• Nonika

Sept. -06!

Ja, då var även den tråden avstängd för svar...då får köra igång en ny!

Idag fick vi ett glädjade besked igen - vi kommer få ca 19.000:- i början på nästa år, från min m2b:s jobb!
    Skönt, för det ser rätt illa ut på pengafronten just nu....

De pengarna lär gå direkt till bröllop och resa, förutom nån slant som kan stoppas på andra akuta ställen...

Hur går det för alla?

• Svar på tråden Sept. -06!
  • elora

Nonika: Haj haj! Jag kollade upp på vår Ica med kallskuret och även potatissallad. De tog ett visst pris för brickan med frukt och upplägg (ca 200 kr/fat) sedan var allt enligt kilopris på t ex rostbiff, rökt skinka, grill. kyckling m.m. vilket låg på ca 129-189 kr/kilot. Vi skulle landa på ca 6000 kr ;)
    Väl värt att pröva!
    Däremot något som jag tänkte ha istället var Fransk potatissallad då det är så gott till kött. Lycka till!

Annars händer väl inte så mkt än att man börjar att notera var och när saker ska fixas. Det börjar bli dags att börja pränta ner innehållet till festprogrammet, fixa hemsidan och göra en grovplanering.

När det gäller klänning åt mig kan jag inte besluta mig för vad jag ska göra ;/ FUnderar mycket på att sy upp ändå, då jag är så kort i livet och har lite jobbiga mått *s*
    Skickade ett förslag till Tindras e-butik vilket skulle landa på ca 5000 kr. Sugen men jag måste avvakta lite tills jag varit o provat i Skövde tror jag.

Nä nu blir det dags att fixa med räkningarna -trist med nödvändigt ont.
    CIAO!

• Nonika

Elora:
    Det låter ok! Ska som sagt kolla med både Ica och Coop

Mitt största problem just nu är vilka jag/vi ska bjuda till bröllopet. Det är banne mig inte lätt.
    Det handlar om kusiner, jag har ju ett gäng. Vill bjuda faster och hennes man och några av deras barn, men kanske inte alla. Jag vet att det bara är jag som kan svara på det, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra, och det börjar ju verkligen bli dags att bestämma sig!
    De två äldsta i den här syskonskaran är för det första mycket äldre än mig, och den ena är alkoholist, men har varit på behandling. Om han är nykter nu för tiden eller inte vet jag inte. Den andre kan bli lite konstig när han har druckit, men det kan säkert gå bra...det handlar väl mer om; vill man lägga pengar på personer som man inte vill ha där till 100%? Det är inte det att jag verkligen inte vill ha dem där...om ni förstår...?
    Usch, det är så svårt.
    I det andra fallet är det 2 kusiner, som är syskon. Jag har inget emot dem, men det är alltid jag som hållt kontakten genom åren...

Det jag egentligen är mest orolig för är väl om nån annan ska reagera på varför vi inte bjudit en den ena än den andra...

Tycker inte ni att det är svårt?!

Hur stort bortfall får man räkna med? Vad räknar ni med?

• elora

Nonika: Bjud inte av skyldighet, bjud dem du vill fira ER dag med! Inte är det väl vidare kul att fira med såna som kanske blir stökiga när det bjuds på sprit etc och vad för glädje har du av kusiner du knappt har kontakt med?

Tänk så här: ni kunde ju lika gärna ha gift er utomlands och då hade väl de viktigaste för er kommit???
    :) kram!

• Nonika

elora;
    Ja, jag vet....men det är ju så svårt ändå!!!
    För jag vet liksom inte om jag vill eller inte...jag kan inte säga på rak arm att; honom vill jag inte ha på mitt bröllop. Eller; det vore jättekul om han kom. Det känns liksom som att det kvittar...

En av kusinerna är solklar, och ändå blir hon den enda som blir bortvald ur en familj, dvs; jag kommer att bjuda hennes Mamma (min moster) och hennes 2 systrar. De två bor i Italien resp. USA, och de känns rätt självklara, men den 3:e (mellansyrran) har jag inte haft nån som helst kontakt med...har träffat henne på 2 eller 3 begravningar, det är allt.
    Men de andra kusinerna har jag liksom träffat lite då och då under åren, har tom varit hemma hos den ena och jobbat i hans ladugård för länge sen..

Jag vet att jag verkar krånglig nu, men det är verkligen assvårt!!

• elora

Oj det var länge sen det blev nåt inlägg här!

Ja jag kan väl lämna veckans spaning efter billigare alternativ där jag hittat tårtan billigare samt ev blombuketten.

1. Tårtan är ju enklast att beställa på bageri där de i stort sett fixar den som man vill ha den, med annan fyllning och allt. Och jag vill ju ha tryffel/chokladsmak vilket inte var några bekymmer. Totalt 90 bitar =850 kr!
    Dvs hälften så dyr som "första tårtan" för 1600 kr/70 bitar.

2. Kollat upp fler ställen med orkidéer och priser...Dukning börjar ta form i huvudet ;)

Har annars kommit i kontakt med en liten ateljé i Lundsbrunn där hon hyr/säljer och syr upp t ex underkjolar m m till bra priser. Hon kunde fixa Nixas klänningar och nu har de ju fått nya modeller där jag genast blev "kär" i nr 879 + 894 (första sidan, utan släp)
    Jaja jag har ju inte bestämt mig än som sagt...allt tar sin tid.

Äsch nu får jag surfa vidare! Sköt er snyggt brudar ;D

• Nonika

Tjena tjejer!
    Nu är maten bokad och beställd! Det blir från Ica här i stan.
    Det blir; skinka, rostbiff, grillade kycklingfileér som är uppskurna i skivor, majonäsbaserad potatissallad, pastasallad med vinägrett, en sallad med rödlök, fetaost och oliver, bröd och smör.
    Det kostar 80:-/person, alltså blir slutsumman 6400:- för allt! Helt ok!
    Och så slipper vi en massa krångel med fraktanda, att ingen har glömt, att det ska hållas kallt osv, osv...

Nä nu ska jag chatta vidare!

Ses snart!

• Nonika

Hej tjejer!

Nu har de där pengarna kommit, de åkte raka vägen in på bröllopskontot! Så det känns ju bra. Nu ska det "bara" sparas ca 25000:- till...

Idag var jag och hörde mig för angående tårtor på ett fik vi var på. Jag frågade om man kunde beställa tårtor med choklad och tryffel, men det kunde man inte. Man kunde bara välja de tårtor som fanns i deras pärm..?! Skumt
    Den enda jag fastnade för och som skulle kunna vara ok, var en citrontårta. Den verkade god.
    Men så pratade jag med en fd lärare till mig, när vi hade gått ut, för det visade sig att hon numera jobbade där. Och då sa jag att "så fort man talar om att det är till ett bröllop blir det ju mycket dyrare, så det behöver man ju inte säga". Då sa hon nåt i stil med "Det kan komma surt efter, så det är väl lika bra att köra med öppna kort med en gång".
    ?
    Ehhh...vad har de med att göra vad jag ska med mina tårtor till? Fattar ingenting...kan de verkligen mena det?! De ska väl skita i om jag ska ha en 30-årsfest eller ett bröllop!?

En annan negativ grej just nu är att vi inte har någon tostmaster. Idag frågade jag en av våra nära vänner om hon och hennes man kunde tänka sig att bli "Toastpar", men det lät hon inte pigg på. Blev rätt förvånad faktiskt, trodde hon skulle gilla det...de gifte sig själva förra sommaren och hade ett superfint bröllop, så de är vana med bröllopsplanering, och så är de vana att prata inför folk båda två.
    Jag sa att hon kan väl fråga sin man ifall han ville..men det lät som sagt som att det inte blir så
    Suck...vem ska vi nu fråga?
    Den enda jag kan komma på just nu är hon som ska viga oss. Och det kan ju bli lite mycket för henne....

Det går lite trögt just nu helt enkelt...

Men jag tittade in hos frissan, som ska göra mitt hår idag också! Och hon verkade glad och positiv

• elora

Nonika!!!!
    Ajabaja dig som inte är online ;)....

Allvarligt! Jag funderade idag på detta med tårtan (innan jag så klart läst ditt inlägg) och kom fram till att man har ju rätt att fråga om man kan beställa och få den fyllning och dekorering man vill, utan att de ska gissa om det är till bröllop?

Ni kanske firar förlovning? Barndop? Eller något annat som ni vill ha lite festligare touch på? Det är ju inte deras sak att fundera över, de ska ju avgöra om de kan fixa dina önskningar eller ej ;)

Nä jag tror de raka korten är att vara säker på vad man vill ha!
    Om de nu inte kan erbjuda dig en "prinsess" med annan fyllning etc får ni kanske fråga nästa bageri/konditori. Nu råkar jag ju veta att det inte finns så många där ni bor, men ni kanske har vänner som bor relativt nära med fler bagerier, jamen då kan ju dom kanske hjälpa till och frakta med tårtan och komma lite tidigare till festlokalen bara ;)

Nä lyssna inte på den där läraren som kommer med tomma hot enligt mig, man får väl beställa som man vill om det går bra med bageriet?

Lycka till och ge inte upp!

HÄR äre relativt lugnt, har skickat lite menyförslag på buffén till en tjej som fixar catering via gymnasiet. Får se om hon kan komma med ett prisalternativ. Dock menade hon att det skulle bli billigare än att köpa via Köttex som ligger en bit ifrån oss. Där fick vi t ex Italiensk buffé för 120 kr/pers.

Eftersom jag inte har råd att köpa nåt än, haha, så drömmer jag mest och får konstiga idéer (inte sant Nonika?)

Men jag tror jag ska nappa på mormors erbjudande att hon får skicka sin brudklänning. Vore om inte annat skoj att se den på riktigt, en typiskt 60-tals klänning med markerad midja och vid kjol med någon form av spets.

Oj nä nu hägrar sängen! Hasta...la vista!

• Ell

Hej alla!

Får man vara med i tråden?

Vårt bröllop blir också av i september, men vi har inte ens bestämt vilket datum än! :-O (är det normalt, alla ni andra tycks ju ha det mesta färdigplanerat!)

Min sambo och jag ska åka o titta på en lokal på söndag, om vi tycker om den så bokar vi den på samma gång. Vi ska ha vigseln och festen på samma ställe, har vi tänkt, så nån kyrka behöver vi inte boka.

Vi hade tänkt gifta oss i april 2007, men av olika orsaker blev alltihopa flyttat till september 2006! Vi har inte kommit så långt i planeringen ännu, det enda som är klart är
    * gästlistan
    * hur inbjudningarna ska se ut
    * vigselförrättaren (inte tillfrågad än, men det går garanterat vägen)
    * brudnäbbarna ska vara min dotter o sambons lillasyster

Hmm, det var inte mycket att komma med... Men efter att vi bokat lokalen så kan man ju börja planera lite mera "på riktigt".

Hur många är egentligen med här på tråden? Vem gifter sig vilket datum?

• Lyckligt gift!

2 september är det dags för mig!! Då blir jag fru...Haha..Ska bli sååååå himla roligt! Har det mesta av planeringen framför oss, en del är gjort men man blir yr när man börjar fundera på allt..eller hur?? Skulle behöva en bröllopskonsult som fixade allt..:) Det som jag ligger o funderar på nätterna nu är hur %#& jag/vi ska få till snygga inbjudningskort, hur festprogram ska se ut, vad vi ska ha för mat....Det går sådär att sova..!!

Svar på tråden Sept. -06!