• elora

Sept-06 by Nonika

Okey...Såg att gänget med bl a Nonika, Ell, evkasu, Abeth och massor med andra glada septembertjejer har upphört. Hittade någon mer sept.06 men jag kände inte igen någon på den.

Här fortsätter troligen del 3 :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika
  • Nonika

Jag fick precis världens idé!!
    Eftersom vi måste köpa vinglas till alla gäster, och det inte är så kul att ha typ 80 glas kvar efter festen, så kom jag på att vi kan ha glasen som placeringskort!! Så får gästerna såklart ta med sitt glas hem! Det var väl en bra idé?
    Tanken var att vi skulle ha stenar som placeringskort, eftersom vi ska ha skärgårdsinspirerat bröllop, samt vikingatid/1800-tal.
    Men när ska man ha tid att leta efter 80 stenar liksom!? Nu slipper vi ju det problemet!

Frågan är bara vilken färg man ska ha...?

• Nonika

Jag menar alltså inte vilken färg - typ vit eller blå, utan vilken sorts färg man ska använda...

• elora

Nonika: Gå till stans hobbyaffär så får du hjälp med glasfärg tror jag det heter. Kan finnas på bokhandeln med. Eller på Pandurohobby/Slöjddetaljer kan jag lova! :D

Ja glas är lite roligare än stenar som man dessutom måste spåra som du skrev...nä alla bekymmer man kan minska ner på underlättar helt klart! Så kör på glasen :D

Jag har hunnit med en hel del idag!
    Drog till Skövde med minstingen och köpte panellängder jag ska sy dukar. Crémefärgade med cirklar "broderat". Organza som glänser :D Meterpriset hamnade på 20 kr/m. Billigare än så kan man inte få! www.rusta.se/product.asp

Sedan svängde jag in på krukfabriken här i lilla Tboda och hitta små krukor för 1,50 kr/st. Inte så dyrt som jag trodde först (ca 5 kr/st). Tanken var att köpa såna, måla och skriva namn på.

OCH vi har fått OFFERTEN idag!!!
    Vi är i chocktillstånd, det blir nästan 10 tusen billigare (!!!) än vi trott!!! Så om hon inte räknat helt fel är vi enormt nöjda! Nu får vi ju sprit & mat för 13 000 kr/ 100 pers. Nu saknas bara siffror för blommorna vilket jag tror landar på runt 2000 kr, annars byter jag dekorationer haha.

OCH jag har just beställt några blad av det papper jag ska ha som inbjudan så jag får testa o skriva ut på min skrivare. Men det ska nog gå bra, börjar bli lite nervös att nu får vi allt sätta fart! Det är ju lite texter och dylikt att redigera till festhäftena etc.

Så tillsist, här kommer vår hemsida.
    Den är väl inte fullt klar men det är inte mkt som saknas :D

stekman.info.se
    Glöm inte gästboken!

:D KRAM Jenny

• Abeth

elora - Nu har jag skrivit i din gästbok!

Fick mail från china-ekt idag. De kan sy den klänningen jag vill ha, ni vet den som kostade 15000:-, för 1400:-. Jag är rätt nöjd...

Sen har jag flyttstädat klart så imorgon bär det av till Skåne och min svärfars 65-års fest.

Nu ska jag koppla av med lite te och sen kommer jag att somna gott till doften av klorin.

Ha det bäst!

• Bröllopstokiig

Hej alla!

Abeth: Tack för titten!
    Hoppas allt går bra nu med China-Ekt, och som jag själv försöker med: håll låga förväntningar så kanske det blir tusenfallt bättre ;) Men det är ju så svårt att _inte_ ha det...
    Ska bli spännande att se när den kommer. Men ge dem typ 2 mån att bli klar, att du vill ha den till 30 maj nåt sånt? :D

Annars har du det fullt upp med flytt och allt därtill ser jag, usch sånt tar riktigt musten ur en, det är jobbigt att flytta...Ha en bra helg med fest och allt!

Så idag damp skrällen ner i mailen, blommorna skulle gå loss på över 240 kr/st för bordsdekorationerna som bara är 5 rosor i och lite grönt!!!
    No way...så nästa vecka ska jag och en väninna komponera ihop egna förslag istället. Man kan ju t ex köpa krukväxter och dekorera dem med glittrande saker ;)

Ell: Hur gick det med din catering???

:D

• Nonika

Hej alla!
    Är helt slut efter en intensiv vecka. Idag har jag vabbat för minstan som fått nackspärr (!?).

Har en rolig nyhet; Om jag inte räknat helt åt skogen, så behöver vi bara spara 4555:- till för att komma upp i budgeten! Det är ju ingenting! Det måste vara nåt fel...Då har vi säkert råd att åka nånstans!

Visst, det tillkommer ju alltid nåt som man inte tänkt på, så det är ju bästa att spara lite extra, men ändå...

Nä, nu ska vi slänga oss i soffan, äta chips, slappa och bara vara LEDIGA!

Ha en bra fredagskväll!!

• Ell

Hej allihop!

elora: jag har inte hört något från cateringfirman ännu, så denna veckan ska jag ta och ringa upp istället. Fast det känns ännu inte som att det är bråttom, vi hinner ju nog bestämma oss för vilken mat som ska serveras, det är ju ändå 5 mån. kvar. Men det skulle ju vara bra att veta vilket pris det hela landar på ganska fort.....

Abeth: vilket bra pris på klänningen! :) hoppas allt går som det ska, och du blir nöjd med klänningen. Hurudan klänning blir det?

Nu är det ju första april, och här har vi nästan en meter snö på gräsmattan!!! Otroligt...*längtar efter våren*

Fick en lite rolig idé idag: jag o dottern var o fikade på ett konditori i närmaste staden, och jag såg, nästan i misstag, att de gör tårtor med "foto" på...kunde vara en idé, vi har ännu inte bestämt oss för vad vi ska ha för bröllopstårta. Typ en tårta med bild på oss, eller nåt liknande. :D

Annars är allt lugnt här, vi håller på och planerar inför vårt husbygge nu också, så vi har mycket att tänka på. Men en sak har vi iallafall beslutat: vi ska alla tre ta min sambos efternamn då vi gifter oss. Jag har kollat upp hur det är med just efternamn här i finland, och det var inga problem, eftersom jag har ensam vårdnad om dottern. Det känns som den bästa lösningen, både praktiskt, och känslomässigt. :)

Ha en trevlig fortsättning på veckoslutet!

• elora

Ell:
    Hej hej! Låter fint med efternamnet och att den frågan är löst...Vi funderar väl lite än fastän sambon är rätt säker att ta mitt efternamn då det står 3-1 redan haha!

Ja du ring o kolla pris med cateringen för det är ju som du säger, man vill alltid ha lite föraning om vad slutnotan hamnar på så att säga. OCH en chans att byta leverantör dessutom.

Jag känner mig lite för insyltad för att dra mig ur men jag har inte haft planer på att göra det heller MEN ett tag var man lite trött på att få knepiga svar. Får väl tänka som så att jag som kund kanske är för jobbig å deras sida med haha!

Nu har jag ökat på maten med 1000 kr för det var bara räknat för 80 pers och man vill nog ha ca 10 pers utöver det totala vid en buffé.

Blomidéer och dukning: Har fått lite idéer i skallen och ska provduka till veckan med murgröna och allt därtill: ljusstakar, tallrikar, bestick och glas. Då får man en liten överblick hur det kan tänkas se ut på borden. Och gardinerna jag ska sy till dukar kommer nog att göras hälften så breda (ca 22 cm) som en rand i mitten bara. Det kanske räcker ;)

Nonika: Låter ju toppen att det inte saknas då där mkt pengar!!! Något jag däremot är vaksam mot är de små extra utgifterna som alltid kommer. Man ska ha ballonger, ljus, värmeljus, servetter, snacks, godis, dricka och allt möjligt man oftast glömmer *suck*

Jag får väl göra nån ny beräkning snart jag med då jag ju har pris på mat nu. Ska vänta lite på brudbuketten.

:D Trevlig lördag! Nu går jag och lägger mig...gäääsp. (Uppe 6.15 imorse, sovmorgon!)

• elora

Ell: Glömde skriva, fototårtan är ju rätt kul tycker jag! Det skulle jag nog som gäst finna som en rolig detalj ;) Så leta upp en riktigt rolig bild på er två ihop.

• Nonika

elora:
    Ja, precis...vi ska köpa chips, läsk, och sånt. Servetter är redan köpa, på ÖB
    Vi ska köpa chipsen där också, de kostar 5:-/påsen. Kanske köper vi läsk där också. Undrar hur mycket läsk man ska köpa? Vad tror du; elora? Ni ska ju ha ungefär samma antal gäster som vi. I och för sig, ni ska ju ha ganska många barn...de dricker kanske läsk...Hmmm, svårt att beräkna tycker jag.

Igår var vi på 30-årsfest, och min M2b;s kusin som jobbar på restaurang hade tagit med vin-och vattenglas, samt bestick och tallrikar. Så då fick vi ju förstås en idé om att fråga honom...så det ska vi göra. Han tog med sig disken tillbaka till jobbet, och ska diska det där. Däremot frågade vi honom om han vet nån som kan hjälpa oss, alltså om han kan fixa personal. Och det verkade inte helt omöjligt. Så det går framåt i planeringen!

Och så kan man ju inte låta bli att kolla hur andra lägger upp sina fester, nu när man själv ska ha en stor fest. En sak kom jag att tänka på; vi måste antagligen ha nån form av presentbord, för även om vi skriver att vi inte vill ha presenter, lär väl folk köpa det ädnå...och när ska man öppna dem då? Dagen efter? Vi ska ju ha frunch dagen efter, och samtidigt fira min Pappa som fyllt 70 en vecka tidigare. Då ska vi grilla, och Mamma ska göra potatissallad, och tårta. Ja, hon ska ju göra tårtorna till bröllopet också.

Nähä, nu är det sent igen...och det blev inte bara sent igår, utan till och med tidigt...vi somnade väl vid halv 5 i morse...*gäsp*

Svar på tråden Sept-06 by Nonika