• Nonika

Sept. -06. igen!

Tjena tjejer!
    Vår förra tråd är avstängd. Lade in en ny, men det råkade bli på planering..

Hur går det för er?

Vi ska boka fotografen...och jag ska nog ta och ringa den där festlokals-tanten på en gång, och höra om vi kan få ha stället längre än till kl 10 dagen efter. Hur ska man hinna städa annars liksom...

• Svar på tråden Sept. -06. igen!
  • Nonika

elora; Ringarna var jättefina!

Eckasu; oj då, har ni redan köpt champangen...? Det var ju smart, det ska jag föreslå för min m2b. Om vi kan låta bli den fram till dess

På tal om lokal, vi har från kl 16 på fredagen, tills på söndageftermiddag. Så på fredagen ska att par vänner till oss duka och fixa. Frågan är om jag ska göra en "ritning" på hur jag vill ha det, eller ge dem fria händer? Bara säga; det här och det här vill vi ha med...?
    Egentligen skulle jag vilja vara med själv och fixa, men jag tror det är smartast att jag låter bli det, eftersom vi bor ca 8 mil därifrån. Det kan vara dumt att vara med överallt och tro att man ska hinna allt. Då blir man kanske bara sönderstressad? Det lär väl vara en hel del grejer ändå att tänka på? Som att digitalkameran ska vara laddad, och tömd på gamla kort, att vi har köpt ny film till filmkameran, göra vitlöksdressing, binda brudbuketten osv, osv...

Hur ni med allt som ska göras? Ska ni själva vara med och smycka lokal och duka osv?

Vi måste kanske köpa in en massa vinglas, jag vet inte om de har/ hur många de har, i den lokalen vi ska hyra....vinkaraffer måste vi låna/ köpa också. Champangeglas också...

Det enda vi köpt är små värmeljushållare, eller vad man ska säga, som är i form av sjöstjärnor, sjöhästar. Och de har min kompis köpt åt oss, och vi betalat henne

• Mia_F

Halloj tjejer!

Nu har karln min pratat med ägaren till stället vi vill gifta oss i och/eller ha festen i och han var megatrevlig och det var nästan självklart att vi skulle få gifta oss där (vi kommer vara de första någonsin att gifta oss där verkar det som!!!)
    Så han har preliminär bokat oss den 16-17 september 2006 så ska vi ta detaljerna lite mer när det närmar sig!
    När vi frågade vad det skulle kosta sa han bara "ja d vet ja inte själv eftersom ja aldrig hyrt ut det, men d blir inte många kronor. Vi tar kompispris på det här". Hehe tyckte ja va gulligt! :)

Och han avslutade samtalet med "ja då får vi hoppas att ni är tillsammans tills dess hehe". Haha han verkar helgo!

*gladglad* att det är fixat!

Har ni bokat vem som ska viga er och så? Vet ni något hur långt innan man måste boka och så och vad det kostar?

• elora

Haj haj!
    Kul att så mycket hänt under veckan som gått ;)

Nonika: Jag tycker definitivt att du ska gå igenom med din kompis hur du vill ha din dukning så du inte blir superbesviken när dagen väl kommer...
    Jag kommer att åka dagen innan och duka upp, tyvärr måste vi betala extra för detta utöver de 2500 kr som det redan kostar. Låt mig påpeka att SÅ stor stad bor vi inte i så jag tycker redan att det är dyrt för bygdegården. Jaja...vi måste ju ta vägen nånstans ;)

Och sprit: Jag tänkte ta reda på hur länge man eg kan lagra vin och börja lagra 5-7 flaskor i månaden så har jag tills det är dags! Öl fixar kompisen via folk som åker o köper i Tyskland, så ett flak hamnar på 150 spänn.
    Tänkte sedan ha bål ;) Bra idé nån kom med där...(här på BT)

Mia_F:
    KUL att ni får vigas där ni önskar! Och ännu "kuligare" med en trevlig ägare som gärna hjälper till.

När det gäller präst och bokning så har de inte gjort upp schemat inför nästa år än, så vi vet inte alls vem vi får. MEN vi hade önskemål och då fick vi själva ringa och höra med den prästen för de kan ju ställa upp även om det inte är deras helg så att säga. Vi har väl en som vi gärna ser som vår "präst".

Har ingen aning vad det kan kosta med borgerlig vigselförrätare för jag antar att det var så du menade? En vanlig präst kostar ju "inget" utan de har ju helgtjänst. Men det är väl inte så dum idé att ringa o boka vigselförrätare nu i slutet av året eftersom de säkert börjar planera inför nästa år så småningom.

PS: OCH IDAG FYNDADE JAG TÖSERNAS KLÄDER PÅ H&M FÖR MAKALÖSA 227 kr! Kjol och knyttop till stora tösen och klänning till min minsta ;)
    Reor är fint det serru...och bäst av allt -de är ju i silver precis som jag vill ha det!!!
    Jag är överlycklig ;)

CIAO på er!!!

• Mia_F

Hej igen!

Fick reda på att man bara behöver stå för deras resekostnad-de borgerliga vigselförrättarna alltså!
    Och den vi funderar på att ha, som är vän till min mor och far, bor i samma stad som vi! Men jaha, de har varsin helg mer? Det var ju synd, trodde man fick bestämma lite mer själv vem som skulle viga en...

• Nonika

elora:
    Ja, jag ska prata med henne. Jag är övertygad om att hon lyssnar på hur jag vill ha det. Men grejen är att både hon och hennes man är ena riktiga festfixare, av den lite "finare" sorten, eller hur jag ska säga. De är vana vid tillställnigar av olika slag helt enkelt. Så jag tänkte säga hur jag vet att jag vill ha det, och sen ge dem fria händer, för jag tror nog att de kan det bättre än mig. Själv är jag ingen festfixare direkt...
    Jag vet bara att jag (vi) vill ha vita dukar, och sen ska det vara skärgårdsinspirerat. Gärna med vass på nåt ställe. Och så stenar som brodsplacering och så...

Vad bra att du hittade kläder till tjejerna! Hur gamla är de? Hur vet du vad för storlek de kommer ha nästa höst? Jag vågar inte köpa klänning till min 4-åring ännu. Har ingen aning om hur mycket hon tänker växa
    Jag ska först och främst vänta tills den äldsta tjejen (som då kommer vara nästan 15) har hittat det hon vill ha, så får jag gå efter hennes färg vad gäller minstas färg på klänningen. De behöver ju inte vara identiska, men liknande färg vore ju trevligt.

Kostar vigselförättare?! Det hade jag ingen aning om.

Vi ska förhoppningsvis ha en av våra bästa vänner som vigselförrättare Vi frågade henne om hon ville, och hon blev jätteglad och rörd, så hon har ansökt om att få bli vig.för. nu för vår skull.
    Saken är den att hon haft ett finger med i spelet redan innan vi träffades Hon lade tarotkort på mig ca ett halvår innan jag och min m2b träffades och allt hon hade sagt om honom stämmer! Det är så nackhåren reser sig...hon är spooky helt enkelt, och jag vet att hon planerar en ganska spooky tillställning också Det får inte bli "för mycket" bara.

I vissa landsting kan man få tillstånd för en dag att vara viglesförättare, det läste jag om i Amelia-Bröllop förra sommaren. Det var så vi kom på ideén med att fråga henne. Tyvärr gick de inte med på det i vårt landsting, så enda utvägen var att hon ansökte om att få bli vig.för helt enkelt. Och det borde gå vägen, för det 2 st i hennes kommun som precis slutat som det

• Nonika

En annan sak jag funderar på är det här med smycken, som jag inte heller känner mig så bra på...jag ska ju ha en rätt annorlunda klänning, och det kommer vara en "bård" vid halslinningen, så jag tror att ett halsband blir överkurs. Men örhängen då? Vi var på stan idag och kollade örhängen. Jag kommer antagligen att ha delvis uppsatt hår. Vad ska man ha för örhängen då? De får gärna vara i silver eller silver/guld, eller gröna, eller blå...ska de vara långa (tycker inte min m2b)? Inte för små heller....usch, jag vet inte....

• Something to be

Hej tjejer, här är en till!
    Jösses,jag har varit borta från planeringen så länge att man blivit bortglömd på BT..
    Är det redan dags att sätta igång????
    Förvisso har vi preliminärbokat lokal och berättat lite löst för mamma, men mer har vi inte gjort. Hans föräldrar vet inget (dock alla vänner), vi vet inte vad vi har för budget (när vet man det? När fakturen kommer? Lån? Spara? För vi har inga pengar ALLS att lägga undan!)Och jag har inte hitta en enda snygg klänning än!
    HJÄLP!!!!!!!!
    *sväljer hårt och känner hjärtat skena iväg*
    Ligger jag lite efter månne??

• Nonika

Something to be:
    Oj, då..ja, det går säkert att ordna ett jättebra bröllop ändå! Många av oss är ju ute i väldigt god tid...
    Vad för typ av bröllop ska ni ha? Kan man inte spara blir det ju svårare...vi har automatisk överföring varje månad, 2000:-, men det är tydligen vanligt att man sparar mycket mer än så. Det har vi inte råd med dock. Jag tror att pengarna kommer att räcka riktigt bra. Hur det blir med resa däremot vet jag inte... Förhoppningsvis har vi råd med en sista-minuten i alla fall.

• Something to be

Nonika:
    Vi har ca tusenlappen att leva på varje månad (bor dyrt & jag är arbetslös) så det blir inget alls över...
    Men men. Typen av bröllop är lagom, ca 40 gäster, mat & dricka till men mer dricka får de stå för själva. Lokalen med mat blir ca 400 per kuvert. Men man får INTE ta med egen sprit/vin men "vi har goda viner från 200 kr flaskan" som hon så fint sa. Och så räknar man på ca ½flaska per person. Och sen kläder, blommor mm.
    kort ska jag fixa själv, kanske tom börja skriva nu?.. Sminka mig gör jag själv, däremot håret... Har aldrig varit bra på det! Vänner ska fotografer (vågar man det??)
    Ja där har man lite om min planering.

• bellaboop

Hej Hej!
    Nu har jag kommit hem från ett soligt Cypern. Känns som det var evigheter sen jag var in på sidan. Vi har i alla fall bokat kyrka, lokal, tårta, bil och innan vi åkte till Cypern var vi och tittade på ringar och hittade en. De ska egendesigna vigselringen för vår förlovningsring är inte den lättaste att matcha något med. Imorgon ska jag åka och titta på klänning för första gången. Lite pirrigt, för jag har inte hunnit gå ner allt som jag velat...men men det finns ju fortfarande till den 2:a september...

Svar på tråden Sept. -06. igen!