• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-09-22 10:41:24 följande:
    Samtidigt är jag helt övertygad om, att skaffar jag FB själv, så kommer jag att fastna totalt. Med hull och hår och alldeles för många timmar om dagen.
    Snart kommer slöjan att falla och det kommer att visa sig att det är FB, Google, Coca-Cola och MC Donalds som egentligen styr världen.

    Åh shit! Nu kommer jag försent till AF! Vilket pucko jag är!! Skrikandeshej så länge! Ha en BRA dag alla!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Egentligen tror jag inte att du fastnar så totalt. FB är en helt annan grej. Det är mer snuttifierat och man för inga långa resonemang (oftast iaf). Det passar eg väldigt bra för en föräldraledig (tex) som kan göra snabba uppdateringar via mobilen el kolla vad de andra sysslar med när man har 5 min över. Själv blir jag iaf inte hängande där speciellt länge i taget (jag har väl för få vänner för det kanske).

    Och du är mer rätt yte än du tror... Både Google och FB sparar det man skriver. Google sparar alla sökningar man gör och säljer informationen, medan FB filtrerar reklam baserat bla på det man skriver i sina statusuppdateringar. Lite halvläskigt allt de får veta om oss...
  • fru AM

    Man undrar ju vad man skriver i sina statusuppdateringar då jag alltid har reklam för fula, billiga kläder och ögonfransnäring i min reklamspalt  - nu när jag tittade såg jag även reklam för Bag-in-box samt för korsetter i XXL-storlek - fan ta dem på FB!  

  • Ore

    Jag håller med AM angående FB, jag är inte jätteaktiv på FB men uppskattar möjligheten att få en liten men viktig inblick i mina nära och käras liv. Ibland kan det bli litet för mycket info (läs: de som uppdaterar varje kvart, om att de satt på en ny tvättmaskin, vad de äter till mat o.s.v.), ibland litet klyschigt (i stil med: åh, idag har jag gjort den här underbara saken med min underbara familj, underförstått seee vad lyckad jag är). Men lyckligtvis tycker jag att de flesta i min umgängeskrets, även på FB, är trevliga och har trevliga uppdateringar. Jag kan scrolla om jag inte är intresserad, jag kan kommentera det jag vill. Det finns också en väldigt bra funktion för inbjudningar, används t.ex. för våra fikaträffar i föräldragruppen, och har använts till diverse fester - bl.a. min och makens 30-årsfirande bjöds det in till på FB, med komplement på sms till de som inte har FB. Utöver det så är det ett bra sätt att visa bilder för sina vänner. Från senaste semesterresan, senaste festen eller ens vardag. Sådant kunde ta en del tid i min kompiskrets i alla fall, när vi väl träffades. Så det var skönt att slippa det, och det var därför jag en gång gick med i FB, för superlänge sedan. (Jag har ff kvar litet "bekantas bekanta" i vänlistan för att jag var med när det var så nytt att man la till någon bara man kände igen namnet...)

    Angående stängt forum så är det många kloka synpunkter som framförts, från olika håll. Men kanske ska vi inte stirra oss så blinda på det som varit, utan fokusera på hur vi vill ha det framöver. För grundproblemet är väl att det finns flera här som känner att de inte kan skriva saker de vill skriva, eftersom det är öppet för alla att läsa - och med den igenkänningsfaktor som då riskeras. Det skulle ju lösas med ett stängt forum. Som i sig har sina nackdelar, t.ex. att vi då har utestängt möjligheten att få in fler i gemenskapen. Det skulle ju kunna lösa sig genom att man flyttar tillbaka diskussionen till ett öppet forum, i alla fall under en period. Eller så består själva problemet i att vissa här i tråden har lärt känna varandra såpass väl, att det blir litet olika grupperingar och i vissa grupperingar vill man vara ännu mer öppna än man är gentemot andra - och där kommer ju ett stängt forum varken göra från eller till... Då är det ju så som det blir, att man passar bättre ihop med vissa personer än med andra. Det är ju naturligt, men hur håller man då en gemenskap där alla är välkomna. Svårt det där... Men jag är inte säker på att "hövligheten" kommer förändra sig till det sämre för att man går till ett stängt forum, den hoppas jag att vi alla jobbar för att behålla. Och inser att vi faktiskt tycker olika om en del saker.

  • Oms

    Vi kan inte komma till konsensus i detta tror jag och det om ngt visar väl kanske på just dynamiken i befintlig grupp. Jag tror att det finns en stor rädsla för vad dett akan göra gruppen Men jag tror att man bara måste våga pröva ngt nytt, för att bli modig måste man utsätta sig för det läskiga.


     


    Att vi har olika åsikter som vi utrycker här inne, en del mindre o andra (som jag själv, haha) mer, gör ju att vi utveclar tråden och för den framåt i olika riktningar. Ibland går det hetare till men vilket visar på att smekmånadfasen är över och vi anser att vi kan o vågar ha åsikter om saker o ting dvs hälsosamt för gruppens överlevnad. Det är det säkert väldigt många som kräks på just det jag skriver, antingen om ämnet jag valt eller hur jag yttrar mig i en fråga. Ngn annan gång tycker samma personer att jag har vettiga åsikter och så är det OCH ska vara tycker jag.


     


    VI bor i ett samhälle där man fostras idag till att ha åsikter men alla trivs inte med det. Jag är en åsiktsspruta men väldigt många av mina nära vänner har sällan det intresset som jag har att tycka till och jag respekterar de lika mkt som de respekterar mig. Jag liksom många andra är inne HAR åsikter och ÄR engagerade människor! VI tar plats och vi hörs o syns på olika sätt, ibland är vi älskade och ibland så fruktansvärt irriterande (jodå jag vet med mig att det kan vara så).


     


    Här inne är det blandat. En bra blandning. En del vill bara läsa, andra vill bara tycka till om vad andra gör, en del önskar råd och skriver inte annars och en del skickar mest runt ett gäng kramar till den som så behöver - ALLA vi behövs. ALLA vi är lika viktiga för att behålla en utvecklande gruppdyanmik där man kan känna sig delaktig i och att man faktiskt är viktig för trådens överlevnad, oavsett vart den nu kommer att äga rum..


     


    Det finns självklart många härinne som jag inte känner att jag personligen har så mkt gemensamt med, många som jag nog aldrig skulle ha träffat på IRL eller om så var fallet kanske inte ens bibehålla en kontakt med av eget val men flera av dessa personer har lärt mig massor av matnyttiga saker OCH tagit hål på massor av fördomar som jag har haft - HEEEEELT underbart om ni frågar mig!


     


    JAg hoppas verkligen att alla som idag skriver här, o framförallt de som faktiskt yttrar sig i denna fråga och visar att de har en åsikt om ngt, blir kvar i ett stängt forum om det blir det val vi gör. Även om man inte anser sig ha tid till att kika in mer än några gånger per månad så är man liak välkommer.


     


    SÅ tycker jag. Med 39,8 i feber har jag precis klämt ut mig detta, lustigt nog har jag inte känt mig så här klar på dagar - kan det vara så att feber är min grej?

  • Ore
    fru AM skrev 2011-09-22 13:49:35 följande:
    Man undrar ju vad man skriver i sina statusuppdateringar då jag alltid har reklam för fula, billiga kläder och ögonfransnäring i min reklamspalt  - nu när jag tittade såg jag även reklam för Bag-in-box samt för korsetter i XXL-storlek - fan ta dem på FB!  
    Hmm, jag har reklam för Rockabilly-kläder och något mer (som faktiskt var såpass intressant att jag tänkte klicka på det...) Det där med Rockabilly vete sjutton vad det kommer ifrån....
  • Oms
    Mugglan - härligt o höra att allt är bra me der och att det flyter på! att du har et lvi utnaför tråden tyvker jag är hälsosamt, och herregud du har ju 3 små att ta hadn om - all heder åt dig skönt o höra att det är lite bättre m mamma. vet via mitt arbete att det brukar fungera bra när man är medicinerad det är bara periodernadär emellan som stäler till det i de fallen. hoppas att det flyter på nu! kram till dig!
  • Ore

    Nähä, varför vill inte BT ta det inlägget då. Tredje gången gillt, kanske?

    Mugglan: Skönt att din mamma mår bättre. Jag ska förresten också på tvillingdop i helgen

    Lappis: Skönt att din pappa mår bättre, synd att det inte går så fort.

    Oms: Krya på dig!

  • Ore

    Oms: Klokt skrivet om fördomar m.m., jag känner litet samma. Jag tror jag har mer tolerans för uppenbara olikheter och skilda åsikter här i tråden, något jag lär mig av och tar med mig i övriga livet, och som gör mig till en bättre och mer ödmjuk människa. Hoppas jag

    Och apropå något heeeelt annat så är jag numera brunett, med lugg. Bild kommer, kände mig litet glåmig igår plus att jag var på föräldramöte vilket tog litet tid...

  • fru AM

    Måste bara återigen bekräfta att den här tråden har vidgat mina vyer något ofantligt och lärt mig massor  av saker!
    Jag var på inskrivningsbesök på sjukhuset idag inför morgondagens operation och på slutet frågade läkaren om jag också var läkare eftersom jag verkade så initierad i vissa frågor. Jag tror att det beslut som lett fram till min operation till stora delar beror på mina erfarenheter som härstammar bl a från denna tråd. Även om jag inte levt i en skyddad verkstad hela mitt liv så kan man ändå bli lite hemmablind. Jag har alltid bott på precis samma ställe och omgett mig med ungefär samma typ av människor. Den här tråden har givit mig inblick i ett mycket större spektrum av personligheter, livsöden, verkligheter och det är jag så tacksam för!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!