• opus

South Beach sommaren 2005

Testar att starta upp ett nytt forum för oss SB:are, eftersom den föregående verkar ha nått sin maxgräns. Hoppas ni hittar hit allihop!
    Opus

• Svar på tråden South Beach sommaren 2005
  • greta garbo

eyescream

Det skulle vara super... åt du yoghurt?? Vad för yoghurt?? är hyper allergisk mot jordnötter men jag får testa kalkonrullarna i morgon...

• fialia

Ledsen för alla inläggen!

Tack eyscream för resumén, jag köpte boken igår och läste igår kväll... I mina ögon är det väldigt likt Atkins?
    Jag har en fråga kan man äta fil till frukost? Det är samma fetthalt som mjölk ju? Och kolhydratvärde på 5g/100gr.

Om jag lägger om frukost till ägg och tex skinka, äter lunch som vanligt (sallad med kyckl. eller liknande) äter mellanmål typ ost eller nötter och sedan en middag som mlunchen fast med ricotta som efterrätt. Borde inte det vara en SB diet? Jag tyckte maten var lite krångligt ihopsatt utifrån mina vanor. Men jag tänker att man kan sätta ihop på eget vis bara man följer protein och fett sammansättningen.... Eller?

Himla rörigt när man kollat in tre olika lowcarb stilar på kort tid...
    Fialia
    ps kollar gärna på vad du ätit senaste två veckorna om man får...

• Bröllopstokiig

En snabb fråga om ngn vet: Hur är det med linfrön?

MVH
    Fialia

• fialia

Läste era frågor ang seven elevens yoghurt glass... och jag har arbetat där. Den innehåller inget socker, eller fett (0,01%) men den innehåller istället stärkelse och potatismjöl samt maltedextroxin. Enl VV bra men enl SB/Atkins eller likn. helt katastrofal, gör egen glass istället på light grädde och hermesetas strö och kakao samt ägg. Mycket god!!!!

• opus

Fiala:

Under själva utrensningsfasen är SB väldigt lik Atkins samt den GI-variant som bla Ola Lauritzon propagerar för.

Under huvudfasen är den dock inte lik Atkins alls. SB är INTE en lowcarb-livstil.

Man plockar succesivt in långsamma kolhydrater av god kvalité tills man kommit upp i en balanserad nivå.

Det är väldigt vanligt att för mycket fokus läggs på utrensningsfasen, då den ofta ger en dramatisk effekt ...vilket ju många människor uppskattar.

Det är även vanligt att vilja hålla sig kvar i fas 1 pga av just detta, men då missar man att det är just en utrensingsfas och den snabba viktminskningen i huvudsak består av vätskeförlust.

Den långsiktigt effekten, vad avser viktminskning sker i fas 2, men då ofta i långsammare takt.

I denna fas handlar det om att försiktigt känna sig fram till hur kroppen reagerar på olika kolhydrater och mängder, tills man hittar den ultimata nivån för den egna kroppen. Både vad gäller energi, välbefinnande och viktminskning.

Återigen handlar det ju om att välja rätt kolhydrater, inte att undvika dem.

För att det ska hålla långsiktigt måste man hitta fram till vad som fungerar för en själv. Det ska fungera praktiskt, socialt och man ska inte känna att man lever ett liv fullt av uppoffringar och hunger. Annars blir det hela bara ytterligare en snabbkur.

Min melodi har varit att lära mig grunderna och principerna, känna mig för och sedan förhålla mig fritt till recept och böcker.

Om man ser det som en ny livsstil, så finns inget behov av att ha bråttom och då kan man slappna av och njuta av resan.

Opus

• fialia

Opus, Hej! vad glad jag blev att du förklarade för mig. Jag har ätit enl GI länge, i flera år. Och jag kör SB nu så mycket jag kan. Undrar om du vet hur det är med rostade soja bönor...
    Har läst nästan hela gamla tråden just för att få tips och insupa andras erfarneheter. Jag har inga problem att följa denna diet för kolhydrater är inte min stora craving. Men var hittar man light ricotta? Hur light skall den vara? Osten (hård ost) ellerdessert eller vad som, skrattande kossan är ju 7%, finns det magrare? Och var? Har ngn börjat äta det där Lunolax?
    Till frukost äter jag ägg, skinka och kaffe. Skall lägga till tomatjuice.
    Till Lunch blir det oftast asiatisk buffé där jag väljer wokade grönsaker och kyckling, det kan ju vara socker i såserna men jag försöker välja så osöta som möjligt? Nötter eller keso/ost/skinka till mellanmål och oftast en sallad med räkor eller kyckling till middag och bär eller nötter till efterrätt för jag har inte hittat ngn mager ricotta än...
    Har jag fattat sb rätt?

Det är så svårt att hålla isär de olika dieterna tycker jag...

Tack för alla inspirerande insändare!!!!

• opus

Fialia:

Sojabönor borde väl vara helt okey. Bönor är ju lite speciella då de både ger mycket protein och kolhydrater. Har ingen extrainfo om just rostade.
    Tveksam om det finns magrare ricotta i Sverige än den du hittat, och vill du äta den så gör det.

Den påbjudna efterrätten varje dag har jag inte tagit så hårt på, men så är jag ingen efterrättsmänniska heller.
    Vill jag ha något åt det hållet äter jag frukt/bär och 70% choklad.

Vad gäller ost så förhåller jag mig relativt fritt - köper tex aldrig den magrare varianten av fårost.

Jag har varit i fas 2 sedan i slutet av april, men eftersom jag kör på fri hand och haft sådan framgång så kanske det snarare handlar om fas 3.

Opus

• Sanne-06

Hej igen!

Smyger in här lite och kikar hur ni har det; verkar ha blivit lite mera liv här! Härligt! Det lär ju bli en sommar 2006, även om det nu verkar avlägset :) . Har varit borta senaste veckan, men nu back in business. Har ätit hotellkäk en hel vecka, och det skall bli skönt med lite lättare mat nu.

Tror dock att jag haft ganska passande kaloriintag under veckan, högre än vanligt, men har undvikit kolhydraterna bra. Veckan kändes som en utmaning, och jag tycker jag klarade mig ganska bra; kan vara nöjd.

Hoppas det fortsatt bra för alla ni nya och gamla medlemmar!

Och nu börjar ny vecka igen!

• eyescream

Fredag: kräftskiva...och lösviktsgodis som jag unnade mig...
    Lördag: Bakispizza
    Söndag: Konstigt jobb, och indiskt med naanbröd till middag...

Detta betyder: 1 vecka av fas 1 som börjar igen imorgon... Annars sabbar jag magen totalt...

• eyescream

Så, dag 1 på fas 1...igen.. men denna gång bara en 5-7 dagars "rensning"

Håll tummarna för mig!

Och som jag lovat innan ska jag lägga ut mina matlistor från tidiagare faser... Ska bara hitta dem :)

Svar på tråden South Beach sommaren 2005