• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • elora

SpookysKira: Haha...jaa då hade jag åtminstone rätt på en grej *s*

Evkasu: Det låter som en jättefin klänning du ska sy upp! Jag tycker oxå Rembos stil är härlig, tyvärr alltför dyr klass för mig men jag letar vidare på t ex Ebay m.m, rätt var det är så kanske det säger klick ;)

Ska väl ta och åka till en bröll.butik i mars eller så för att prova lite modeller. Minns att ägaren var otroligt hjälpsam och duktig. Lite nervös blir man faktiskt :)

NU till en smakfråga!!!!
    Spelar det någon roll hur stora servetter man har på middagen? Vi ska ju ha buffé, ser det mesigt ut att ha den vanliga servett ("frukostservett") storleken som är ca 15x15 cm ihopvikt?

Hittade nämligen så fina idag på Coop, med creméfärgad botten och så tillsist en orkidée på höger sida. Tror ni det kan bli för plottrigt på borden om man väljer att duka ut bestick och servett, med en mönstrad servett?

Jösses ibland slår det slint ;)

• Unicorn

Hallå där ute i cyberspace :)

Jag e nykomling här och hade inga planer på att göra nåra inlägg utan mest kolla runt å få lite tips och inspiration... men när jag hittade denna tråd kunde jag inte låta bli! Jag ska gifta mig 16:e. N verkar ha kommit ganska långt allihop.. valt servetter å blommor å allt :) Jag (vi, hihi) har precis bestämt hur inbjudningskorten ska se ut och vilka färger det ska vara...

• Kardemumman

Åh, en septembertråd, va kul! Får jag vara med?

Vi gifter oss den 9 september. Har inte kommit alls långt i planeringen - har bara bokat kyrkan och tillfrågat min tärna (som blev så glad att hon började gråta!)

Min sambo jobbar jättemycket just nu så för tillfället är det jag som står för planeringsarbetet. Har påbörjat ett excel-dokument som hittills fått 11 olika flikar... Mycket att tänka på är det!

Ska bli jättekul att följas åt här. Bra att både få tips, idéer och inspiration samt en och annan spark i baken, hehe.

Hur många är vi i tråden? Kanske finns den gamla tråde så att man kan läsa in sig lite?

• Nonika

Hej alla brudar!
    Äntligen har jag lite tid och ork att vara här en stund

Kardemumman; Välkommen! Ja, det finns gamla trådar, men jag vet inte hur man länkar dem...en finns på sidan 5 (eller 6) på vår månad, den heter: sept-06 igen!

Unicorn; Välkommen du också!

elora: det var länge sen
    Kul att du hittade hit till slut!

På tal om bröllopsresa, så ska ju vi åka till Thailand hade vi tänkt. Har varit i kontakt med resebyrån här i stan, och hon kan snickra ihop ett bra pris. Det kommer att kosta ca 7.500:-/ person. Och enligt tips av andra så ränknar jag med att ca 8000:- kommer att räcka bra där nere. Då jämför jag med en cyberkompis som åkte för några år sen visserligen, men de var 2 vuxna och ett bar, och de var borta i 3 veckor. De hade haft 8000:- med sig i resekassa, och de hade haft pengar kvar när de kom hem, och då hade de ändå inte snålat.

Så mycket handlar om ekonomin och budgeten i vårt planerande just nu. Vi måste ta reda på vad öl och sprit kostar i Tyskland också, för vi ska handla därifrån. Vinet hade vi tänkt köpa i Sverige; gamla hederliga (för oss) Oude Caap, som kostar ca 160:- för 3 liter, som man sen häller på karaff. Det kommer att kosta ca 3000:- för bara vinet.

Har nu full koll på budgeten?
    Det skulle ju inte kännas så roligt att ha bokat den där resan och så inser man att man inte har råd med vissa bitar på bröllopet liksom...

Idag skulle jag egentligen ha åkt ner till en second-handaffär här i stan och letat efter likörglas. Det finns inga såna på stället vi ska hyra. Men jag sitter hellre här.. Kallt ute ju!

Däremot har jag hittat en ny frissa! Samma frissa som gjorde min kompis hår förra sommaren. Det är samma sminktjej också, så de har ju jobbar ihop förr, det känns bra. Frissan skulle ta ca 1500:- för brud och ca 700:- för tärna. Men mitt hår kommer antagligen bli väldigt enkelt, för jag tror att jag bara ska sätta upp luggen och sidohåret, och dra det bakåt, om ni förstår...?

elora;
    Vad kul att du hittat blommor som du vill ha!
    Jag hade också bestämt mig, trodde jag...men så såg jag en vacker, enkel bukett med bara vita kallor (tror jag det var), så himla rent och fint såg det ut. Men det kanske inte passar min övriga utstyrsel, min M2b tycker att jag ska köra med det jag hade tänkt mig: En lååång buket med vass som hänger ner nästan till marken, med trollhassel, blå bolltistel, och limegröna rosor.

• Nonika

Jag ska uppdatera lite och se vad som har/ ska ändras...

Vi har bokat:
    * vigselplatsen
    * De som ska sjunga, samt valt vilka sånger vi ska ha vid vigseln
    * Vigselförrätare (vi tar vår kompis i vilket fall)
    * Festlokalen
    * Maten (utom vem som ska göra salladen)
    * Tårtan
    * Toastmaster
    * Bandet
    * Frissan (en ny!)
    * MakeUp-tjejen
    * Fotografen

* Min klänning är i stort sett klar, den hänger hos sömmerskan än så länge
    * Min sambos kläder är klara, de är också kvar hos sömmerskan
    * Papper till inbjudningskorten är köpta (och vi har gått på kortkurs)
    * Gästlistan är i stort sett klar
    * De som ska duka och fixa innan festen är klart
    * Hon som ska göra buketten är bokad ( tror jag...(Tveksamt....)

Det vi ska göra nu framöver i ungefär rätt ordning är:

* Räkna på budgeten
    * Köpa skor till mig (eftersom sömmerskan behöver veta hur mycket hon ska lägga upp klänningen)
    * Boka bröllopsresa (Ska göras i januari, sa hon på resebyrån)
    * Börja köpa vin och spara på...champagne också
    * Bestämma vilket efternamn vi vill ha, och ansöka om det!
    * Göra klart hemsidan (framför allt måste Pelle skriva om hur han träffade mig...)
    * Köpa ringar
    * Byxor till Pelle
    * Köpa glas; både likörglas och vinglas (kanske är smartare att hyra?)

• Nonika

elora;
    Jag har lagt in dig på messenger!

• elora

Nonika:
    Oj ni är ju "nästan" klara känns det som, tro vad du ska hitta på från mars och framåt *fniss* Skojar bara ;)

Vi står väl mest och stampar då allt är inkomstrelaterat och jag ska väl härnäst börja med inbjudningar.

Så här ser väl vår situation ut:

Har:
    -bokat kyrka o bygdegård (www.torso.nu/tbif)
    -solist är fixad, kompis sjunger
    -köpt kostym åt Petter
    -köpt kläder åt töserna
    -Klänning finns åt mig, så tillvida att man kommit ner i size tills dess ;)
    -bestämt inbjudningskort (www.vigsel.nu/annasideer)
    -något sånär koll på att det blir catering, fast kanske inte bestämt till 100 att det blir just Köttex´catering.
    -Tillfrågat serveringspersonal 3 st, måste bara komma ihåg och kolla om de kunde, haha!

ATT GÖRA under våren:
    -Fixa inbjudningskort
    -spara till vin o öl
    -fixa kläder åt mig (inkl u-kläder)
    -tänka ut dukning
    -beställa mat o serveringshjälp
    -skor till mig o barnen
    -spara ännu mer ;)

Ja en massa småpyssel är det väl oxå, t ex frisör, jag har min gamla vanliga men beroende på hurdant håret hunnit växa innan det är dags, får jag se. Kanske fixar jag frisyr själv med nån enkel blomma (orkidée haha!) alternativt ställer en bekants syrra upp.

Någon bröllopsresa blir det väl inte, däremot vore det kul om vi fick t ex en helg nånstans av våra familjer i b.present!

MÅSTE ju VÄLKOMNA Kardemumma & Unicorn.
    Här händer det grejer minsann ;) Fast mest planerar jag nog i huvudet.
    Vissa saker går liksom inte att fixa innan man vet närmre känns det som.

Nä nu får jag lämna datorn till lilltösa!
    Ha det!

• Kardemumman

Nonika och Elora: Tack för välkomnandet!

Har varit hos frissan idag för sedvanliga slingor och toppklippning. Var ju tvungen att berätta för henne så att vi kan lägga upp strategin för resten av tiden fram till september Tyvärr kommer inte hon att kunna göra mitt hår eftersom vi ska gifta oss i min hemstad (25 mil härifrån) men hon ställer gärna upp som bollplank och kommer med idéer. Hon har klippt mig i ca 10 år och vet ju vad jag kan passa i och så.

Hur har ni andra gjort för att välja frisyr - kollat i tidningar, på nätet eller bara använt fantasin? Jag har ganska långt hår och är inne på att sätta uppdet i en rätt så tuff men snygg uppsättning. Fast frissan tyckte att jag skulle fundera på att ha delvis utsläppt hår. Hmmm.... lite att grunna på. Fast kul!

• evkasu

Välkomna Unicorn & Kardemumma!

Min syster ska till Bangkok med jobbet i mars så hon kommer förmodligen kunna köpa siden till klänningen, jippi!

Min blivande make pratar just nu med sin mamma i telefon, och de tackade just ja till att vara värdpar, samt hjälpa till att ordna en lunch för alla gäster på söndagen, innan folk åker hemåt.
    Nu ska jag bada skumbad med min blivnade, trevlig helg på er!

• Tesso

Får jag me vara med? Gifter mig 2 september.

Här har budgeten varit det STORA problemet. Men i veckan så damp det ner ett brev fån mitt försäkringsbolag att jag ska få 33000kr i sveda och verk från en bilolycka för ett par år sen, JIPPI! Bröllopet är finanierat!

Vi har bokat kyrka och festlokal. Och det känns som om det mesta är planerat i huvdet. Nu när pengarna finns så är det bara att handla och börja tillverka kort!

Svar på tråden Sept. -06!