• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • Elinore 23/9-06

abeth-- här har du en tjej som gifter sig helgen innan er i u-a...
    vi gifter oss i stadskyrkan kl 17 och har festen i socitets-salongen på gustavsberg

• Abeth

Elinore - Trevligt! Är du därifrån? Det är jag. Har funderat på Villa Lindesnäs snarare än Gustavsberg, då vi inte blir så många. En annan tanke är regementsparken som nog är fin på sensommaren/hösten. Men som sagt inget bestämt än...

• Abeth

Nu har jag preliminärbokat lokal och har tillsammans med pojkvännen haft en lång diskussion på msn för att bestämma hur mycket pengar vi ska spendera på lokal, mat och alkohol. Tycker att vi i alla fall börjar närma oss en rimlig budget.

• elora

Abeth! Kul att ni gifter er samma dag som oss ;) Trodde nästan ingen ville köra på det datumet ;)

Att sätta en budget är ju rätt viktigt så mitt tips är först att noga kolla igenom vilka alternativ som finns och jämföra ifall man vill hitta mycket för pengarna, om pengar inte är ett bekymmer så är det väl bara att rocka på :D

Vigselförrätare borde väl kommunen ändå känna till vilka kandidater som finns.
    Lycka till med planerandet!

Tja inget nytt på vår front iaf, måtten är skickade till Shanghai så nu får vi väl se med spänning i maj hur resultatet blev. Fördelen är ju att man har gott om tid att hyra första klänningen om denna blir total flopp *tss*

Några som har lite funderingar över efternamnet???
    Då jag har barn innan sambon kom in i bilden så rör det om lite i grytan, båda barnen har dock samma efternamn så jag tycker allt att enklast vore om alla hette som jag. Fast nu börjar man bli van att kalla familjen för Stenman-Ek men då visar det sig att endast en kan ha dubbelnamn och man inte ens kan stava med bindestreck?!

Suck...hjärnsläpp för mindre!!!! Fast jag tror min blivande inte är alltför svårflirtad med att ta mitt e-namn ;)

• lebrah

Hej alla brudar!
    Nu har jag varit i kontakt med prästen och fått bekräftat att vår kyrka är bokad. Min sambo bokade en förra året men då hade de inte tagit fram allmanackan för 2006. Har gått och oroat mig lite för att de slarvat bort anteckningen. Så det var skön att nu få det bekräftat att kyrkan är vår den 2 september! Vilken tid skall ni gifta er? Vi har sagt klockan 15. Det känns som en rätt lagom tid. Skal troligen ta korten före cermonin och om vi bokar den fotograf vi tänkt så ta plåtningen cirka en timme. Han är snor dyr men bilderna är så vackra!!! Började lipa när jag såg hans tidigare allster. Vi har inte bestämmt oss ännu. Hur skall ni göra med fotograf? För oss är det ju defenitivt en kostnadsfråga. Men vi resonerar som så att bröllopskorten kan man ALDRIG ta om. Bröllopsresa kan man åka på när man fira ett årig bröllopsdag och ring kan man köpa ny när man vinner på lotto
    Men de där korten kan man som sagt aldrig göra om... Hur tänker ni?

Vi har även bokat DJ. Skall man bara lita på att de är bra eller skall man lägga ner tid och energi på att kolla upp dem? Jag menar, hur dåliga kan de vara? De är tydligen chalmerister. Vet inte om det säger någonting...

Till helgen skall vi på bröllopsmässan här i GBG. Får se om vi får lite nya ideer där annars sätter vi igång att producera inbjudningskorten nu till veckan. Känns som att bollen är i rejäl rullning nu :)

Jag är så glad att ni finns, och att jag upptäckte er!!! Känns som att ens kompisar, även om de skall vara delsktiga i cermonin, inte orkar lyssna på ens snack längre. Har ju en kompis som jag träffar i bland som också skall skrida till alltaret och henne kan man ju prata bröllop med till dödagar. Men eftersom vi är i samma umgängeskrets vill man ju inte avslöja för mycket. Jag är absolut inte rädd att hon skall sno några ideer men man vill ju ta alla gäster med storm, även henne. Kram på er alla!

• evkasu

Fick ett mindre psykbryt igår när jag tänkte på alla detaljer som måste gås igenom innan bröllopet och då har vi bara precis börjat planera på allvar ännu. Min kloka blivande man sade då som följer:
    "Du får inte tycka att jag är nonchalant inför planeringen nu, men lokalen kan brinna upp, folk kan bli magsjuka, blixten kan slå ner, det viktiga är ju ändå det som kommer efter bröllopet, när det är du och jag för alltid. Det är det som är det viktiga, eller hur? "
    Och han har ju rätt, där satt jag och oroade mig för att gästerna inte skulle ha kul, men det är ju faktiskt det viktiga, det som kommer sedan. Måste försöka komma ihåg det och inte ta allt så allvarligt?..

Just nu spånar jag på middagen, vi har tänkt ha förrätt-varmrätt-tårta, ingen dessert, men då är frågan ska man vänta ett tag med tårtan och isf, ska man ha kaffe och en liten kaka/chokladbit som en liten dessert, man vill ju ha kaffe efter maten? Och när ska vi isf ha avec, till kaffet vid tårtan eller vid kaffet efter maten? Eller ska vi ha tårta och champagne (min blivande är champagnefantast) istället? Hmm, mycket tankar som ni märker?.
    Det blir iallafall oxfilé till varmrätt, förrätt vet vi inte, ska kontakt cateringfirman snart och be dem ta fram lite fler förslag, inget av deras standard känns klockrent.

lebrah - vi bokade fotografen nästan först av alla, så vi skulle vara säkra på att få en duktig. Tjejen vi bokar är verkligen kanon, känns så bra! För oss är fotograferingen superviktig, för andra kanske inte lika viktig. Foton och ringar är ju det man har kvar, förutom minnen. Har även läst så många här på BT som har ångrat att de sparade in på fotografkostnaden.
    Min blivandes marskalk är fotograf till yrket men vi har tänkt låta honom slippa jobba denna dag, han brukar alltid få fota på folks bröllop.
    Vi kommer inte ha dj men tror ni helt enkelt får lita på dem, kanske höra runt efter lite referenser också. Ni får se till så ni är på samma våglängd innan, att de förstår vilken typ av tillställning ni vill ha.

elora - Vi har också funderingar med namn, ingen av oss vill heta det vi heter och vi är inte så sugna på varandras heller. Han vill ta något helt nytt namn och jag vill ta hans mammas flicknamn, som han inte vill ha?suck?.

Oj, vad långt det här blev?.. Ha det bra alla!

• Abbes

Lebrah:
    Vi ska också gifta oss den 2/9, men kl 14. Vi tyckte det var en bra tid eftersom vi tänkte fotografera oss efter vigseln och sedan möta upp gästerna till middag och fest. Vår fotogtraf ska vara med även under vigsel och fest. Han är dessutom trubadur och kommer att hålla i musiken under festen. Vi har fått demo på både bilder och musik och han verkar vara bra. Fina bilder som fås i både färg och svartvitt på cd. Det kostar en del, men det får det vara värt. Bröllopsdagen är ju bara en gång och då vill vi ha fina bilder att titta tillbaka på och minnas med...Är det nå´n gång man ska satsa pengar på fotografier, så är det denna dag! Hej!

• Ell

Godkväll allihop!
    Igår fick jag en vansinnig ide´: jag ska åka till H:fors imorgon, sova en natt hos min syrra och ta tåget hem igen på lördag. Då har syrran och jag hela dagen på oss att gå på stan och prova brudklänningar! :D Min bror o hans fästmö har förlovningsfest imorgon kväll, så det passar perfekt in!

elora: jag har också problem med efternamnet...jag hade min dotter med mig i "bagaget" när jag träffade min sambo, och hon har ju mitt efternamn. Jag har funderat på att ta dubbelnamn, alltså mitt efternamn-hans efternamn, men saken är den att mina två förnamn är jättelånga, och båda efternamnen med! Hela namnet skulle ju aldrig få plats på en rad när det gäller t.ex. myndigheternas blanketter m.m. Nu lutar det hursomhelst mot att både jag och dottern tar hans namn, så vi alla blir familjen xxx. :)

evkasu: din blivande har så rätt i det han säger, det är ju det som kommer efter bröllopet som är det viktiga!

Min bästa väninna som gifte sig ifjol hade ett gott råd: "förvänta er inte att bröllopet ska bli just precis som ni planerat. Faktum är att det troligen kommer att bli bättre, bara ni vågar släppa på kontrollen lite, och låta saker och ting ha sin egen gång"!

Där har man väl nåt att tänka på allihop kanske...? :)

Sambon och jag har varit och tittat på hus idag. *lycklig*

Ha en riktigt trevlig helg allihopa! :)

• lebrah

Ell: Gud vad bra råd din vännina hade! Har tänkt mycket på det där att jag måste verkligen slappna av den där dagen. Är väldigt lättstressad och lätt oroad. Som tur är vet mina närmaste detta och jag tror att men en bra planering och bra förberedelser så är det nog lättare att varva ner när det gäller.

Ytterligare ett guld idag då! Och fler skall det bli;) Kram och god natt...

• elora

GUUUUUUUUUUULD! Fy faaaasen så bra de var då tjejerna! Ja nu sover jag nog gott i natt ;)

Ell: Vilken toppengrej, då får du & syrran fullt upp i helgen anar jag ;) Prova klänning är så spännande, men ett tips: gör dig så pass fin att du kan möta dig i spegeln ;) Jag tog finaste underkläderna (haha dom enda tror jag...) och fixade till mig lite i håret som jag tror det kommer se ut (för jag har självlockigt så variationerna är inte många)...och det kändes så bra när jag väl fått på mig klänningen att inte se ut som en rishög på turné :D
    Lycka till!!!

Ell, har du ensam vårdnad om dottern för annars måste pappan godkänna valet av efternamn och det känns som en resa jag inte tänker ge mig in på...Dessutom låter M2B efternamn så knasig ihop med min dotters förnamn haha...Två vokaler efter varann och två korta namn dessutom.

EVKASU: Myyycket klok m2b du har ;) Av nån anledning lyckas de jämt låta så ordentliga medan en annan nästan bryter ihop för man har så mycket att hålla i. Lösningen är nog att vi _måste_ släppa på vissa uppgifter eller ännu bättre: engagera dem lite mer och låt dem inte få en chans att "låta bruden sköta allt"

Fotografering: Hm min väninna är en duktig amatörfotograf med utrustning likt en riktig fotograf, skarp systemdigitalkamera och hon har ett sinne för vyer o sånt. Så vi anlitar henne och hon kommer nog fota sig less. Jag är inte orolig över bilderna utan tror nog det mesta blir bra. Ska dock leta en bra plats för utomhusfoton då vi ska vigas på en "ö" så fina bakgrunder lär det allt finnas.

Tips till middagen kommer här!
    Svärmor föreslog en slät kopp kaffe på maten (o med nån godisbit/after eight?) för många tycker ju om det...Sedan dukas tårtan o kaffet fram kanske 1-2 tim efter?
    Och då kan man väl servera avec?

Och efternamnet...ni kanske kan komponera ihop ett eget namn istället? Ta halva ditt och halva hans t ex ;) Vi fick ihop en rolig mix: Stekman! Haha.....haha...

GUuuuuuuuuuuuuld! Go´natt!

Svar på tråden Sept. -06!