/forum/printview.php

idag har vi varit o kollat ut vad m2b ska ha på sig på den stora dagen - han blir så stilig så

vi fick även servetter som vi beställt med våra namn på + datum..... nu börjar det kännas mer verkligt med allt!

Svar på tråden Sept-06 by Nonika