• opus

South Beach sommaren 2005

Testar att starta upp ett nytt forum för oss SB:are, eftersom den föregående verkar ha nått sin maxgräns. Hoppas ni hittar hit allihop!
    Opus

• Svar på tråden South Beach sommaren 2005
  • Sanne-06

God morgon vänner - fredag igen då!

Är lite nere - ställde mig på vågen igår och senaste veckan har resulterat i + 1,3 kg... känns surt. Och då har jag ätit bra, dock något mera än förra veckan eftersom jag tror mitt kaloriintag varit allt för lågt. Och vatten borde jag inte heller ha samlat på mig. Ingen bra motivation för helgen :( .

tarz - middagsrätter, tja, det har blivit ganska mycket kycklingfile´ , sej / torsk etc. med sallad och varma grönsaker till. Tack för pick-nick tipsen!

• Kerran

Godmorgon!!!
    Äntligen fredag. Hurra vad skönt. Och på måndag kör jag igång med SB och det känns så skönt, så skönt. De månader nu som jag inte ätit enligt SB har jag inte mått så bra. SB är bra för mig.

Sanne-06: Jag har ett kanonbra recept (lite väl mycket indigredienser, men den blir supergod). Jag har inte med mig receptet idag, men du får det på måndag.

Om jag inte missminner mig så var det sådär för mig förra gången jag körde SB. Jag följde SB slaviskt, men gick i alla fall upp, men sen i slutändan gick jag ner. Jag antar att man står på så kallade platåer. Även om du inte tror att du har samlat på dig vatten kan du göra det beroende på var någonstans i menscykeln du är i osv. GE INTE UPP!!!

tarz: Det är klart att vi ska peppa varandra - vi kommer att fixa det! Vi är bäst!!!

• opus

Hej alla tappra!

Jag tror att det är oerhört viktigt att man är försiktig med att ligga på för lågt kaloriintag i något slags hopp om att gå ner snabbt, eftersom kroppen då anpassar sig till en lägre förbränning. Det startar en ohållbar och negativ spiral, där man ständigt måste dra ner på kalorierna.

Det är precis det som händer när man jojo-bantar.

Min rekommendation är att inte använda fas 1, mer än absolut nödvändigt. Dvs att inte med jämna mellanrum återgå dit, utan att istället verkligen försöka att hitta en fungerande balans i fas 2. Ett sätt att äta som inte känns som en begränsning eller diet, som man ska bli klar med. Då lessnar man och börjar falla tillbaka i gamla kostvanor.

När man har denna balans och valet av matvaror sitter i ryggmärgen och känns naturligt så kan man med gott samvete göra medvetna avsteg vid speciella tillfällen, utan att det gör något.

När man sedan är i mål fasar man sakta över i fas 3, och det är mer en mental grej än en radikal förändring i vad man äter.

Lite funderingar från mig!

Trevlig helg!

Opus

• Sanne-06

Tack för peppningen Kerran - känns redan bättre!

Opus - du har så rätt. Tyvärr är man ju inte alltid fullständigt förnuftig, vilket straffar sig i längden. Skall ta åt mig av dina råd och inte gå tillbaka till fas 1 på en tid, utan försöka hitta en bra balans, som jag överlag nog brukar ha också. Det som jag vet att jag slarvat med är också mellanmålen. Blir bara inte av om man inte känner sig hungrig... men skall jobba på det; borde väl sätta igång förbränningen lite också.

Skönt att ha Er att vädra tankar med! Kram!

• Kerran

GODMORGON!!!

Idag är det min första dag i Fas 1 och det känns kanon. Jag har ätit skitdålig mat i helgen och ser verkligen framemot att rena min kropp.

Sanne-06: Här kommer receptet på Gazpachon:

6 dl tomat-eller grönsaksjuice
    225 g tomater (flådda och rensade)
    100 g stjälkselleri
    100 g gurka, finhackad
    100 g paprika, finhackad
    100 g salladslök, finhackad
    3 msk vitvinsvinäger
    2 msk olivolja
    1 stor vitlöksklyfta, finhackad
    2 tsk bladpersilja, finhackad
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk worchestershiresås
    1/2 svartpeppar

Blanda allt och låt stå kallt. Det var nog allt. Lycka till.

Kramar Kerstin

• Sanne-06

Tack Kerran för receptet; skall nog testas under veckan!

Du verkar ha rätta inställningen till starten på SB! Lycka till - det kommer säkert att gå bra. De första dagarna kan vara lite jobbiga, men när du sen märker att suget efter sötsaker försvunnit känns det såå bra!

Ha en bra start-dag!

• Kerran

Godmorgon!!!

Jag vet att man inte ska väga sig varje dag, men jag kan ju inte låta bli. Efter min första "fas1"-dag: -1,5kg. HURRA!!! Och jag vet att det förmodligen bara är vätska, men det är sååå roligt att det går neråt i alla fall på vågen.

Hur går det för er tjejer???

Kramar Kerstin

• Sanne-06

Vad roligt Kerstin! Grattis! Men bli inte besviken om det visar lite plus nästa gång du väger dig! Hur känner du dig annars? Pigg och som vanligt? Kom ihåg att dricka en massa vatten!

Allt bra här... har infört en mera varierad kost nu, och har ännu inte fått några triggers! Har försökt höja kaloriintaget ganska mycket, eftersom jag tränar en del också.

Ha det bra!
    Sanne

• Kerran

TACK Sanne!!!
    Jag mår toppen, verkligen. Jag gillar verkligen SB, jag tycker om maten som är okej att äta och har inte alltför svårt att inte äta det man inte får ... det enda som jag saknar under fas 1 skulle i sådana fall vara frukt.

Jaaa ... massa vatten. Jag är lite dålig på det. Måste skräpa mig.

En fråga: hur mycket brukar ni träna under Fas 1???

• tarz

hej!

kerran: vad kul att det går så bra för dig, hoppas det fortsätter i samma spår- bara att kämpa vidare! Angående träning så brukar jag gå morgonpromenader, känner att det räcker så här i början men i fas 2 ska jag börja jogga 3-4 ggr i veckan.

Själv hade jag en liten svacka i helgen, blev utgång m vin och god mat och lyckades dessutom dra på mig en rejäl förkylning så nu e det nya tag som gäller (gäller att passa på då jag inte är bortbjuden i veckan, tycker själv att det känns lite jobbigt att peta i maten då men borde kanske bara säga att jag följer SB).
    Märker att jag blir extremt sugen på nåt under kvällskvisten- beror kanske på att jag inte äter mellanmålen vilket man kanske borde göra. Vad brukar ni äta? Blir det nötter eller lite grönsaker??

Ha en fortsatt trevlig dag!

Svar på tråden South Beach sommaren 2005