• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

AM, och där satte du väldigt exakt ord på mina egna funderinger måste jag bara säga. Helt ordagrant skriver jag under på det. Precis sådär känner jag också.
    -Mitt enda tillägg är att jag är HELT övertygad om att missförstånd, irritationer och sådant skulle uppstå även i en 100%manlig grupp av det här slaget.

Jo, ett tillägg till, stängt eller inte stängt i vår fortsatta gemenskap, så är det kanske så att det vi har mest att öva på är hur man har sådär högt i tak som vi gärna vill tro att vi har. Hur man har det på riktigt, menar jag. Där man tål att tycka och tycka olika utan att det måste bli kängor och pikar eller att man ängsligt och snabbt måste säga "alla är olika inget är fel eller rätt" och så får man inte fördjupa olika resonemang. Kanske ligger den verkliga hållbarheten i en fortsättning där? För helt uppriktigt sagt, så har jag inte upplevt det alls så värst högt i det där taket senaste tiden. Tvärtom verkar det ligga och pyra både lite här och där. Och gå omkring på äggskal tycker jag personligen suger. Jag gillar inte hemligheter och veta lite här och veta lite där.
    Jag har heller ingen lust att råka hamna på någon "sida" i olika sammanhang, utan att ens varit med och valt den.
    Jag är som sagt inte alls särskilt benägen att tro att det skulle bli bra på det planet ifall vi flyttar till ett privatare ställe. Kanske snarare tvärtom, precis som AM var inne på.

Ore och MSW, tack för era sammanfattningar. Jag går inte och tror att någon menar något illa med diskussionen ni haft,  ifall någon skulle vara orolig för det. Däremot blir det ju lite rörigt för en själv innan man fattar de här olika grupperna och varför den diskussionen inte var här istället. Men nu är den ju här.

När det gäller FB som fenomen, måste jag bara reflektera över att det känns som att vi har fått en verklighet i samhället där man Har FB-och är med. Eller Inte Har FB, vilket verkligen i mer och mer ställer en utanför. Som att inte ha TV ungefär.Eller mobiltelefon.  Eller internet. Snart är det kanske via FB man ska betala räkningarna, söka jobb och få all sin samhällsinformation? Syns man inte på FB så finns man inte. Har man inga roliga uppdateringar om sitt fantastiska liv på FB så har man inget liv och har man ingen vänlista där-gärna med rätt slags vänner som kan impa på andra, så har man nog inga vänner...
    Samtidigt är jag helt övertygad om, att skaffar jag FB själv, så kommer jag att fastna totalt. Med hull och hår och alldeles för många timmar om dagen.
    Snart kommer slöjan att falla och det kommer att visa sig att det är FB, Google, Coca-Cola och MC Donalds som egentligen styr världen.

Åh shit! Nu kommer jag försent till AF! Vilket pucko jag är!! Skrikandeshej så länge! Ha en BRA dag alla!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

Lapinette, så du har fått prata med din pappa nu, vad skönt, men tråkigt att höra att läkningsprocessen är långsam.

• BrudSommar2006

PB hehe, FB, Google, Coca-Cola och McDonalds!! Och i övrigt gillar jag ditt inlägg!

Lapinette, hoppas pengarna trillar in om ett halvår då! Fast det gör de säkert.

• BrudSommar2006

Muggles förresten, det verkar så mysigt med era tjejer så jag blir helt avundsjuk!

• Tinga

Muggles - vad skönt att höra att din mamma mår bättre. Det hade ju verkligen varit trist om hon inte kunnat vara med på dopet, för den chansen kommer ju aldrig igen.

Lappis - jobbigt att behöva ha tålamod med kunderna, men är man bara medveten om att det är så processen funkar så är det väl OK. Trist med din pappa, att det drar ut så väldigt på tiden, men det är ju bra att det åtminstone går på rätt håll. På mitt jobb har vi haft två dödsfall på kort tid, där det ena var en kvinna på 37 år med två små barn. Hon fick cancer i magen, och sex månader efter diagnosen var hon borta. Hoppas att det är en frisk och kry pappa som möter er när ni åker till Japan nästa år! Kram!

• Lapinette

BS - jag jobbar hårt på det. Har bokat in kundbesök nästan varje dag (lite stolt) men nu måste jag bara få dem att skriva på offerterna också. Många behöver tänka ....!!!

Och gällande pappa så har jag pratat med honom 3 gånger än så länge. Första gången hörde jag inte ett ord av vad han sa, andra gången förstod jag lite mer men han avslutade rätt snabbt för att han inte orkade prata och nu senast så fattade jag faktiskt allt och det var jag som sa kram och adjö. Men usch vad trist det måste vara att ligga på sjukhus så länge och sen så kan jag se framför mig att han bara är skinn och ben. Han har fått dropp i två veckor och redan innan så var han bara typ 65 kg och 185 lång.

pb - visst är det så .. har man inte fb så finns man inte . Nej, skämt å sido så är det väldigt behändigt att gå in där och bli uppdaterad.

• BrudSommar2006

Apropå japaner så har det börjat gå förbi en kvinna utanför vårt hus och rasta sin hund. Vårt hus ligger längst in på en återvändsgata och mitt emot har vi en lekplats. Hon genar alltså över lekplatsen. Det är väl en sak men att hon låter sin hund sätta sig och kissa i sandlådan känns inte OK. Lekplatsen hör till vår förening på fem hus. Just när vi skulle börja sätta upp skyltar eller stå och vakta för att kunna rusa ut nästa gång det hände så får vi se att det är grannens nya flickvän från Japan, han är också japan. Jaja, vet inte vad jag vill säga med detta, tror så klart inte att det här har något att göra med att de är från Japan.

• fru AM

BS: Det man kan konstatera är att ni kanske bör överväga att skriva skylten på japanska ...

• fru AM

PB: även om din beskrivning av FB etc var rolig så håller jag inte med. FB är bara det man gör det till. Visst verkar många använda det för att stärka/fingera sitt eget personliga varumärke men man kan helt välja hur man förhåller sig till plattformen och den information den förmedlar. Jag för egen del använder FB som fikarum eftersom jag arbetar ensam hemifrån. Liknande min tillvaro här. På FB blir det ibland cocktailparty med gamla klasskompisar fr grundskolan, trådkompisar och univeritetskompisar till min man i en salig blandning.

• Oms
    Izzie - trist med ännu en sådan förlossning men oj så mkt starkare du låter efter denna jämför med förra, kan tänka mig att även om det var hemskt att gå igenom det än gång till så hade du ju ändå en bild av hela processen klar vilket säkerligen gör det lättare att acceptera att det händer. Dock viktigt att prata om detta efteråt med beh läkare/bm. Lycka till m lilltjejen nu!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!