• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • Abeth

Ell - Måste säga att jag tycker att Nittymäki, Koivu och Selänne (så klart!) var några av OS bästa spelare. Så jag led med dem efter finalen.

• Nonika

Tjena alla aktiva tjejer! (killar ser vi inte skymten av än så länge va?)

Ska svara på lite frågor till att börja med!
    Kardemumman; bandet kostar 6000:- tror jag. Har det uppskrivet nånstans...de är inräknade i budgeten iaf
    Jag/ Vi tycker det är värt pengarna 100 gånger om att satsa på ett live-band, det blir sån skillnad på party då. Och gärna ett band som man vet är bra förstås

evkasu: Kort-kursen var bra, även om den inte inriktade sig på bröllopsinbjudningar. Det var mest Jul-tema tycker jag, det var ju precis innan jul ungefär. Men visst fick vi lite tips på hur det funkar, vad man kan använda osv.

• Nonika

lebrah:
    Vi ska ha vigseln kl 14. Det känns som att vi hinner mer då, så att inte dagen bara försvinner liksom..Vi ska iof fota oss efter vigseln. Det kommer att bli utomhusbilder, jag vi ska ju vigas utomhus också. Det är otroligt vacker där, med utsikt över havet, bryggor, båtar etc. Ska ringa och höra om de kan "ställa fram" en egenhändigt byggd vikingabåt, som vi kan hoppa ner i och bli fotade i den Sen har de en liten fin brygga vid sjöbastun, där blir det säkert fina bilder också.
    Fotografen är en karl som varit fotograf i många år, han jobbar fortfarande som det, men inte på heltid. Han fotade mig när jag var gravid Han har även tagit bröllopsbilderna till en kompis till mig, och det var utomhusbilder. De är fina, så det blir nog bra. Han kostar 2500:-, och då får vi 4 A4-stora bilder, samt alla andra bilder på cd. Både färg och svartvitt. Låter helt ok. Jag hade gladeligen betalat 5000:- på fotograf, för som sagt, det är ju bilderna man har kvar sen...jag gillar själva att fota, så det är en viktig grej för mig.

Efternamn har vi pratat om fram och tillbaka här, och äntligen kommit fram till vad vi vill heta! Det är hemligt tills vi har provsökt om det...
    Men jag kan ju avslöja att det första alternativet är ett egenhändigt ihopbyggt namn, det andra är ett namn som redan finns, men som också är en blandning av våra två namn, och det tredje är min mammas flicknamn; Sedin (passar bra i hockeytider va?)

Hej hopp!!

• Nonika

Ell:
    Jättefin klänning!

Abeth:
    Håller med Elora...det kan inte vara lätt när både svärmor och mamma vill lägga sig i...usch, det kan ju bli värsta släktgrälen runt bröllop Men det får vi hoppas inte behöver bli i ditt/ ert fall.
    Som sagt; ställ ner foten och säg ifrån (hur lätt det nu är...)
    Som tur är har jag/ vi inte några såna problem, och det lär antagligen inte bli det heller. Min Mamma frågar inget speciellt runt bröllopet, hon säger bara att det är spännande. Och svärmor säger inget särskilt heller...

För övrigt tycker jag det börjar kännas lite stressigt nu...det är ju SÅ mycket att tänka på...och så hör man folk som haft bara ett par månader på sig att planera, hur i hela friden har de lyckats med det?! Och hur har de haft råd, det är väl min största fundering! Det tar ju år och dar att spara pengar!
    Vi har sparat 2000:-/mån sen 1 år tillbaka, och ändå har vi ca 20.000:- kvar att spara! Nä, jag fattar inte...

Himla bra sagt det där med att det antagligen blir bättre än vad man hoppats på! Och att det viktigaste är ju faktiskt det som kommer efter...Men ändå...man vill ju ha totalkoll liksom

Vi måste fixa efternamn, göra inbjudningskorten, köpa byxor till M2b, köpa klänning till tärnan (dottern), beställa klänning av sömmerskan till brudnäbben, kolla ett ställe där vi kan hyra frack till yngste sonen...fixa en florist...hitta serveringspersonal...köpa ringar...
    och GÅ NER I VIKT!

• Abeth

Nonika - Min kille kom på en väldigt bra idé igår kväll. Vi ska skriva varsin lista på saker som är mer eller mindre viktiga för oss gällande vårt bröllop. Sen har vi något att utgå ifrån när det ska förhandlas med föräldrarna. Eftersom vi har flyttat datumet från september nästa år till i år, så behöver vi antagligen deras hjälp om vi ska ha råd. Och med hjälpen kommer antagligen vissa ultimatum att ställas.(känns som om det alltid är så)

Det betyder inte att jag ser fram emot det men jag får reda på när jag skriver vilket som betyder mest för mig, och det känns bra.

Fick dessutom reda på av min kille att när han berättade för sin mamma att jag vill tänka över deras förslag så fick han till svar; vad är det att tänka på? Hon har dessutom sagt att det inte behöver vara i Bohuslän. Nej, men det behöver inte vara hemma hos dem heller.

Ett av våra stora problem är väl att vi båda är första barnet i våra familjer som gifter sig. Därför allt lägga-näsan-i-blöt från våra mödrar tror jag.

• Ell

Tack, Nonika! :)

Idag har jag faktist också tänkt på det där fenomenet med svärmor/mamma som lägger sig i. Min svärmor har inte frågat NÅNTING, och inte kommenterat bröllopet nämnvärt heller...Jag frågade av min m2b vad han tror att hans föräldrar egentligen tycker när det gäller att vi ska gifta oss, eftersom jag inte hört varken positiva eller negativa åsikter! Men m2b sa helt lugnt, att i deras familj funkar det så, att om ingen säger något, så är allt bra. Är nånting negativt, då säger dom nog det. :) Jag är van att det ska vara tvärtom! :D

Annars är allting lugnt här...jag ringde vår tilltänkta vigselförrättare igår, och hon lovade att hon ställer upp. Skönt! :) MEN det finns en liten risk att hon byter tjänst innan september, men hon säger till i väldigt god tid isåfall, så vi hinner hitta någon annan.

Vi har fått tänka om när det gäller färgtema: vi hade tänkt ha lila och vitt, men med en ljusblå klänning så känns det bättre med Mörkblått/silver som tema. :)

Köpte två söta ljusstakar idag, som ska stå på serveringsbordet. :)

Ha det så bra allihop! :D

• Nonika

Idag har jag verkligen engagerat mig i bröllopsplanerna. Har ringt runt överallt, och min stackars lilla dotter har haft en upptagen Mamma i telefonen. Men hur gör man då..måste ju ringa runt och fixa, så det måste ju bli en dag när jag är ledig.
    Har ringt stället vi ska ha själva vigseln på, för att bekräfta att vi fortfarande är inbokade där. Men hon som håller i bokningarna är borta den här veckan, så jag ska ringa nästa vecka igen. Ringde upp frissan, och frågade om hon fått mail från mig, jag har nämligen provat att skicka bilder på klänningen, men det hade hon inte sa hon. Så jag provade att maila henne igen, men det var fullt i hennes inbox, så det gick inte.
    Har ringt en tjej och frågat om hon vill göra buketten (vi umgicks en del för några år sen, genom våra dåvarande sambos). Och enligt henne skulle det inte bli billigare än att anlita en vanlig blomsterbutik...? Nähä..., så jag ska ringa en butik nån annan dag och höra mig för.
    Ikväll fick jag veta av hon som ska åka till Tyskland och handla alkoholen åt oss, att hon bara trott att det var sprit vi skulle ha. Det var liksom ölen som var det viktigaste, känner jag. Det är ju ungefär 400 burkar som ska inhandlas! *GAAHH*, har vi missat nåt i komunikationen..?! Har iof pratat med en annan tjej, som i sin tur känner en som brukar åka och handla, så kanske vi kan "sprida ut" inhandlingen av öl, så slipper en stackare åka hem med 400 öl och ett gäng spritflaskor i bilen
    Har även kontaktat Make-up-tjejen idag, vi ska prata mer en annan dag.
    Så jag har fått lite gjort ändå.
    Har tagit reda på telefonnummer till olika vandrarhem också, samt e-mailadresser.

Har blivit lite ambivalent - igen. Ska man ha kaffe och tårta direkt efter maten, eller ska man ha en kopp kaffe och nåt litet direkt efter maten, och kaffe & tårta senare? Spontant känns det som att kaffe och tårtan ska serveras direkt efter maten, så att dansen kan komma igång ordentligt. Så slipper man bryta upp för att fika igen...hur gör ni?

• A+A

Nu var det länge sen jag tittade in..!
    Verkar som det går framåt för er! Kul!

Nonika - Håller med om att det där är svårt. Egentligen är det ju godast med tårta o kaffe efter ett tag, men samtidigt så kan det innebära att man får ett avbrott just när festen kommit igång. Har varit på flera bröllop när det blivit så. Visst är det gott men man har känt att NEEJ vi som just börjat dansa!
    Hmm tål att funderas på.

Håller själv just nu på att bestämma mej för klänning. Då infann sig frågan om SLÄP. Är släp snyggt/vackert? Opraktiskt? Nåt annat? Klänningen jag fallit för visar sig ha ett ganska långt/stort släp, och jag kan inte riktigt bestämma mej för vad jag tycker om det..!? Hjälp!

• Abeth

A+A - Tycker också att det där med släp är svårt. Vill gärna ha nåt litet så det inte bara ser ut som en vanlig klänning. I mitt huvud är min klänning ganska rak men det är inte alls säkert att det blir en sådan i slutändan.

Nonika - Jag tror att vi kommer ha tårta och kaffe lite senare på kvällen men det blir ju som sagt ett avbrott. Jag har varit på bröllop där jag inte ens fattat att tårtan serverats och missat den för att jag var upptagen med att dansa och prata med bandet som spelade. Så att ha den i anslutning till maten verkar ju smartare.

Fick reda på av min kille idag att hans pappa tyckte att vårat första upplägg lät riktigt bra och att han inte alls var inne på samma linje som sin fru. Vilket känns bra. Dessutom har vi snackat ihop oss och om någon av våra mödrar ställer nåt ultimatum under förberedelserna så vet vi hur vi ska hantera det. Min blivande svägerska varnade mig också idag för att inte låta dem ta över, utan att verkligen hålla fast vid det som är viktigast för mig och min kille.

• elora

Oj så kul när andan faller på -då skrivs det febrilt ;)

Händer inte så mkt här så jag svarar på era inlägg!

Nonika: vi återknyter om mat, blommor o allt sånt där en annan kväll! ;D

MEN vi funderade på kaffe o typ After8 för många gillar ju en slät kaffe på maten...Det tar ju lite tid att duka undan o fixa kan jag tänka mig.

Abeth: Skönt att ha lite mer grund att stå på när ni ska styra ert bröllop ;)
    Lite kul att ni har svärfar o svägerskan bakom er hihi...

Ell: Temat lär ju bli fint!!! Mörkblått gillar jag...och silver! Det ska vi ha med i nåt hörn haha...Nä men sambon har en silverväst och barnen silverkläder så det är allt med.

A.A: För mig var valet självklart -inget släp. Jag är så klumpig så jag ramlar väl bara, men då jag hittade klänningen jag gillar så var det ett pyttesläp på den så jag antar jag kompromissar ;)

Kan ju kanske ge ett tips till alla som söker billiga band, att höra med bygdegårdarna runt omkring vilka de brukar anlita vid danser.
    Min svärfar är lite involverad och de har ju liten budget så banden som spelar där får inte överstiga en viss summa (typ4-5 tusen) så vi har ju några tips därigenom. Är så sugen på att boka Cedrix som är en två mannagrupp som skulle kosta 3800 kr för en kväll. Tjejen sjunger jättebra och de spelar inte så hög musik heller.

NU ska jag sova! Är sjuk så jag måste nog vila igen....

Svar på tråden Sept. -06!