• Midsommardagsbruden

midsommardagsbrudens bröllop

Hej alla gulliga medsystrar på BT!

Titta gärna in på vår lilla hemsida och läs bröllopsberättelse och kolla bilder!

Skriv gärna i vår gästbok!

Tack till alla jag fått bolla ideér med och fått tips och råd av! Lycka till Ni som har Ert bröllop kvar!!!

goto.glocalnet.net/TeamMelwin

• Svar på tråden midsommardagsbrudens bröllop
  • Midsommardagsbruden

Det är klart att man blir bortskämd på flaskvin men jag tycker det är helt o smak på boxar ändå, och det måste ju folk tycka eftersom att man ser hur de bär dem överallt. På fredageftermiddag så rusar var och varnnan över torget med en box i näven*skratt*.

• Midsommardagsbruden

Många har ju buffé också, kan inte det vara något, fast sittande middag kanske känns lite roligare men då måste ni kanske ha några som serverar.

• Sanasol

Vi har inte tänkt oss buffé, vi vill ha sittande middag. Tänker "anlita" några bakanta som dock inte är så bekanta att de blir bjudna på bröllopet att servera. Vi vill ha det lite traditionellt och sådär, själv tycker jag inte att det känns så högtidligt med buffé. Men dock okej om andra väljer att ha det så.

Och, jo. Egentligen tycker jag att det är gansks sjukt den hysteri som råder på systembolaget på fredagar. Liksom, varför måste alla handla just innan de ska ha det? Klarar de inte av att ha det stående hemma eller?

• Midsommardagsbruden

Ja precis! Blir så himla full i skratt varje år inför nyårshelgen. Det är ju sjukt! Champangen blir inte dålig om den fpr stå ett par veckor hemma.

Håller med om att sittande middag är festligare, och tror inte att kostnaden blir mer om man lagar maten själv.

• Sanasol

Nej, precis. Vi har då för det mesta några flaskor vin hemma. DE står ju bara där, de springer ju inte iväg själv ifall man inte dricker upp dem med en gång!!

Precis, och nej det borde det inte bli. Fast även om vi inte skulle lagat maten själva så skulle vi välja sittande middag. Det känns som att det är värt de pengarna ändå.

Blir nog bra med egenlagad mat också dock. Sambons mamma lagade mat till hans systers bröllop och sa till mig med glimten i ögat att det gjorde hon gärna om. Så det lär inte bli något problem, min mor får väl också hjälpa till :) Och jag själv förståss.

• Midsommardagsbruden

Det är alltid bra att ha kocktalanger inom familjen. Det måste kännas skönt att löftet redan är givet från din blivande svärmor angående bröllopsmiddagen! Det kommer säkert bli jättelyckat!

Någon förrätt och efterrätt?

• Sanasol

Jo, det kändes jättekul när hon sa så. Särskilt eftersom de inte vet om det ännu, så kändes det verkligen som... Välkommen till familjen! Litegran...

Till förrätt har vi funderat på att ha hembakt mjuktunnbröd med creme fraische skink och purjolöksröra. Jättegott!

Och som efterrätt tror jag att vi nöjer oss med bröllopstårtan eftersom det annars känns lite kaka på kaka. Ni hade också "bara" tårta va?

• Midsommardagsbruden

Förrätten lät väldigt mumsig!

Ja, vi hade endast tårta, räckte gott och väl. Vi körde ihop för, varm och efterrätt i ett svep, endast en kort bensträckare innan kaffe och tårta. Syftet med detta var att komma igång med själva festen och dansen eftersom att vi hade liveband. Vi öppnade inte presenterna heller, det gjorde vi kvällen efter inför den närmaste familjen och vi höll på i flera timmar.

På festen öppnade vi baren, dansade och hade korv med bröd som vickning vid ett-tiden.

• Sanasol

Jo, jag tänker också att tårtan räcker gott och väl. Vi var på ett bröllop i somras där de hade både efterrätt och sedan tårta på det och det kändes lite väl mycket.

Bra idé att dra ihop det, vi vill nog också att man ska kunna komma igång med festen ganska snabbt efter middagen. Känns också som att det kan bli väldigt utdraget för gästerna att se på när man öppnar presenter.

Vad betalade ni för att ha liveband? Skulle ju vara jättekul att ha det ifall man har råd. Iofs så är mina kusiner musiker plus att den ena är gift med en ljdtekniker, så man kanske borde höra med dem?

Vi har hållit på och förökt göra upp en budget i dagarna, kollat här på BT's budgetverktyg. Men det är så himla svårt att veta innan man riktigt börjat med planeringen.

• Midsommardagsbruden

Vi betalade 6800 kronor för vårt, ett dansband på fem personer. De hade inte lång resväg, det spelar ju in förstås. Det finns även duo´s som har förinspelad musik och bara sjunger och spelar gitarr och de kan låta som en hel orkester och ligga lågt i pris. Vi hade flera på gång men midsommardagen var många redan uppbokade eller spellediga.

Budgeten är intressant. Man lägger ju olika vikt vid olika saker. Våra största utgiftsposter låg på mat, dryck och musiken. Men så blir det många småsummor som smyger sig på. Vi har för skojs skull fört in varje krona för att vi skulle se vart det slutade. Annars är det lätt att man tappar kontrollen. Sen kostade ju kläderna en del förstås...

Svar på tråden midsommardagsbrudens bröllop