• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • Penny J

Åh, jag vill också vara med! Ska gifta mig den 16 men har problem just nu med lokal. De som vi ville ha gick inte av olika anledningar så nu har jag satt min pappa på att fixa en bra lokal... Hoppas det löser sig!

• SpookysKira

Uppdatering 1/21/06 :

Har valt min florist. $800 for hela kalaset, med min bukett, mina tarnors buketter (5st), familjens, Best mans, marskalkars och brudgummens korsager (12st totalt), brudnabbens krans, blommor for tartan, altar dekorationer och bordsdekorationer, Allt i Rosa rosor, liljekonvaljer och nejlikor, plus diverse ceremoni och tartbords dekorationer i tyll och parlor.

Tarnorna har valt en favvo klanning. Det verkar luta mot en svart med rosa band i empire-stil.

Jag har bestallt min krinolin och 100st sma vita askar for var godis buffe.

Mina skor ar fortfarande for dyra for min budget. $70, men for var dag som gar kommer jag narmare och narmare till att klicka pa "bestall". Jag har helt enkelt inte lyckats hitta ett annat par som jag tycker lika mycket om. :(

Jag bestallde ett par provex av vara inbjudningar typ tva veckor sedan, och de har fortfarande inte dykt upp. Borde kanske se mig om annanstans for inbjudningar...

Har kommit pa andra tankar vad galler min vigselring. Mitt forsta val var en vitguldsring med 5 diamanter, 1 kt totalt. Tror nu istallet att jag bara vill ha ett enkelt vitguldsband. Min forlovningsring behover inte sa mycket extra bling :)

• Nonika

Tesso & Penny J:
    Självklart får ni vara med, välkomna!
    "Ju mer vi är tillsammans, tillsammans" *sjunger*

elora;
    Ja, vad ska jag fixa med från mars och framåt...rulla tummarna och äta chokladpraliner kanske

Nä, suck det är ju mer än vad man tror med allt.
    Måste nog ringa Stensund, stället vi ska gifta oss på, och dubbelchecka att det verkligen är ok den dagen osv. Och hoppas att inte Husmor där är sur på oss så hon "förbjuder oss" att ha vigseln där. Jag/ vi blev ju sura på henne när hon kom med ett alldeles för högt bufféförslag Så jag mailade till rektorn på skolan och skrev att det var ju synd att man inte kan stödja landsbygden. Får väl hoppas att hon glömt bort det, eller hinner sluta jobba där
    Vi måste fortfarande räkna mer på budgeten...och nu i januari ska vi ju boka resan också.

Tesso: Snacka om tur och att det är lägligt, att få pengar just nu! Hur mycket har ni tänkt att bröllopet ska kosta?

Spookyskira:
    Det är alltså dollar du menar? Bor du i Usa? Menar du att blommorna kommer att kosta 5600:- då?
    Kul att du hittat skor som verkar bra, själv har jag det problemet kvar...vill ha stövlar. Måste bara hitta tiden att åka och leta efter dem
    På tal om bling i ringar, så hittade min M2b en pärla i en mussla han åt häromdagen, så vi skojar om att vi ska ha den i min ring!

Vi ska ha "platta" hamrade guldringar, lite bredare. Det är så våra förlovningsringar ser ut, fast i silver.

• Nonika

Kardemumman:
    Det är svårt med håret...jag har alltid haft långt,ljust hår, men för ca 1 år sen klippte jag upp det i etapper, för att få lite mer frisyr. Och det försvårar ju en uppsättning har jag förstått, eller tror jag iaf.
    Jag har alltid haft svinrygg när jag varit på finare tillställningar, och jag gillar det, men det skulle inte passa till våran klädsel. Jag ska ha en klänning ur Sagan om ringen, med breda äramr odl, så det blir antagligen ett delvis uppsatt hår, med löshår i. Jag ska nog sätta upp luggen, och dra den bakåt och kanske ha nåt fint spänne, eller läderband i. Sen får resten vara utsläppt.

• SpookysKira

Nonika: Ja, jag bor i USA, mitt i mellanvastern (Omaha). :)

Prov exemplaren av inbjudningarna kom in igar, och de var helt perfekta, sa nu ar det bara att bestalla, yay! ^_^*

Vad coolt att din M2b bara rakade hitta en parla sadar! Sjalv har jag lekt med iden av att skaffa "wish pearls" till mina tarnor. Det ar en mussla som garanterat har en parla iden, och beroende pa vilken farg man far sa kommer en onskan att ga i uppfyllelse (Rosa parla - karlek, etc...)

• elora

Tjena tjena! Rätt lugnt här hemma, har väl hittat lite buketter och några klänningar. Fast givetvis var ju "drömmen" -en Eternity nr 7603 (om det numret stämde) inte i min storlek på Ebay...snyft.
    Annars är det en Eden bridal nr 2122 som föll mig i smaken. Svårt vad man vill ha...känner mig lite obekväm i ivory men å andra sidan är det ju inte något vardagligt man prövar heller.

Funderar på att fynda via ebay, går nåt snett får man väl sälja då. Annars har man ju inte förlorat så mkt...

Lite sena (för sena!) tankar från mig!

;) Nattis!

• Bruden 06

Idag ska vi iväg och kolla på festlokal. Har ju inte bokat kyrka ännu och börjar få smått panik. Vii ha festlokalen klart först då det finns flera kyrkor hr som vi kan tänka oss att gifta oss i.
    Den lokalen vi ska titta på idag ligger på gångavstånd från kyrkan. Hur smidigt som helst! Då slipper vi ju tänka på transport för gästerna som var ett stort problem förut.

Så håll tummarna för oss idag!

Har också bestämmt hur jag vill att min bukett ser ut, ska bara kolla om någon kan göra det också...

• Nonika

Hej alla!
    Idag har vi bokat en resa till Thailand! men det är nog inte bra, så vi ska förmodligen avboka den. Vi har en vecka på oss. Anledningen är att vi förmodligen inte kommer ha råd med det. Jag ska sätta mig nu och ränka ordentligt, trots att jag både hatar matematik och är ganska värdelös på det

Men det måste ju göras.

Har pratat med en arbetskamrat till mig, han har erfarenhet från restaurang och krogverksamhet, han har själv ägt och startat upp 2 matställen/ hotell.
    Han tippade på att mat och alkohol kommer att kosta ca 10-12.000:-. Då är alkoholen (öl och avec) inköpt i Tyskland.
    Han tipsade också om ett ställe att låna där man kan hålla till och laga maten. de fixar även billig catering, så om det skiljer en tusenlapp på att få det gjort mot att vi fixar det själva, tar vi förstås cateringen...
    Det vore bra skönt att ha det bokat och avklarat snart, så jag kan slappna av.

Om det blir pengar över, får vi väl ta en sist-minuten-resa nånstans. Om det så blir en helg till London, Prag eller vad som helst.

Fördelen med Thailand är ju att det är så billigt när man väl kommit dit - det är ju resan som kostar. Men det är ju regnperiod där i september också, det kan ju vara dumt då, om det är mulet hela tiden. Resan kostar 7.500:- var. Så det är det som är dyrt.

Bruden 06: Jag håller tummarna för att festlokalen är bra!

• Kardemumman

Bruden 06: hur gick det med lokalen - blev det någon hit? *nyfiken*

Nonika: verkar ju bra med billig catering! Skönt att slippa tänka på att göra det själv. Men om man sparar en hel del pengar och kan lägga dem på exvis resa istället är det ju klart värt det.

Själva kommer vi inte att åka på någon bröllopsresa, iallafall inte just nu. Vi har en liten pojke som kommer att vara 15 månader i september och jag kan omöjligen tänka mig att resa iväg utan honom när han är så liten. Och på bröllopsresan vill man ju åka själva, så vi väntar ett tag (och sparar ihop lite mera pengar...).

• elora

Haj brudar! Inser att jag varit lite ego och svarat på era inlägg :)

Spooky: Wow...antar det förväntas en hel del i USA när man gifter sig, som jag förstått så är det ofta stor baluns ;) Betalar ni allt själva eller är det som "seden säger" att brudens familj betalar? Jag menar, det är ju ganska ovanligt i Sverige nu för tiden att det förväntas bli så ;)
    Spännande med inbjudn.korten, och kul att ni tyckte om dem. Det är ju själva letandet efter något man tycker om som är så svårt. Är själv nöjd med de handgjorda jag fick provexemplar på i höstas, så jag letar inte vidare utan nu beställer jag nog i feb-mars.

Kardemumma:
    Vi sitter i samma sits med småbarn så någon resa är inte aktuell för vår del heller, men gärna någon helg borta i storstan kan jag tänka mig ;)

Penny/Tesso: Välkomna hit! Febril planering här som ni kanske märkt.
    Hoppas lokal och allt därtill ordnar sig ;)

Bruden06- håller tummarna att ni hittat rätt lokal! Det gör verkligen mycket att intrycket stämmer och likaså utrymmet givetvis ;) Jag hade varit i den kyrkan vi gifter oss i, en gång förut. Så först kollade vi in bygdegården -vilken jag hittade på nätet och det såg perfekt ut. Sen när vi kollade in den IRL så var den verkligen perfekt. Mitt ute i buschen där vi inte stör någon!

Och kyrkan är verkligen mysig, ser ut som en upp o nervänd båt ;)

hej så länge! Medium på fyran...

Svar på tråden Sept. -06!