ViktNeråt-05, Del 2
Vår förra hade stängt så jag startar en ny.
Jippie, i dag är det fredag och solen skiner!
Vår förra hade stängt så jag startar en ny.
Jippie, i dag är det fredag och solen skiner!
ja det skrev du ju! Sorry! ja jag gillar det onyttiga oxå..tyvärr är jag svag för smågodis! Men jag kör ju på varianten med en "ätardag" i veckan och det funkar bra tycker jag! Tasteline tycker jag är rätt bra faktiskt, dom har ju en "smalsektion" oxå!
tricket är ju att hitta såna där bra recept som är goda och kan släcka det värsta suget!! Ska prova ditt recept!
Ska kanske tilläggas att jag mixade ihop ingredienserna men det va kanske underförstått... Å jo, mitt glassug försvann även om det kanske inte va lika gott som en riktig glass men det funkade helt klart. Nån mer som har recept på nån "bra godis"? tvillingsjäl; jag e precis som du fanatiskt i smågodis. Hade värsta sugen i lördags kväll (3 dagen med nyttig mat)men lyckades hålla mig. Tog mig en rejäl funderare å kom fram till att det nästan e pinsamt att va så galen å beroende av godis när man e 27 år. Ska försöka tänka så framöver att godis är godis å inget man kan gå över lik för... Heheh. (Känns nästan så ibland)
Har oxå en ätardag i veckan, ibland två. Ska försöka att lägga de extrakalorierna på mat eller lite vin eller nåt annat istället för smågodis. Choklad tycker jag e helt ok. Till syvende å sist så tål jag inte riktigt smågodis heller, blir uppsvullen å får riktigt ont i magen så det är verkligen inte värt det för min del.
Blir lite ostbricka å ett glas rödvin nu på onsdag: Har lättare för att komma tillbaka på rätt spår om jag äter på onsdagen än vad jag har om jag äter på tex lördagen. Blir gärna att jag äter söndagen oxå då å "börjar om på måndagen".
Inte bra för min del! Hur gör ni andra?!
Har ni oxå ätardag eller följer ni er plan maniskt?
*tjoar och jublar*
Jag har knappt vågat mig in här i helgen...*harkel*...många chokladdoppade cashewnötter blev det *suck*...meeeeeeeeeeeeeen...nu är jag nyligen hemkommen från gymet...med vågen och veeeeeeeet ni vad! :D ÄNTLIGEN har jag lyckats knäcka den där första målvikten som jag varit sååå nära såååå länge :D Tänk vad vi är bra allihopa...med eller utan laster :)
//Linda, 73.4 kilo
Hurra, grattis Ellte!
Jag har också ätardag, men håller med om att det gärna blir "ätarhelg". Obra! Smart att lägga ätardagen mitt i veckan. Kanske man skulle prova.
Jag har anmält mig till blodomloppet och ska springa 1 mil. Gulp! Kanske lite överdrivet men nu blir det till att ge sig ut i slingan, sprang en del i höstas men då max 6 km.
Ellte ;
Ibland kan det vara bra att äta lite för många nötter, kan va att man gått på sparlåga å kroppen inte vågat släppa ifrån sig nåt...
Jättegrattis!
Grttis Linda! vilken underbar inledning på veckan!
Angående ätardag:
Jag har inte någon speciell ätardag. Men lite så blir det ju ändå, lördag är ju en sån dag när man ofta antingen är bortbjuden, går ut och äter eller myser hemma i soffan och då blir det ju lätt lite onyttigheter som slinker ner. Och det tillåter jag mig själv, så länge det är i rimliga mängder. Jag tror att det är viktigt att tillåta sig själv att äta lite extra gott någon dag i veckan, för att hålla motivationen uppe och för att kunna känna att man lever ett normalt liv där lördagsgodis eller resturangbesök är ok.
Heja Ellte, fy fasen va skönt det låter! Jättegrattis!
Fru Larsson: När går loppet så att vi vet vilken dag vi ska hålla tummarna? Låter bra att ha ett mål med träningen.
Appropå ätdag har jag inte heller nån uttalad men hittills har det alltid funnits nån dag varje vecka när man ska ut och äta eller på fest eller så, så det har löst sig naturligt...
Appropå det här med att äta nötter för att få i sig nyttigt fett, är det någon som vet om någon sort är bättre än de andra?
Hur mycket ska man peta i sig per dag/vecka? (älskar nötter och skulle lätt kunna överkonsumera, men det är ju ganska kaloririkt också...)
*funderar* Visst är det väl så att vissa nötter är rostade...och hur gör man det undrar jag :? Jag har fått för mig att t.ex mandlar och valnötter är bättre än jordnötter och cashews...och klargjort det för mig själv med att jordnötter och cashews ofta är rostade *fniss* Är det sant?
Vissa nötter innehåller omega3...eller gör alla det?
Hmm..jag hade visst bara fler frågor...jag som trodde jag skulle säga nåt vettigt *garv*
*söker lite på nätet*
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=354690
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,54953,00.html
"Nötter och frön
Nötter har varit ett av människans favorisnacks genom alla tider, och det är inte så konstigt med tanke på all den näring som dessa innehåller. Nötter är ju ett slags frö och innehåller därför tillräckligt mycket näring för att få en planta att slå rot och börja växa. Anledningen till att nötterna inte innehåller några gifter som ska motverka uppätning är att de istället har hårda skal, något som människan med sitt intellekt lätt kan knäcka. Tack vare att nötter alltid har funnits i vår kost och innehåller en viss kombination av näringsämnen, känner din aptit av när det räcker med nötätande och när det är dags att sluta. Om man inte har en defekt aptitreglering kommer man därför att bli nöjd efter 10-15 nötter och sluta äta. Tack vare den effekten har forskning visat att nötätare inte blir tjocka av sin vana, utan snarare tvärtom har lättare att hålla vikten. Det beror också på att de fetter som finns i nötterna är oerhört nyttiga och som inte lika lätt gör dig fet. Innehållet av antioxidanter är också mycket högt i nötter, vilket gör dem lämpliga för att förebygga hjärt-/kärlsjukdomar och cancer. När det gäller frön vet vi att det är fullt möjligt att samla vilda frön i naturen och få mer energi från dem än vad som själva insamlandet kostade. Det betyder att frön troligen har konsumerats genom evolutionen och att linfrön, solrosfrön, sesamfrön och andra goda frösorter gärna får finnas i kosten." (Paulun)
Det verkar som att alla nötter har nyttigt fett. Obehandlade eller torrostade är bättre än "vanliga". Mandlar, hasselnötter och valnötter är av nån anledning bättre än de andra.
Tumtidum *svamlar vidare*... Det jag har lärt mig på kursen jag går är att nötter är bra men inte under viktminskningen :? När man ska hålla vikten (läs: leva ;)) kan man gärna ta en näve nötter/frön om dagen...som mellanmål eller i sallad eller så...men NÄR man går ner i vikt bör man låta nötterna vara eftersom de är så energirika. :)