• Nonika

Sept. -06. igen!

Tjena tjejer!
    Vår förra tråd är avstängd. Lade in en ny, men det råkade bli på planering..

Hur går det för er?

Vi ska boka fotografen...och jag ska nog ta och ringa den där festlokals-tanten på en gång, och höra om vi kan få ha stället längre än till kl 10 dagen efter. Hur ska man hinna städa annars liksom...

• Svar på tråden Sept. -06. igen!
  • A+A

TingelingAnna - välkommen!
    Själv sitter jag o kollar klänningar - finns såå mkt snyggt! Vad ska man ha!?

• Nonika

TingelingAnna: Välkommen! Så klart du får vara med, ju fler desto bättre! Bra datum du (ni) valt, jag (vi) ska också gifta oss den 2 september

A+A:
    Ja, du, det där med klänningen var inte lätt till en början. För det första ser jag inte mig själv som en prinsessbakelse, om man säger så, utan mer "rockig", eller lite annorlunda. Så jag hade tänkt köpa en vanlig klänning av nåt slag. Men inte för vanlig förstås, då jag gillar att "sticka ut" lite lagom...
    Och ärmlöst går fet-bort för mig, med tanke på mina fula överarmar. Hatar att visa mitt gäddhäng jag har rätt grova armar överlag...

Men i alla fall så kom jag fram till att jag nog ville ha en riktig brudklänning trots allt, det är ju inte varje dag man gifter sig liksom.
    Men hade ingen aning om vad det skulle bli, och har lite speciell figur tydligen, för det är inte lätt med kläder för mig.
    Så satt vi och kollade på "Sagan om de två tornen", och då...Dyker den upp! Klänningen! DEN VILL JAG HA! Skrek jag och pekade
    Ett par veckor senare damp det ner en reklamlapp i brevlådan, på en sömmerska här i min lilla stad (Strängnäs). Jag ringde direkt. Mailade över bilder på klänningen som min sambo fiskade fram på nätet. Åkte dit. Hon visade en nästan exakt likadan modell. Jag var lite skeptisk, tänk om jag inte skulle passa i den när den väl var klar? Och hade kostat x antal tusenlappar...

Nu kan jag bara säga: det är värt varenda öre. Den är sydd efter min kropp och min smak. Den kommer att bli nästan exakt likadan som i filmen.

Om du inte bor för långt bort kan du ju anlita henne, hon är jättebra!

• Nonika

A+A:
    Ja, de 2 yngsta ska vara näbbar. De kommer att vara nästan 5 (tjej) respektive nästan 13 (kille).
    Tjejen som är nästan 15 då, ska vara min tärna, hon är liksom för stor för att vara näbb, och hon ville vara tärna, så det får hon bli.
    Den äldste sonen som då kommer att vara drygt 18 ska vara ringbärare

• TingelingAnna

Hej igen!
    Har en fråga angående det här med tärnar o näbbar. Jag vill gärna ha min syster (20 år) som tärna. Kan hon vara det även om min blivande inte tänker ha nån bestman? Sen vill jag ha min andra syster (10 år) med i kyrkan. Blir hon näbb då, eller "lilltärna"? O så den sista frågan, kan de två gå in tillsammans, antingen före eller efter mej o blivande?

• A+A

hej hej!
    TingelingAnna: Jag har varit på flera bröllop där det bara varit tärna/tärnor. Vad jag vet är det inget etikettsbrott.

nonika: "vems" klänning var det du förälskade dej i? Dom är ju otroligt vackra generellt i sagan om ringen, men blir ju förstås lite nyfiken
    Jag hittade faktiskt en butik för festkläder i dag och dom verkade ha rätt bra koll och utbud. Men jag blev rekommenderad att vänta till i januari för då skulle de nya kollektionerna komma. Kändes ju både skönt (slipper känna stress för det redan) och lite trist (det är ganska långt till januari)...

• Nonika

A+A:

Klänningen som Eowyn har

• j o n n a h

Roligt att planera klänning! Jag har inte börjat titta på sånt än, jag måste hejda mig lite... Har iallafall bokat kyrka, festvåning, sångerska till kyrkan, fotograf och hår/makeup. Så nu känns det ändå lungt, det viktigaste som man måste boka i tid är klart (tror jag..). Sitter och grejar med festprogram och inbjudningskort, och funderar över färgteman osv. Vi skulle gift oss i augusti, men nu blev det ju september och då får man ju tänka om lite angående färger. Roligt att höra hur det går för er andra, nonika, du verkar ju kommit jättelångt i din (eran) planering!
    johanna

• elora

Hej Nonika o alla andra,
    hängde med lite löst på andra tråden (och första? Hm...) men har kommit av mig lite i planeringen när vi fick lite för många ekonomiska bakslag så det räcker och blir över. DOCK har vi bestämt oss för kyrka och festlokal så nu kommer jag att ringa och boka den. Skiter sig allt är det ju inte hela världen att avboka *men det ska vi ju undvika...*

Annars...var SÅ nära att hitta en kanonsnygg kostym åt sambon. Han passar annars jättebra (vilken karl gör inte det? ;) i kostym så det kommer passa vår plånbok perfekt då man kan ha stor nytta av den till andra festligheter. Så specialpriser på kostymer kommer vi hålla utkik efter, annars vet man ju att runt april-maj är det ju erbjudanden inför studenten.

Jag har nog förlikat mig ganska bra med att sikta på att komma i mitt silvriga fynd. Häromdagen kom skorna från Bon a´parte och de var väl fina men kändes lite för stora. Ska beställa en strl mindre.

Plockade en hink halvfull med kastanjer idag "i fall att" man vill ha det att dekorera bord eller fylla vaser med. Får hålla ett öga så de inte möglar bara ;)

Nja annars är det lugnt värre, det kan väl behövas för nu har jag under en månads tid bara andats bröllop och fått ner många idéer så det enda som "återstår" fram tills i vår är att spara så mkt cash det går!

Sköt om er!

• elora

Nonika: Glömde skriva lite mer personligt till er andras inlägg ;)
    Va kul att du hittat en sömmerska och även klänningen, den är ju helt underbar den modellen....!

A+A: Jag gick faktiskt resolut och provade några klänningar (Fanns inte så många då jag drar strl 48/50) bara för att få en uppfattning om vad jag passar i, det var kul ;)

• Mia_F

Nonika: Hehe gött med kontakter då! Ja absolut vill ja se hemsidan sen!
    Vi hade tänkt att ha småländskt vapen tema! Min klänning är röd och min sambos kostym lutar åt grått vilket inte är särskilt småländskt vapen aktigt hehe! Men inbjudningarna och sådant ska vi ha småländska vapnet på. Kommer bli ett litet medeltid bröllop nästan-hoppas jag!

Jösses ni har verkligen kommit långt!!! Några bilder på kläderna?

Svar på tråden Sept. -06. igen!