• Febriaribrud

Februaritråd nr 3!!

Känner mig manad att göra en ny tråd på ämnet. Vart befinner ni er i planeringen?

Lycka till med allt!

• Svar på tråden Februaritråd nr 3!!
  • Pysen

Tjäna på att handla alkohol i Tyskland?
    JA!!
    Vi har grubblat på det där hela hösten. Man får inte åka in i Tyskland med dubbdäck, och åker man in via färja så kollar de detta jättenoga.
    Under julen då vi var i Göteborg, åkte vi istället över till Danmark, Fredrikshavn - och brände ner till Tyskland över Jylland. Det tog ca 3,5 timme att köra (kunde gått ännu fortare, man får köra många sträckor i 130km/tim i Danmark!). Precis över tyska gränsen hittade vi en stad som heter Flensburg och där köpte vi allting. Åker man in via motorvägen så kollar de inte - det var inte ens någon gränskontroll.

Vi ska ha 100 gäster ungefär och har beräknat 1 flaska vin/person och 3 öl/person + ca 1500:- barsprit (ja det låter mycket - men vi vill att man ska kunna välja som man vill och efter att ha jobbat på bröllop där festen floppat kl. 01.00 så känner vi bara att - dryckerna får INTE ta slut!).
    Vi handlade för ca 7000:-. I Sverige hade det kostat över 20000:-. I Danmark ungefär halva priset mot Sverige på öl. På vin ca 2/3 av svenska priser.

Det har visserligen blivit något lite dyrare i Tyskland efter nyår. Man måste nu betala pant på burkar, men man sparar ändå jättemycket på att göra sig omaket att åka ner.

Vill man så kan man dessutom handla ännu mycket billigare än vad vi gjorde i Tyskland. Vi ville bara köpa sorter som vi kände till så vi tog inte de billigaste alternativen.

• Brunkullan

Trodde jag skulle få möhippa denna helgen, men det verkar inte bli så!

En barndomsvän har varit hemma i helgen, och jag var övertygad om att det skulle ske nu, men efter att ha fikat med några vänner idag, så tror jag inte det...... En kompis åker hem imorgon, och en är i fjällen, så det verkar som jag har fel!
    Dom var väldigt luriga och sa en massa konstiga saker, och undrade om jag var orolig.....och menade då orolig för möhippa. Så jag vet ju att det kommer att bli en, men inte när........

Funderar på om dom är så fräcka att dom tar både mig och min M2b samtidigt, alltså nästa helg....hm.

• Febriaribrud

Ha ha, samma här...

Dom tog min blivande idag, så han är ute och busar nu:)

Antar att dom tar mig nästa helg, ha ha...
    Man blir allt väldigt nyfiken!

• Ladynelle

Nu börjar det verkligen kännas verklighet!!!
    Hade ett litet födelsedagskalas/planeringsmöte med mor,syster å toasmistress igår..vad spännande. Tror nog vi har det mesta under kontroll. (obs, tror!)

Fick hintar idag om att det nog blir en hippa också hihi. Har varit lite nervig angående ev.aktiviteter på en sådan då jag inte tycker om pinsamheter, men fick höra att "lugn vi gör absolut inget du inte gillar" ,känns lugnare nu.

Och hade min första mardröm inatt.Usch!!!

• Johanna85

Dom tog mig idag, överlycklig!

Jag blev hippad idag! Och jag hade ABSOLUT ingen aning om vad som hände....

Är bara så glad och måste få skriva av mig!!

Jag tar det från början... Har inte bott så länge på den plasten där jag bor och har inte så många vänner, de vännerna jag har känner inte varandra. Min tärna har varit underbar och hjälpt mig med allt möjligt till bröllopet fast hon har haft fullt upp med sitt eget liv de senaste månaderna. Så jag tänkte att det inte blir någon pga av hon är upptagen och att de andra inte känner varandra.

Idag så skulle jag gå på bio med min blivande svägerskor och blir upphämtad med bilen. Den ena säger att hon vill till myrorna för att kolla på ett nattduksbord innan filmen. När vi kommer in på myrorna och går mot möbelavdelningen ser jag en vän och vinkar till henne, hon vinkar inte tillbaka... (konstigt) Bredvid henne står en annan vän och jag börjar fundera hur känner de varandra?? Sen ser jag allt fler och fler som jag känner och de står alla tillsammans... Jag fattar absolut noll. Min tärna får till slut gå fram till mig och säga rakt ut "Det är din möhippa!!!"

Så dagen började på myrorna där jag fick leta upp nya kläder för 100 kr (ett par "stuprörsbyxor" i strech med jättehög midja, blö, grön och gulrandiga, en blus med spets i färgerna vit, grön, blå, gul och rosa, en stickad halsduk i vitt, gult och rött, ett par lila blommiga gummistövlar och en ljusblå handväska).

Efter det åkte vi på chokladprovning, bowling och sen åt vi en jättegod middag på en mysig restaurang. Under hela dagen kändes det som om alla var vänner sen gammalt och alla verkade trivas jättebra ihop *glad*

Trodde att jag skulle gå hemmifrån i 4 timmar men kom hem cirka 12 timmar senare! Vilka underbara vänner jag har! Jag är så glad!

Hoppas att fler får en lika trevlig möhippa som jag och har lika fantastiska vänner!

Kram från en glad och trött Johanna

• blivande fru strömqvist

Hej!!!
    Johanna85:
    Vad roligt det lät :)

Min syrra sa att de hade så mycket att göra att det kanske inte blir någon möhippa för mig :( Vi kanske kan ta det efteråt.. Vadå efteråt då ska man ju inte ha möhippa... Då kan det lika gärna kvitta tycker jag.

Men det va ju bra att du hade roligt. ;)

• Febriaribrud

blivande fru strömqvist:

Klart att hon säger det? Tror du inte det var ett litet bustrick;)

• j.e

Hej Alla,

kul att upptäcka denna sida. Om än lite sent kanske...Jag skall gifta mig 11 februari, vilket närmar sig med stormsteg. Så spännande! Finns det någon som också gifter sig runt den tiden? Hur långt har ni hunnit? Jag har hunnit byta klänning iallafall! Tänk att det skulle vara så svårt att bestämma sig.

Nu måste vi snart bestämma sånger och psalmer till vigseln känns det som.

• lokatt

j.e.:
    vi är ett par!

lägger in listan igen...
    4 februari:
    blivande fru strömqvist
    Maya 1974 - Stockholm
    Brunkullan - Östersund
    Småland/Skåne brud - Löddeköpinge
    76Brud - Stockholm
    snow - Åre

5 februari:
    agnelia - Västerås

11 februari:
    anna lokatt - falun
    Johanna85 - Örebro
    Febriaribrud - Täby Stockholm

18 februari:
    Senvinterbrud-06
    Polly71
    bmt - Göteborg
    madelene79-uppsala

25 februari:
    feb.brud - Västerås
    feb25 - stockholm
    here comes the bride - Umeå
    Pysen

• j.e

Hej Anna!

vi är inte bara ett par på datumet, utan landskap också! Jag skall gifta mig i Furudal, 4 mil norr om rättvik. Bandet kommer dock från Falun!

Går all planering bra?

Svar på tråden Februaritråd nr 3!!