• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • evkasu

Kardemumman - 11 mars, var det: www.kreatima.se/visningar.htm

Elora - jag beklagar verkligen sorgen
    Men vad fina ni kommer bli. Och de två röda buketterna på er sida var jättefina, speciellt den med orkidéer.

Ell - vad kul att din bror ska gifta sig, då kan ni tjata på varandra och slippa trötta ut andra med bröllopssnack (har lite noja för att folk ska bli trötta på mina bröllopsfunderingar, skönt att BT finns? )

• elora

Evkasu: Låter som du har massor m spännande saker framför dig med visning och Ålandskryssning!

Glömde ju berätta att cateringen även kunde fixa Tysklands-sprit, det är ju inte fel!

ELL: Va kul att även din bror följer i dina spår med eget bröllop! Kan tänka mig att det blir lite spännande då hans blivande fru lär ha massor med idéer och planer inför stora dagen ;)

Jag tror förresten jag minns den där artikeln i Amelia-bröllop om paret som hade ett grymt annorlunda men häftigt bröllop i rött tema i nån gammal fabrikslokal om jag inte minns fel???
    Ja dom inbjudningarna vore väl nåt att få i brevlådan ;)

Just nu är jag mest sugen på att boka ett coverband/tvåmanna som får spela åt oss! Har varit i kontakt med ett band som var både duktiga och billiga (spelade på en bygdegårdsfest vi hade). Så de verkar ju intressanta som sagt och man måste väl prel.boka skulle jag tro???

En fråga: brukar reorna vara på hösten innan nästa års kollektion kommer? Men det brukar vara rätt sent som kollektionerna byts ut va? Nov-dec?
    Någon som redan hunnit kika lite på detta kanske vet?

Ha det så bra brudvänner!

• lebrah

Hej alla septemberbrudar! Jag skall också skrida till altaret då. Närmare bestämmt den 2. Har inte läst alla inlägg ännu men jag ville bara skriva till elora innan jag läser vidare. Vad hemskt med din väninna. Hoppas verkligen att det inte var hon.
    Var är det ni skall hyra? Jag har fått prisuppgifter som ligger på 4500 kr för hyrning av klänning. Vill gärna pressa det priset...

• Nonika

HEJ ALLA BRUDAR!!

Här har det varit full aktivitet ser jag, medans jag varit borta och jobbat...och inte orkat sitta vid datorn..eller hrmm, rättare sagt; sett till att umgås lite med min blivande man istället
    Igår kväll gick vi och lade oss tidigt och drack rödvin i sängen och åt 72%-ig choklad och pratade och hade det mysigt...

Nu ska jag läsa igenom alla svar/frågor/funderingar, så återkommer jag!

• Nonika

Hej igen...och välkomna alla nykomlingar!!!

Ell: jag och min M2b har också varit tillsammans sen april 2004, men jag får det till 1 år och 10 månader...?
    Vi träffades den 17 april, på ett uteställe här i stan, där han kommer ifrån. Vilket datum träffades ni?

Vi ska gifta oss den 2 september, på en slottstrappa vid havet, alltså borgeligt. Som vigselförättare ska vi ha en vän till mig (numera vår vän). Hon är lite "spooky" och såg oss tillsammans innan vi hade träffats! Dvs, hon lade tarotkort på mig ca ett halvår/ 1 år, innan vi träffades. Allt hon hade sagt om honom stämde; utseende, personlighet, intressen osv...när jag väl träffade honom gick han under beteckningen "Tarot-killen" ett tag
    Vi började prata om bröllop redan första sommaren
    Jenny, som hon heter, ska viga oss vare sig hon blir vigselförättare eller inte, har vi bestämt. Om hon inte får bli det, drar vi till rådhuset typ dagen innan och blir gifta på papperet, och så har vi vigseln som vi vill sen!
    Han har 3 barn sen förut, som är 18, 14 och 12, och jag har en dotter sen förut, som är 4. Vi fick ju köpa ett hus för att få plats och vi trivs superbra i vårt hus, som vi snart bott 1 år i!

En av anledningarna att ha bröllopet så pass långt fram var att vi behöver spara pengar, det är ju inte gratis att gifta sig...
    Vi kommer att bjuda ca 80 personer, och vi är 6 i familjen. Lokalen som vi ska vara i tar 80 personer, så jag hoppas att inte alla kommer... Men ett visst bortfall måste man ju räkna med. Annars får vi väl trycka ihop oss!

Vi har en sömmerska som sytt min klänning, hans frockcoat och kråsskjorta. Det var dyrt, men det blir jättebra! Vi blir så fina...vill ni se bilder på klänningen, så kan jag maila den till er!

I alla fall, efter vigseln ska vi till en hemygdsgård som är supermysig. Vi ska ha kall buffé, vi har bokat mat från Ica. Det blev bäst och billigast i slutänden. Svärmor köper desserostar och jag gör vitlöksdressing, allt annat tar vi från Ica.

Vi ska fotas vid havet, medans gästerna åker till hembygdsgården och går en tipspromenad om oss. Där får de lite att dricka (bål hade jag tänkt). Sen när vi anländer är det ju brudskålen! Och sen äter vi...
    Vi ska anlita personal som ser till att det finns mat på de 3 bufféborden hela tiden, samt öl och vin på "dryckesbordet". När middagen är över ska vi ha en personal kvar i baren, och då börjar även bandet spela. Bandet är också bokat, de heter Lattjoliveband, och finns både att se och lyssna på på nätet. Jag tror det heter www.lattjoliveband.se, annars kan man söka på dem.

Problemet nu är att vi inte har någon toastmaster Han som skulle ha varit det ska bli pappa nästan precis när bröllopet är...så vi vet inte vad vi ska göra just nu...

Tårtan ska kanske min Mamma göra. Först var det sagt att hon skulle göra den, sen kände hon sig nervös, så vi sa att hon skulle vara med och betala istället. Men det här har jag väl redan berättat?!
    I alla fall, vi får se vad som händer med det...

Alkoholen ska köpas i Tyskland. Det blir mellanöl och vin till maten, och i baren. Vi struntar i starköl, folk blir fulla ändå Ev. kommer vi att ha typ Longdrinks i baren. Till avec ska vi ha whiskey och en form av baileys, som enligt min arbetskamtar kostar 33:-/litern i Tyskland. En annan kollega sa att det finns öl för 2:-/burken i Tyskland. Det låter vettigt!

Allt som allt kommer mat och dryck (alkoholdryck) att kosta oss ca 12.000:-.
    Budgeten totalt är uppe i ca 60.000:-.

Vad har jag missat...? Jag har ju en lista här i tråden på vad som är fixat etc.

Nu ska jag ta med min sovande sambo från soffan, upp till sängen!
    I morgon ska vi åka och leta efter bröllopsskor till oss (främst mig!)!

Hasta la vista!

• Nonika

www.lattjoliveband.com heter de!!!
    Har kollat precis...

På tal om bröllopsinbjudningarna ska vi göra våra egna. Vi är inte pyssliga av oss alls, men vi har varit så seriösa att vi gått en "Kort-kurs", en lördag, jag och sambon Duktigt va?!
    Funderar på att gå en danskurs också!

Vi har köpt stämplar till korten, men jag vet inte exakt hur de ska se ut...det ska gå i blått, silver och guld i alla fall!

På tal om drömmar, så har jag drömt ett par gånger att det är dags för vigseln, och jag har inte hunnit fixa allt...och stressar sen mig igenom hela bröllopet, och minns ingenting efteråt..

Men jag har även haft rätt "roliga" drömmar; jag har drömt 2 gånger att jag har en ring i brons(?) mellan förlovningsringen och vigselringen, jättefint var det!
    (Vi ska ha vigselringarna i hamrat guld, och förl.ringarna är i hamrat silver!)

• elora

lebrah: Hej och tack så otroligt mycket för omtanken, som verkligen värmer när man befinner sig i ett slags vakuum av chock, varför just hon?
    Nu hade vi ju endast sporadisk kontakt men det minskar ju inte sorgen ändå känner jag. Allt känns verkligen orättvist.

Lebrah, du undrade över hyra av billiga klänningar, jag bor en bit från Skövde så om du kan borde du leta upp något ställe utanför din hemstad (om du bor i storstad tänkte jag)...för då kan ju priset bli billigare. OCH den klänningen jag valde, kostade ju faktiskt 4200 kr att KÖPA via Ateljé MB...Ska se om jag har någon sykunnig för i såna fall är jag ännu mer sugen på att köpa den och slippa ångesten över att inte förstöra den.

Varmt välkommen ska du vara iaf!!! Här har vi det väldigt skoj ihop tycker jag ;)
    Men är det bara jag som slår till den 30 september?? ;)

NONIKA:
    Jasså är det dääär du är din lilla fresterska haha...

Tänkte på ett tips vi fick från Carola med cateringen, nämligen att _inte_ ha särskilda dryckesbord med så många gäster! Risken blir rätt stor att det blir mycket spring som hon rekommenderade oss att undvika då det är nog med folk i omlopp...Jag kan faktiskt inse detta så vi ska se om vi kunde duka 8-bord istället för då blir det gott om utrymme för dryck på bordet. Sedan kan istället servitörena servera första glaset ;)

Men annars dyker det upp så många omständiga funderingar om maten, tur att inget är helt bestämt än.
    Men om det nu stämmer med buffé, att det går åt mer mängd mat (får lägga till 10 extra portioner) kanske det vore en idé att ha servering och istället låta ytterligare 2 till servera några timmar under middagen, för sen klarar det ju sig under kaffet då det blir buffé där.

Hm! Ja jag får räkna på det när offerten kommer vilket som. Något jag är säker på är att det blir fylld kyckling oavsett för det ÄR så gott ;)

• Brud -06

Hej!! Sitter på jobbet och hittade en sida bara med blivande brudar i september- va kul!!!
    Får man vara med?
    Skall själv stå brud den 2 september i år, och håller på att förbereda för fullt.... letar efter klänning men hittar inte den rätta- frustrerande!
    Är det någon mer än jag på denna tråd som är från Borås? vore kul att veta! Ha det gott alla människor så får vi se om ni accepterar mig eller inte!!!!

• Ell

Nonika: du har så rätt så...jag och mina datum! Jag och min sambo blev ihop den 8 april 2005, inte 2004 som jag skrev tidigare! :D Pinsamt! Vi träffades första gången den 19 mars 2005, på min dotters treårsdag! :)

Elora: ja det är verkligen kul att min bror gifter sig samma sommar! Tyvärr bor han o hans blivande 50 mil härifrån. :( Tur att det finns msn iallafall! :)

Jag har ju länge tänkt att jag ska gifta mig i färg, men nu börjar jag tveka...det finns ju så himla fina vita brudklänningar! Men samtidigt känns det som om jag faller på "grupptrycket" för jag vet ingen annan som ska ha klänning i färg...alla ska ha vita. Om vi hade ett kyrkbröllop skulle jag nog definitivt välja vitt, men det har vi ju inte planerat nu. Nåja, jag hinner ju bestämma mig och ändra mig många gånger ännu innan dagen D är här! :D

Brud -06: kul med fler som ska gifta sig i september! :) hur stort bröllop ska ni ha?

Ska börja baka lite tills kvällen, svärmor och svärfar kommer hit.

• elora

Ell: Man kan verkligen fynda snygga färgade klänningar enklast genom att leta efter tärnklänningar/bridesmaiddress.
    Har hittat MÅNGA snygga men så fastnade jag ju för min bakelse :D Jag som inte skulle ha bakelse haha...man ändrar sig så lätt!
    ha en bra bakdag!

BRUD-06: Välkommen!!! Tycker mig ha sett en Borås-tråd här men då ska de väl gifta sig under året...
    Men man får ju vara med var man vill hihi!
    :D

Mitt råd angående klänning: ge dig ut och prova så ska du se på fem röda har du hittat något ;) Kolla upp lite butiker först bara, om de verkar dyra eller så.
    Jag är nöjd med mitt fynd, kolla gärna på lilla bröllopssidan m foton.
    groups.msn.com/FamiljenStenman-Ek

:D

Svar på tråden Sept. -06!