• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Ja, det blir ju en liten kraschlandning i att det ganska snart är dags, när man står först i trådens BF-lista.

Fast förhoppningsvis får inte Nenne riktigt den känslan efter att du har fått...

Hoppas, hoppas att vi snart får fler namn att lägga till i listan (visslar litet förstrött och tänker på någon som nämnde ruvning framöver). Och så hoppas jag även på att det svischar till i kön så vi får lägga till Lappis på listan också!!!

• Ore

Förresten, någon som noterat att det är 3 FB-rekommendationer? Tidigare var det väl bara två?

Alltså, den funktionen är LÄSKIG tycker jag...

• nennesjuttioåtta

hejhej och välkommen Izzies lilla prinsessa! Vad jobbigt att det blev en repris! Hoppas ni har det bra i er bubbla och ta hand om er!!! Kraaaaaaaam!!!!!!!!!

Så jag är snart först i bf-listan? Det är ju helt absurt.

Ore sammanfattade det väldigt bra med vad vi sysslat med i löndom på fb. Jag vet inte riktigt, jag vill bara att vi ska vara sams (!!!) och samlade på ett ställe! Nu var det ju ett tag sen som någon smygläsare gav sig till känna och dessutom stannade kvar (bara mopedvin väl?) och de andra som fortfarande läser på tunnelbanan (hej, tjusiga damen) kommer ju inte att göra det, tror jag. Men deras liv kommer att bli så mycket tråkigare. Vi kan kanske fortfarande välja att vara anonyma namn (som t ex Start september vill?) eller våra alias även om vi är på ett slutet forum men att man iaf känner att man kan skriva mer öppet om allt möjligt ändå. De flesta har jur edan träffats men ändå. Vi har ju lärt känna varandra med alias så varför ändra ett vinnande koncept?  

Som sagt, jag vet itne riktigt vad jag menar eller tycker, mer än att jag skulle tycka det var trevligt om alla vågade dela med sig av ditten och datten för vissa grejer håller jag ju också tyst om för att inte någon smygläsare ska veta vem jag skriver om, eller att det är jag som är jag. Även om säkert någon redan listat ut det.  

bla blaba lba bla yada yada yada.  

• fru AM

Hej alla!
    Det är lite sorgligt, men det känns som en era faktiskt är förbi - nu när vi antingen kommer starta en stängd tråd eller i alla fall börjat fundera väldigt mycket på vad som skrivs/bör outas här osv. Nåväl - allt har ett slut.

Passionsblomman satte ord på vad jag har tänkt: hoppas verkligen det stängda forumet blir vad vi hoppas ... På senaste tiden har det (tycker jag) mer och mer uppstått små irritationer, fraktioner, tissel och tassel i tråden. Kanske är det oundvikligt i en 100% kvinnlig sammanslutning. Men jag tänker att en räddning när det blir så är att vara i en öppen tråd där man på något sätt MÅSTE uppföra sig (även om man är "anonym" så känns våra avatarer igen). Tillskottet av nykomlingar blir som en frisk fläkt då också. Oavsett om det är blivande stammisar som dyker upp och sluts till trådens hjärta eller om det är folk som visar sig vara lite "eljest" och som vi då reagerar emot tillsammans och på så sätt känna oss "enade" (trots övriga dispyter osv). Gryppdynamik är spännande.

En sån öppen tråd som vi har tvingar en till att bli lite ytlig kanske - och att fortsätta en helt ytlig bekantskap år efter år är inget jag är så intresserad av, oavsett om det är i verkliga livet eller på nätet. Då har ju räddningen varit att vi träffats IRL och fått odla djupare kontakter. Ett problem med en sån tråd vi har haft är att vissa har varit mycket duktiga med att hålla sig hemliga - för min del har då "priset" blivit att jag omöjligtvis kan känna mig lika engagerad i dem och deras familjer och händelser de råkar ut för. Om jag inte ens - efter flera år - sett en bild på den jag vänder mig till så blir tilltalen och känslorna fortfarande ytliga. Jag har också svårt att minnas detaljer om barnen när jag inte vet vad de heter (det är därför jag brukar fråga när jag träffar er IRL).

Konklusionen av dessa lösa tankar kanske är att för min del så är jag kluven inför en stängd tråd. Ökad öppenhet ökar engagemanget (från min sida) men jag är orolig för att dynamiken i gruppen förändras till det sämre.

• fru AM

Och välkommen Izzies prinsessa! (Jag lider med dig dock att du var tvungen att genomgå samma mardrömsförlossning.) Längtar efter att se en bild på det lilla underverket! jag blir mer och mer bebistokig ju mer jag bestämmer mig för att min barnfabrik är stängd (bommas igen imorgon). Man kanske skulle börja jobba på öpnna förskolan eller något.

• fru AM
    fru AM skrev 2011-09-22 09:49:23 följande:
    Konklusionen av dessa lösa tankar kanske är att för min del så är jag kluven inför en stängd tråd. Ökad öppenhet ökar engagemanget (från min sida) men jag är orolig för att dynamiken i gruppen förändras till det sämre.
    Men å andra sidan oroar jag mig alltid inför förändringar så det kanske man inte ska bry sig så mycket om. Jag är för att testa en stängd tråd (men ville nog bara markera ett litet tvivel men ändå HOPP om att vi klarar av det)!
  • BrudSommar2006

Grattis Izzie! Trist bara med mardrömsförlossning igen, typiskt! Men vad roligt med en till liten tjej!

Jag har väl sagt det förut, jag är trött på tjafset hit och dit, jag vill ha det som det är och nu när ni flyttar så känner jag inget större intresse över det. Jag vill inte veta mer detaljer om alla och vill heller inte dela med mig av fler detaljer om mitt liv än jag gör här så det känns totalt onödigt för min del. Som AM sade, slutet på en era men jag klarar mig. Det finns personer här som jag inte kommer överens med men då har det här öppna forumet gjort att man hållit en bra nivå på samtalstoner och diskussioner ändå. Men så tror jag inte att det blir sedan, varför ska jag hänga någonstans som bara riskerar att bli ett irritationsmoment för mig. Så tyvärr.

• Lapinette

Ett STORT GRATTIS till Izzie och den lilla prinsessan!!!

Och gällande öppen eller stängd tråd så håller jag med i många kloka ord som sagts ovan. Själv är jag inte heller myckt för förändringar men inser att de hela tiden händer en massa förändringar runt omkring mig. Jag tror jag skulle följa med till ett stängt forum men samtidigt är jag ju van att vara här .. har ju även restråden på bt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!