• Nonika

Sept. -06. igen!

Tjena tjejer!
    Vår förra tråd är avstängd. Lade in en ny, men det råkade bli på planering..

Hur går det för er?

Vi ska boka fotografen...och jag ska nog ta och ringa den där festlokals-tanten på en gång, och höra om vi kan få ha stället längre än till kl 10 dagen efter. Hur ska man hinna städa annars liksom...

• Svar på tråden Sept. -06. igen!
  • elora

Nonika: Halloj bruttan!
    GLÄDJANDE nyheter från din sambo och jobbet! Pust, då var ju det bekymret ur världen. Kanon!

Ja vi har köpt både ringar o kläder till töserna. Kika in här:
    groups.msn.com/FamiljenStenman-Ek
    Där finns allt ;)

Och ja, det var per kuvert han menade. Så du förstår ju att det är toppenpris. Dessutom har de bra rykte och alla våra gäster känner vi så pass väl att de inte är högfärdiga på något sätt eller dylikt för att avstå buffé.

Men dagens fråga lyder: KAN man ha en buffé till ca 82 vuxna/20 barn?

• Nonika

elora:
    Tjena!
    Ja, det är klart att man kan ha buffé, det är väl det man kan? Det måste ju vara perfekt när man är många, så slipper man ha serveringspersonal. Och är det barn med så är det ju ännu bättre, för då kan de ta det de tycker om. Likadant med vuxna förstås, alla gillar ju inte all mat, men det finns alltid något som passar

Vi ska ha buffé och det känns smidigt.

Ja, jag såg din klänning på pkaneringssidan, det var ju ett fynd Och till tjejerna också

Vår sömmerska har erbjudit sig att sy upp en klänning till vår minsta, och det är ju snällt. Hon vill ha en ljusblå klänning och den äldsta, som ska vara träna, vill ha en röd...men det får väl gå? Det kan väl vara ok med lite färg?

NU har min frissa hört av sig, vi ska träffas framöver och prata ihop oss. Jag kommer inte att färga/slinga eller klippa håret hos henne innan bröllopet.Hon har sin salong i S-holm, och jag är glad om jag slipper åka dit.

Hon ska i alla fall ta 1300:- för att fixa mitt hår, och det är ett bra pris tycker jag...inte för att jag vet vad en bruduppsättning kostar annars...

• elora

Haj du Nonika:
    Ja lite färg på bröllop är väl inte fel?

Idag satte jag verkligen igång mina tankegångar gällande bufféinnehållet ;)
    Det jag fnular över är bl a om vi själva ska laga en del mat och om den cateringfirman vi tänkte anlita, kan tänka sig att servera den maten oxå.
    ELLER vilka man kan anlita som i såna fall fixar buffén o ställer fram.

Tänkte mig iaf (om vi kör själva) göra 2 olika sorters potatis (hasselback/fransk pot.sallad), kyckling o nåt mer som tilltugg. Kanske göra en svamppaj (sånt mättar ju...) Lite sås, bröd, smör o ost. Samt frukt och lite barnalternativ fast de flesta äter ju kyckling ändå.

Jag tro man inte ska ta överdrivet mycket för man blir ju mätt ändå. Och det mesta kan vi själva göra i förväg, t ex baka bröd, göra pot.sallad (eller köpa på affär) baka pajer (ca 12 st).

Ja jösses det är inte lite att tänka på. Mammas granne hade gift sig i samma bygdegård och hon sa att allt gick så bra, de hade haft lite plockrätter till förrätten och sen enbart kycklinggryta m potatiskaka, sås och grönsaker + bröd.
    Allvarligt hade jag inte tyckt det varit "lite" mat om jag varit gäst. Jag hade nog mer varit glad över brudparet och haft skoj ;)

Det som är största "bekymret" är att det är ca 33 barn bjudna!!! Nästan en tredjedel av gästerna...
    Och merparten är ca 2,5 år, hur ska alla få plats? Sitter de på egen stol eller vad? Jag hoppas o tror de flesta väljer att gå själva men man vet ju inte! En del har ju inte barnvakt heller...(eftersom släkten redan är där ;))

Hm, det tål att tänkas på som sagt. Tror de flesta av våra vänner kör barnfritt men det går ju inte att kräva det när våra egna ska vara med ju?!

Ha en bra måndag nu, måste lägga mig. Förkyld o snorig är jag.

CIAO BRUDAR!

• Nonika

elora:
    Tjena...det är visst vi som är mest intensiva på den här tråden

Det här med barnfritt eller inte har ju ältats och pratats om på andta trådar, och jag säger för min del; vi ska ha barnfritt. De flesta väljer att ha det. Och vi ska självklart ha våra barn med. De tillhör ju vår familj, och det är vi som gifter oss. Det är ju en självklarhet att man vill ha sina barn med på sitt EGET bröllop, det är ju en stor skillnad. Om andra inte kan fixa barnvakt är det faktiskt deras bekymmer...låter kanske hårt, men man kan inte ta hänsyn till hela världen på sitt eget bröllop.
    Det finns många anledningar till att inte ha barn med på bröllop tycker jag:

1.Det blir för trångt.
    2.Det blir för dyrt
    3.Folk blir onyktra/ fulla
    4.Barn har svårt att sitta stilla och lyssna på tråkiga tal
    5.Barn blir uttråkade
    6.Föräldrarna kan inte koppla av, och åker hem tidigt

Skulle någon mot förmodan vara kvar länge på ett bröllop med ett barn som är trött, och vill hem, skulle jag själv bli stressad av det, och må dåligt för barnets skull.

Det är ju en sak om man har ordnat ett eget rum för barnen, med video, leksaker, myshörna osv...men det ska ju vara nån vuxen som kollar dem nästan hela tiden också.
    En av mina närmaste vänninor gifte sig i somras, och de skrev på sin hemsida att de givetsvis skulle ha sina egna barn med, och även sina närmaste´s barn (hennes brorsas barn), men att det för övrigt var barnfritt. Jag har inte hört nån som klagat över det.
    Vi ska inte ens ha våra närmastes barn med. Om folk har mage att ifrågasätta ens eget bröllop tycker jag det är beklagligt, men det finns ju folk till allt...jag blir inte förvånad om det händer...

Men det är ju upp till var och en hur man vill göra! Nu har ni ju redan bestämt att ni ska ha barn med. Och ja, ett barn som är 2,5 år ska nog ha en egen stol...

• Nonika

På tal om buffén, så har du helt rätt i att det inte behöver vara så många olika rätter, folk blir mätta ändå. Vi ska ha potatissallad, 2 sorter. Den "klara" gör en kompis, den "vita" får vi väl köpa. Lax, skinka (av nåt slag), dessertost och kanske kex, köper svärmor. Bröd bakar samma tjej som gör potatissalladen. Vitlöksdressingen får vi göra själva, det är inte så många som vet hur man gör...och jag är expert
    Den vanliga salladen (med fetaost, oliver, rödlök) vet vi inte vem som ska göra.
    Tårtan gör min mamma, som redan börjar bli nervös över det
    Öl & sprit köper en vän till familjen i Tyskland.
    Sen ska vi ha lite frukt, alkoholfritt etc, och sånt får vi väl köpa själva helt enkelt.

Så vi har tagit hjälp av nära & kära, trots att vi inte ville det från början. Det låter jättegott med paj, det skulle jag gärna ha också, men jag vill inte utsätta mig för att stå dagen innan och göra 12 pajer...svettas vid bara tanken. Det är nog en hel del andra saker som far runt i skallen då..

• Nonika

En till grej jag har fixat:
    Jag/vi har börjar skriva på vår hemsida. Vi har skrivit små korta presentationer av våra familjemedlemmar, jag har skrivit min verision av "Hur vi träffades" och så har jag skrivit "Vår förlovning".

Så snart kan vi lägga upp sidan! Vi ska ha en planeringsdel med tänkte jag, det ska bli jättekul!!
    Så kan folk få gå in och följa med i vår planering, utan att för mycket blir avslöjat förstås

God natt!!

• elora

Hola Nonika!!
    Jamen det är ju så kul att ha någon att "snacka" med när vi kör hårt på samma månad ;) Vilket datum bestämde ni er för (minnet sviket...för mkt snor??? ;))

Det där med att ta med närmsta släktens barn känns ju inte alltför omöjligt med tanke på att det rör sig om 7 st inkl våra 2 tjejer. Resten är ju kompisar men mestadelen är släktens ungar -kusinbarnens barn liksom. Ju mer jag tänker på det, desto svettigare blir jag för hur i hela friden ska så många småttingar få plats? Men, å andra sidan "vet man" att de oftast åker hem i tid -efter tårtan antar jag.

Men det tål verkligen att diskuteras för man vill ju ändå ha en kul kväll utan gnöliga barn. Utrymme för video o spel finns, det var en av anledningarna att jag valde just den bygdegården. Då kan de vara på andra våningen för sig själva. Och självklart anlitar jag svägerskan att hålla ett öga, förskoleläraren *s*
    Det som däremot talar för ungar är att de flesta i P:s släkt är vana med ungar på kalas...men nu gäller det ju faktiskt vårt bröllop så då har man väl rätt till önskemål? Och om det blir några bortfall pga inga barnvakter ska jag nog ärligt säga att då får det väl bli så ;) eftersom det handlar om kusinbarn ändå.

Men nu till gårnattens genombrott!!!
    Msn:ade med en väninna och hon kom raskt på 3 tjejer att anlita som serveringspersonal under kvällen!!! Känns fantastiskt skoj att åtminstone VETA några som kan servera.

Den ena har jobbat på café och kan nog hålla ordning på sånt som ska värmas, det finns ju ugnar att värma i. Sedan får man väl ta sånt som bara är att ställa fram ;)
    Liksom ni är det ju inte så mycket mer man behöver. Får hoppas att det löser sig med dryckesbordet oxå, att det inte blir sån kö tänkte jag med så mkt folk. Men, samtidigt tänker jag att partners kanske tar den andres glas samtidigt -det hade nog jag gjort ;) Haha...

Du nämnde hemsida! Ska oxå spika ihop något och borde väl eg starta med det för jag vet ju hur lång tid jag tar på mig *suck* Är lite för petig ibland.
    Ska bli kul att få se er sida snart då!!! Can´t wait ;)

Sköt om dig! Får nog ge mig nu *gääsp*

ALLA NI ANDRA DÅ? Hur har ni det???

• TingelingAnna

Hej! Har inte varit särskilt aktiv här. Men nu hörrni, nu har jag köpt mig en klänning! Så nu börjar det hända grejer.
    //Anna

• E+P

Hej!
    Står ganska still här. Jobbar på min viktnedgång mest. Tittar på lite olika trycksaker, men det lutar åt att jag gör dem själv. Roligt att pyssla lite!

• Nonika

Tjena tjejer, vad kul att det dök upp lite fler än "bara" jag och elora

Ja, du elora, det där med att göra en hemsida är inte min grej, jag vet för lite helt enkelt, så det ska en kompi´s man få fixa. Så vi ger väl honom materialet, så får han knåpa ihop det antar jag. Det ska i vilket fall bli himla kul att ha en egen sida. Jag vill ju ha en planeringsdel, där jag kan skriva lite ditt och datt, det kan ju vara roligt för alla, att följa med i vad som händer. Kanske särskilt för dem som bor långt bort, om de vill alltså...

Ja, och det där med barn...självklart får man välja helt själv hur man vill ha det på sitt bröllop. Är det nån gång i livet man ska få vara självisk är det väl på sitt eget bröllop? Den dagen är för dig och din man.
    Men visst är det svårt...?! Jag kan själv inte bestämma mig för hur jag/vi ska göra. Jag har tex en faster & hennes man, och deras 5 barn (vuxna), som alltså är mina kusiner. En del av dem har jag haft kontakt med, en del knappt nåt. Kan man verkligen bjuda en halv familj? Det känns konstigt.
    I ett fall är jag dock säker på hur jag ska göra: jag har en moster och hennes 3 döttrar (mina kusiner...). 1 bor i USA, 1 i Italien och 1 i Stockholm. De som bor utomlands har jag kontakt med, har tex varit i USA 2 gånger. Men hon i Stockholm känner jag inte. Har träffat henne kanske 3 gånger sen jag var liten, och alla gångerna på släktingars begravningar. Henne ska jag således inte bjuda. Jag kan ju inte bjuda en person jag inte känner...det känns helt fel. Sen får folk tycka vad de vill om det.
    Men med de andra är det svårt...jag vill ju inte att det ska bli för lite folk på bröllopet heller, om det skulle vara så att många tackar nej.

På tal om trycksaker (konstigt ord tycker jag!) E+P, så ska ju jag och mannen på kort-kurs den 26/11. 600:- får vi slänga ut för det. Sen hoppas jag att vi kan göra korten själva....*gulp*

Svar på tråden Sept. -06. igen!