• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • Ell

Jättefina klänningar ni har tittat på, själv har jag bara kollat lite på nätet, bor i en pyttepytteliten byhåla så det är enda möjligheten! Har inte direkt hittat någon speciell klänning, men det blir iallafall ingen traditionell vit klänning,med slöja, utan i någon annan ljus färg. En av mina favoriter är ljuslila, så vem vet. Hiitade en tvådelad som jag tyckte ganska mycket om,

tahdon.fi/index.php

Översta raden, den tredje från vänster.

Jag och sambon ska åka till helsingfors senare mot våren, då ska vi ta en heldag och hitta en klänning åt mej!

Svärmor var just hit med en blomma, hon blev så glad att höra om bröllopet!

Elora: kul att din pappa också bidrar med pengar, för det är ju en vara man inte kan få för mycket av, speciellt inför bröllopet! hur stort bröllop ska ni ha?

• Bröllopstokiig

Ell! Fina klänningar, jag önskar jag kunde finska för jag hade gärna velat kika lite mer på sidan du skickade, priser etc.
    Du har säkert besökt denna finska hemsida, oj så fina klänningar de hade där! www.morsiusgalleria.com/

Ja jag är verkligen jätteglad över pappas bidrag för han o mamma är ju trots allt pensionärer så jag har inte räknat med så stora bidrag från dem. Nu fyller ju jag och Petter år strax så jag antar vi hade fått pengar då nån femhundring var, så lite bidrag hade vi väl räknat med oavsett ;D Men visst är det toppen!

Ell -du frågade om hur stort bröllop vi ska ha...tja jag ser det väl inte som stort men så inser jag att nu närmar sig gästlistan 100 personer (m barn) så det torde väl kallas STORT! *pust*
    Men men, sambon önskade en stor fest för det är ju trots allt enda gången i livet vi gifter oss har vi tänkt haha...i alla fall m varandra! :D

Hittade ljushjärtan idag som jag blev sugen på att köpa men jag vet inte, har någon hittat sånt i nån affär för övrigt?

Köpte två olika papper jag ska testa i skrivaren nu för att se om det blir snyggt som inlaga i vår inbjudan. Kul kul!

Ha´t så bra så länge girls!
    :D Snart börjar GILMORE!

• Ell

elora - ja 100 pers är ju ganska många, men å andra sidan skulle det vara kul att ha så stort bröllop också. Och precis som du skrev: man gifter sig ju bara en gång i livet, får man hoppas!
    För oss skulle det bara ha blivit så svårt att dra gränsen någon annanstans än vi har gjort. Föräldrar, syskon, far- o morföräldrar och de allra närmaste vännerna får komma. Skulle vi öka på med farbröder, fastrar, mostrar och morbröder och kusiner, så skulle vi redan vara närmare 200 st!

Ja, jag har tittat på den hemsidan, de har verkligen fina klänningar där! Bra att kunna flera språk än svenska ibland! Lite väl dyra bara, fast det behöver jag ju inte tänka på nu längre.

Hur ska era inbjudningskort se ut? Och hur fort täcks man skicka ut inbjudningarna? (vill ju skicka ut dem NUUUU så alla får veta!)

Lilla-bus - din systers klänning var jättesnygg! Vacker med rena linjer...

Snart kommer sambon hem från jobbet, ska ordna lite mysigt här tills det, det är ju ändå valentine´s day idag! :-P

• elora

Ell:
    Här ska jag köpa mina inbjudningskort, handgjorda av en tjej som heter Anna. Jag ska väl beställa dem nu närmare mars o skicka iväg dem i slutet av mars till de mest långväga gästerna eftersom många måste planera om semestern antar jag...

www.vigsel.nu/annasideer

Ska köpa brevkuvert så är allt "i-ett" som sagt, lite annorlunda men kul. Kostar ca 12 kr/st om man kan tänka sig att riva i ordning dem själv. Då skickar hon med en mall men det är ju inte svårt ändå.

Har provat att skriva ut på silkespapper ikväll för att se om det blir snyggt att ha som inlaga då pappret är rätt grovt och det kan ju komma blomblad mitt i texten. Jaja får väl se.

Nu har jag kört slut på mig, trött som attan och vi som har viktiga saker för oss imorgon: Snacka med catering-tjejen och prova brudklänningar hihi...

nattinatti.

• evkasu

Hej tjejer,

Åh vad ni är aktiva!
    Välkomna alla nya, vi verkar bli ett gäng i september!

Har inte kommit någonvart överhuvudtaget senast veckorna, haft fullt upp med annat. Men börjar bli lite stressad nu, främst över inbjudningarna, maten och själva vigselns utformning.
    Inbjudningar skulle jag helst bara beställa färdiga. Är inte särskilt pysslig, men prisskillnaden verkar ju vara rätt stor mot att göra själva så det lutar nog åt pysslet iaf. Kan ju se det som en utmaning om inte annat?
    Såg i någon tidningsannons att Kreatima skulle ha några timmars info i butiken om ett par veckor, ang att göra egna inbjudningskort. Får nog börja där.
    Gästlistan ska färdigställas också.

Maten. Vi kommer ju ha catering, förrätt och varmrätt (tårtan blir dessert). Har kollat en del websidor men då vi inte bor där vi gifter oss är det svårt att ha koll på om de är bra eller ej. Får väl kontakta några stycken och höra oss för.

Vigseln. Det man kan göra är väl att spåna på musik, ev vackra texter, samt läsa här hur andra borgerliga brudar haft det. Men, det är ju ingen panik med det egentligen.

Ska åka på en Ålandskryssning nästa helg och köpa upp mig på billig sprit.

Ha det bra flickor!

• Ell

Åh, vilka vackra inbjudningskort, elora!

Min sambo satt och läste en av mina bröllopstidningar, och fastnade för en typ av inbjudnings"kort" som fanns i en artikel. Det var inte ett traditionellt kort, utan en stor affisch, med färgtext, som man kan vika ihop och posta i ett vanligt kuvert. Ganska originellt, men roligt! Vi får se vad det blir!

evkasu: roligt att det är andra än jag och sambon som ska gifta sig borgerligt! vilket datum ska ni slå till?

• evkasu

Ell - det blir den 02 sep, utomhusvigsel (om vädret håller.... ).

• Kardemumman

evkasu: när var det Kreatima skulle ha denna visning? Läter ju jätteintressant!

• Ell

evkasu: låter härligt med utomhusvigsel! :)

Jag fick veta något kul ikväll...jag pratade med min storebror i telefon, och fick höra att han också ska gifta sig i sommar, den 5 augusti! Bara en månad före oss! Jag var så gott som tvungen att berätta om våra planer då också, trots att vi hade tänkt vänta... Blir så härligt att kunna sitta och prata bröllop med honom och hans blivande, ingen annan orkar ju lyssna... :D

elora: hur gick mötet med catering-tjejen?

• elora

Det är med stor sorg jag sitter här och skriver av mig lite, troligen har en gammal skolkamrat kört ihjäl sig igår kväll. Känns så overkligt och sanningen är den att jag är av sådan natur att jag får känningar om saker ibland. Och just tidigare ikväll hände en sådan grej så jag tänkte just på henne. Otroligt med tanke på att vi inte hörts av på något halvår.

Glädjen av gårdagens utflykter kommer liksom av sig, men jag kan berätta att mötet med catering-tjejen gick bra fast nu väntar vi mest med spänning på prisoffert. Dock kunde jag inte säga på rak arm hur jag vill ha min brudbukett (hennes syster var ju florist dessutom ;))
    men hon var till god hjälp och kom med många frågor som ledde till att jag kommer att ha en hängande bukett med tema "livlig" vilket beskriver mig bäst ;)

När jag kom hem hittade jag sedan buketter som jag är sugen på, ska lägga upp dem på min msn sida får ni se.
    Detta möte tog drygt 3 timmar!!!
    Vi skrev upp Kyckling toscana, fläskfilé-gratäng och kassler som köttalternativ. Tillbehör: fransk pot.sallad, kokt potatis, 2 olika pastasallader och givetvis bröd, smör, fruktfat.
    Ev bakar vi brödet själva som små hjärtan, ett recept morsan hittade i H.Journal.

Åkte sedan vidare till bröllopsbutiken och blev med ens väldigt besviken då jag endast såg klänningar UTAN ärm! Jag blir så galen, alla PASSAR inte i såna juuuu!
    Men när jag tillsist fick hjälp så hände det saker med en gång, alla klänningar med vanligt axelband (ej smala) gick att fås med ärm så därmed ökade urvalet lite. Hittade två klänningar och pressade mig i dessa. Kände mig mest nöjd med nr 2 (se sidan) för den hade sånt fin tyll-kil i kjolen men den hade dock släp som jag inte är så förtjust i...Men det kunde Kristina minsann ordna en liten upphängningsanordning ;) Ja hon var toppen!

Skulle precis vänta på Petter som direkt hittat sina kläder (bonjour m väst o vinröd plastrong) när ögonen föll på en klänning med en korsett som hade jättetuttar såg det ut som! :D
    Kristina plockade genast fram den och tyckte allt jag skulle prova den, och minsann! Allt bara föll på plats på nåt vis, "korsetten" kändes så skön att ha och armarna var långa o fina. Kjolen glänste så fint i äggskalsfärg på nåt vis. Den är nog ivoryfärgad tror jag.

Jag inväntade Petter och sedan fotade vi oss tillsammans...oooo så fina vi kände oss!
    Hyra för klänning 2500 inkl ändringar, kemtvätt m.m, och för bonjouren 1400 kr att hyra. Va! Kanonpriser!
    Men så fick jag veta att den kostar ca 5500 kr att köpa...och det kändes inte så himla dyrt på ett vis. Men men, det är ju "bara" en dag, men vi ska fundera lite ;)

Kom på att till hösten lär de ju rea ut årets modeller så jag kanske hinner knipa den till reapris?

Om ni vill kika på oss så är länken:
    groups.msn.com/FamiljenStenman-Ek

Nu måste jag varva ner lite efter kvällens chock...

kram på er alla och var rädda om er familj!

Svar på tråden Sept. -06!