• Nonika

Sept. -06. igen!

Tjena tjejer!
    Vår förra tråd är avstängd. Lade in en ny, men det råkade bli på planering..

Hur går det för er?

Vi ska boka fotografen...och jag ska nog ta och ringa den där festlokals-tanten på en gång, och höra om vi kan få ha stället längre än till kl 10 dagen efter. Hur ska man hinna städa annars liksom...

• Svar på tråden Sept. -06. igen!
  • Tesso

Something to be:
    Skönt att höra att vi inte är de enda som inte har råd att spara. vi har sgat att vi ska lägga undan 1500 i månaden. Men det dyker upp olika utgifter som man inte räknat med VARJE månad.

Vi har bokat kyrka som jag fick reda på i går att den inte alls var bokad, men tiden fanns kvar så jag ska ringa nästa vecka igen. Lokalen är bokad, klänningen utsedd, fast inte helt bestämt mig än.
    Håret fixar min svägerska, sminket fixar jag, maten en kompis som är kock och blommorna jag själv, eftersom jag är florist.
    Blir nog bra!!!

• elora

Tesso/S.T.B:

Lägg mig till skaran "Mindre välbärgad men ska gifta sig" ;)

Alltså det viktigaste av allt är ju att fråga sig: Hurdana personer är vi? Hur har vi det med pengar och vad är rimligt/troligt för oss att kunna spara och hur ska vi spara? Ska vi t ex köpa saker eftersom, lagra vin, sy egen klänning, fynda 2nd hand, fynda postorder.
    Ja helt enkelt VAD kan man tänka sig då man är i sitsen "mindre välställt" ;)

Idag har jag checkat med bolaget och tagit reda på lite om vin (jag dricker nämligen inte det...) Och trevligt nog kan man lagra det ett år innan dricktillfället. Kanon! Nu kan jag börja bunkra upp vinkällaren *s* Öl köper vi sedan via Kiel och en kompis.
    Ja på så vis känns ju inte det som en gigantisk utgift på en gång. Har räknat med ca 4000 kr i sprit men vi har ju ingen skyldighet att stå för hela kvällen egentligen men vi ska försöka ;) Lite bål o öl sen på kvällen tänkte vi.

Jaja...annars är allt lugnt.

NONIKA: Du undrade över kläder till tösa, jag vet vad Noa drar för storlek nu, och hon ligger +1 år på storlekar. Så i år har hon 122 på kjolar o tröjor, så nästa år köper jag alltså cl 128 ;) Hon är alltså lite större än de 116 som en 6 åring anses "ha". Tycker tröjorna är hutlöst små nu för tiden...Men byxor drar hon 116 i. Jag chansar lite, ingen större utgift ändå och troligen är det ju längden som de drar iväg med och inte magomfånget.

:) Trevlig helg brudar, vi ska ha 6-års kalas!

• Dessi

Här vill jag vara med!
    Vi skulle gift oss 3/9 i år men så kom det en liten bäbis med beräknad födelse 4/9 emellan så vi valde att ställa in :) Nu har dottern tittat ut så vi har bokat kyrkan och festlokalen en gång till, närmare bestämt 2/9 2006. Bor förresten i Stockholm och ska gifta oss på Ekerö i Lovö kyrka, med festen i Klockargården.

• Nonika

Välkomna Dessi och Tesso!

Igår var vi och provade bröllopskläderna igen, den här gången var ärmarna fastsydda. Pelles skjorta hade hon gjort nu, jättefin med spetskrås, samt spets nere vid ärmmuddarna. Skitsnygg blir han
    Min klänning är inte riktigt klar, men ooohhh vad fin den blir!! Har velat fram och tillbaka om jag ska ha v-ringar i nacken också, eller om det ska vara rundat. Vi bestämde oss för rundat igår. Nu ska jag hitta skor så hon kan fastställa längden på klänningen, men hur lätt är det att hitta skor så här års? Får vänta till nyår, då kommer det säkert ut en del festdojjor
    Och så ska jag väl gå ner några kilon hade jag tänkt. Hur lätt kommer det att bli att hålla måttet på sommaren då?! Med grillat, vin, öl, lata dagar när man knappt orkar röra på sig..usch, nästa sommar kommer bli en pärs. Och gymet stänger ju mer eller mindre...

Nu ikväll ringde sömmerskan och sa att Pelles kläder blir klara tills på fredag, då vi ska dit igen, så då får vi ta med dem hem. Hon ska ringa och berätta vad priset landar på, så får hon betalt på fredag. Så betalar vi min klänning senare. Egentligen är det lika bra att vi betalar den nu, så ser vi vad vi har kvar på bröllopskontot efter det.

Fattig är man, har en knapp tusenlapp kvar den här månaden, men nalla på bröllopskontot är det inte tal om

• Nonika

Har fått en smärre chock! Våra kläder kommer att gå loss på 17.000:- tillsammans!!
    3000:- av dessa har vi redan betalat, så vi ska alltså punga ut med 14.000:-. Det är lika bra att ta ur bröllopskassan och betala allt på en gång, så i morgon ska vi ge henne det.

Vi pratade nog inte tillräckligt mycket innan om vad allt skulle kosta, det enda vi pratade om var min klänning, för jag trodde den skulle bli dyrast. Jag har för mig att hon sa att det inte skulle kosta mer än 6000:- allt som allt. Nu går den på 6800:-, så en så stor skillnad är det ju inte.
    Sambons frockcoat går på 6900:- och skjortan 3300:-. Och så ska vi alltså köpa byxor och skor till honom och skor till mig....

Nu blir det till att ändra budgeten...

• Nonika

Nu har jag räknat på budgeten och kommit fram till att vi ligger minus 14.000:-. Alltså måste vi spara 14.000:- mer än vad det var tänkt...men skattepengarna kommer ju in augusti, så det blir väl att ha is i magen och höra om man kan vänta med att betala en del grejer tills senare.

Däremot har jag en glädjande grej mitt i allt elände. Vår vän var förbi här ikväll och tackade JA till att vara toastmaster! Yippiii, det var ju himla bra! Han kommer att göra ett strålande jobb! Det känns skönt att det är klart

Undrar vart min frissa tagit vägen, jag har mailat till henne men får inget svar. Vore ju bra om hon kunde höra av sig så vi kan planera...

• elora

Nonika: Å nej vilken ekonomisk smäll ni åkte på!!! Nä fy, det gäller verkligen att vara på det klara när man köper tjänster (skratt...hur lät det där då?!) så man inte blir överraskad när allt ska betalas...Jag var ju oxå hos en sömmerska i början och då landade min klänning oxå på ca 6500 kr varvid vi skulle betala nästintill allt inom 2 månader vilket vi verkligen inte kände att vi hade råd eller lust med. Så nu chansar vi som sagt på min 40 kroners klänning hihi...

Däremot var det ju grymt dyrt att sy upp en skjorta!!! Så synd att ni inte fick priset klart för er innan för en frackskjorta t ex kostar ju 500 kr (iaf här i stan på herraffär´n) alternativt hyra kläder. Jag ska ringa och kolla läget om man kan hyra enbart väst o den där pluffsiga slipsen (tsss...vad heter den???) och skjorta. Normalt kostar väst+slips ca 600 kr har jag för mig.

Men nu till det roliga för er:
    SÅ KUL att din väninna vill vara toastmaster!!! Vi har nu klart med både de vi kallar värdpar (vänner som håller i skål o detaljer) samt en Party-värd som håller i sånger och ståhej hade jag tänkt mig. Hon har ju varit med på högskolan o fixat fester så hon har nog en och annan räv i skjortärmen ;)

I helgen var både min mamma o svärmor förbi och kikade på alla kläder jag fyndat åt töserna (finns på min sida).
    De tyckte verkligen om vad de såg och mamma blev jätteglad över min ring ;)

Har även hittat en lokal cateringfirma som till det fasala priset mellan 100-125 kr ordnar buffé med t ex kyckling inkl läsk och kaffe OCH personal till buffén!
    Jag försökte att få dem att servera vid bordet men kom faktiskt själv på andra tankar så nu ska jag surfa runt bland inläggen och se hur det gått för dem som haft buffé för dryga 100 gäster ;)

Ja det är väl allt som "hänt" här.

Men du Nonika, tänk så grymt fina ni kommer att bli ;) Och ni får ju igen en del om ni väljer att sälja kläderna sen...

Tiddelitaoo :)

• elora

Glömde önska TESSI och DESSO välkomna till vår höstsprakande tråd ;)

Har ni förresten sett Mulans bröllop??? Hur fint de dekorerade sitt höstbord. Ojoj...kanonfint. Tyvärr tyckte _inte_ sambon detta *suck*

• Nonika

elora, och alla andra också för den delen...
    Nu har jag glädjande nyheter istället (igen). Min sambo kommer att få tillbaka pengar från sitt jobb i vår, ca 12.000:- förhoppningsvis, så de pengarna blir inte svårplacerade

elora; det var himla billigt det där med maten! Du menar att det blir mellan 100 och 125 kr/ kuvert va?

Har ni redan köpt ring? Det var tidigt!

40-kronorsklänning..? Vadå, kostade den det? Toapapper från Ö&B eller

Svar på tråden Sept. -06. igen!