• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Isabeau

Kirsto: nu var det ju ett tag sen jag var inne på att registrera vårt vapen, men som jag minns så gick jag in via Stubben och sen hamnade jag på nån sida där man kunde se registrerade vapen. Jag är inte säker på om det var per efternamn man sökte, för jag tror inte att man kunde söka på typ "korsade sparrar i rött med svarta liljor"..Så tyvärr har jag nog inget bra svar utöver det att om man tog hjälp av Magnus för att designa ett vapen så kollade han att det inte fanns något snarlikt registrerat. Jag är ju i samma sits som du. Hur ser det vapen ut som du funderar på (om du vill berätta här alltså)?

• Kirsto

Isabeau: Jag har gått igenom A och B i listan nu. tog väl dryga timmen... *s* Har dock inte hittat nån drake, så hoppa över de bokstäverna om du kollar!

Funderar på ett vapen i grönt och guld, med två korslagda grenar. Lite osäkert ännu om skölden ska vara delad i två eller fyra, tanken är iaf att ena kvisten ska vara grön, den andra guld (och bakgrunden tvärtom). Tänkte kanske göra ett till min familj också (mitt nuvarande efternamn) med en prästkrage eller en björn på.

• Kirsto

Isaebau: Har hunnit till D nu, och den drake jag hittat hittills är
    "Dieterle Sköld: I silver ett uppskjutande svart drakhuvud med eldsprutande gap [eldsflammorna röda, de innersta av guld]. Svart hjälmtäcke fodrat med silver. Hjälmprydnad: Tre strutsplymer, den mellersta röd och de yttre av silver. ? Göran, ingenjör och värmetekniker, Staffanstorp, 1992. Släkten närmast från Kiel, Tyskland, inkommen med Georg Martin (1897?1970). SVR 524/97. "

• Kirsto

Drakenheim Sköld: I svart fält en drake av guld med röd beväring uppstigande med överkropp och svans från en stam av silver belagd med en svart bjälke. Svart hjälmtäcke fodrat med guld. Hjälmbindel: Guld, svart, silver, svart, guld, svart. Hjälmprydnad: Mellan två drakvingar av guld en svart treudd. ? Ulf, byggnadsingenjör, Stockholm, 1970. SVR-153-70.
    Drangel Sköld: I fält av silver ett avslitet rött drakhuvud med beväring av guld. Rött hjälmtäcke fodrat med silver. Hjälmprydnad: Två röda drakvingar med beväring av guld. ? Efterkommande till Bo Andersson D. (död före 1715), regementsskrivare på Täckö Bosgård, Klockrike, senast 1950. Berghman, s.36, SSK 1938, s.222. Tidigare annat vapen fört i släkten, jämför Äldre vapen.

• Isabeau

Kirsto: låter fint! Vi ska ha svart och grönt i vårt vapen. Men det verkar ju galet att man ska behöva söka i texten. Undrar om man kan slänga iväg ett mail till dem och be dem kolla om det finns något liknande vapen reggat? De har kanske en hel del i huvudet?

Jag tror att du blir ensam om en prästkrage, men björnar kan det nog finnas fler av. I allafall om det är finska familjer.

• Isabeau

Förbaskade drakfamiljer: knycka mitt vapen sådär! Fast jag har då inget avslitet drakhuvud!

Om du undrar över mitt förra inlägg så satt jag och filade på det så länge att du hann knappa in två *s*

• Kirsto

Isabeau: Håller med dig om att prästkragen är mer oanvänd (har dock hittat några där de ingår, men jag har glömt hur de såg ut...)

Svart, grönt och vilken metallfärg? Guld eller silver?

• Kirsto

Wiss Sköld: I rött fält två motvända, uppresta drakar inom en bård, allt av guld. Rött hjälmtäcke fodrat med guld. Hjälmprydnad: En uppstigande eldsprutande drake av guld med röd beväring. Valspråk: Så länge drakarna flyger. ? Lars-Erik, personalchef, Åmål, 1991. Uppgift från Davor Zovko 2001, egen uppgift 2002.

• Kirsto

Nu har jag kämpat mig igenom listan på gröna gubben. *trött* Det jag hittade om drakar finns uppskrivet här. "Mitt" vapen verkar ledigt åtminstone bland de som fanns på siten! Fins ju ingen chans att kolla på alla länders olika och i tusen olika böcker... Ska rita det klart då, tror jag och sen kan man ju maila "gröna gubben" för konsultation när man har en bild.

• insideharmony

Kirsto
    Håller me du där i sista inlägget. Hade ja nog oxå gjort om ja ej redan skullat få en på köpet. ;)

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???