• Midsommardagsbruden

midsommardagsbrudens bröllop

Hej alla gulliga medsystrar på BT!

Titta gärna in på vår lilla hemsida och läs bröllopsberättelse och kolla bilder!

Skriv gärna i vår gästbok!

Tack till alla jag fått bolla ideér med och fått tips och råd av! Lycka till Ni som har Ert bröllop kvar!!!

goto.glocalnet.net/TeamMelwin

• Svar på tråden midsommardagsbrudens bröllop
  • Sanasol

Hm... det blev inte så mycket till godmiddag i helgen eftersom det kändes rätt angeläget att ordna upp här hemma innan skolan börjar om och så, kan inte plugga om det ser ut som sjutton.

Vi har pratat en hel del om vad vi ska äta på bröllopsmiddagen, och det blir ju antagligen något sags kött eftersom HAN inte tycker särskilt mycket om fisk. Det där får man nog ta och kolla upp litegran, men det vore ju praktiskt med kallskuret kött så att det inte är så mycket som behöver varmhållas. Vi får se. Vad hade ni för mat?

Haha, nej. Jag har inte tillträde förbjudet på helgerna! Men det är mycket att stå i... :)

Hur har din helg varit?

• Midsommardagsbruden

Bara bra tack!

På fredagkväll så anordnade jag, min man hans bror och fru en liten överraskning för deras tredje bror med fru som gifte sig i hemlighet i pingst. Vi har haft fullt upp hela sommaren så vi gick på en grekisk restaurang och åt för och varmrätt och så fixade vi kaffe, avec och dessert hemma hos oss. Mysigt och uppskattat.

Lördag mekade min man med vår bröllopsfotografs bil och sen lagade jag mat och vi åt tillsammans.

Idag ska vi på marknad.

Kombinerade maten själv till vårt bröllop. Till förrätt åt vi räk- och fetaostcoctail. Till varmrätt kräftfylld rödtunga på bädd av färska sockerärtor och purjolök med kokt potatis. Efterrätten bestod av en femvåningsbröllopstårta som min storebror bakat!

• Sanasol

Lät som en trevlig helg! Grekisk mat är ju jättegott, tyvärr finns det ingen sådan resurang i Umeå så det är inte ofta man äter det. Vi äter mest kinamat ute faktiskt, något som vi bägge tycker mycket om.

Eran bröllopsmiddag lät himla god! :) Vi kommer nog att laga maten själva, eller med hjälp av mammor. Kommer nog att gå bra det!

• Sanasol

Angående maten så skulle det väl kanske passa med någon slags stek, vi brukar göra älgstek som man späckar med vitlök och sedan steker hel. Jättegott tillsammans med grönpepparsås och bakad potatis, frågan är om det kanske blir lite för jobbigt?

Hade ni catering eller hur hade ni lagt upp det?

Vad kul med tårtan, den var ju verkligen jättefin! Vad hade ni i den?

Sedan måste man väl tänka på vin också, det bör ju inte vara för dyrt det man serverar till middagen eftersom man ändå blir kring 50pers så går det ju några flaskor. Vad hade ni för vin till er middag?

• Midsommardagsbruden

Vi var på en restaurang, så vi betalade ett kuvertpris. Vi drack vitt vin, JP chenet blanc de blancs, en favorit vi har. Tårtan är som prinsesstårta, jättegod och vacker var den.

Det lät jättegott det Du beskrev till maten. Det måste väl gå hyfsat att förbereda? Eller?

• Sanasol

Jo, jag tror också att det går ganska bra att förbereda det. Bara att se till att man är på en lokal där det funkar bra att värma och sådär. Känns ju verkligen som att man vill satsa på någon maträtt som båda tycker om.

Det vinet som vi tycker bäst om till den här maträtten är Campo Viejo reserva, men 99 kr per flaska blir lite väl mycket när man ändå är så pass många. Har du något tips på något blilligare alternativ?

• Midsommardagsbruden

Är dålig på röda viner. Men JP chenets röda är mycket god. ( Har en flaska med sned hals ) Känner du till den?

Ja man ska verkligen välja mat som man själv gillar. Vi hade sedan länge bestämt att vi ville ha fisk och så fick det bli.

• Sanasol

Nej, jag känner inte till den. Funderar också på att man kanske skulle kunna servera ett boxvin fast i buteljer. Det ser väl ändå ganska fint ut det med, och dessutom blir det inte så dyrt.

Ja, jag tycker verkligen om fisk men inte sambon och det är så himla synd. :(

• Midsommardagsbruden

Vidhåller att man ska bjuda på det man båda tycker om!!!!

JP chenet 59 kronor på bolaget (tror jag?) Blev lite osäker där. Kom över vårt vita på import för 40 kronor flaskan. Vi hade sån tur att vi fick ta med oss det själva till restaurangen för vi känner honom som har den. Men box går väl alldeles utmärkt och alra helst om man äller upp i fina karaffer!

• Sanasol

:) Absolut!

Man inser bara mer och mer ju mer man "forskar" att det är massor man faktiskt ska ta itu med. Nästan bra att man börjat i tid ändå, trots att det känns lite frustrerande att inte "få" börja med en gång på riktigt!

Jo, det var ju bra pris på vin. Ja, om det blir box så kommer det nog att bli opal springs, det är ett rätt bra rött boxvin. Jag brukar inte tycka att vin på box är någon höjdare.

Svar på tråden midsommardagsbrudens bröllop